1 - راهنمای خرید فرش

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر

تفاوت قیمت فرش

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر امروزه در صنعت فرش بافی از الیاف متنوعی جهت تولید انواع فرش ماشینی استفاده می شود که هر کدام از مزایای و معایبی برخوردار است . ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با تفاوت فرش ماشینی اکریلیک و پلی استر بیشتر آشنا نماییم.

 

از آن جا که بیشتر درجه کیفیت فرش به نوع الیاف به کار برده شده در آن بستگی دارد ، این ماده اولیه قالی ماشینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . نخ خاب در فرش یکی از پر مصرف ترین متریال برای تولید فرش ماشینی است . بین ۷۰ درصد تا ۸۵ درصد از وزن قالی را نخ خاب آن تشکیل می دهد و به همین دلیل هر نوع تغییر در کیفیت و قیمت تولید نخ خاب مستقیما روی قیمت فرش ماشینی نیز تاثیر گذار خواهد بود . در ادامه به بیان انواع الیاف پر مصرف در نخ خاب فرش و ویژگی های مربوط به هر کدام می پردازیم که با مطالعه آن می توانید از اطلاعات لازم در هنگام خرید فرش برخوردار شوید .

 

 

انواع الیاف مصرفی در نخ خاب فرش ماشینی

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر از الیاف مصرفی در تولید نخ های خاب فرش های ماشینی می توان به انواع پلی پروپیلن ، پلی استر ، اکریلیک ، نایلون ، ویسکوز و پشم اشاره کرد که از میان آن ها پلی پروپیلن ، پلی استر و نایلون پر مصرف ترین الیاف در جهان می باشند و به صورت نخ یک سره و یا فیلامنتی در تولید قالی ماشینی استفاده می شود و به همین دلیل به ریسندگی نیازی ندارد ولی الیاف اکرولیک و پشم به صورت الیاف منقطع هستند که برای بافت فرش توسط آن نیاز به ریسیده شدن دارد .

 

بر اساس تجربه های به دست آمده طبق سالیان متمادی تولید فرش ، بهترین و مرغوب ترین الیافی که اخیرا مورد استفاده در کارخانجات فرش بافی قرار گرفته و مناسب بوده است ، الیاف پلی استر و اکریلیک می باشد .

 

تفاوت فرش های ماشینی

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر اگر تا به حال برای خرید فرش ماشینی اقدام کرده باشد ، شاید در هنگام خرید این جمله از فروشنده به گوشتان خورده باشد که جنس فرش اکریلیک است . این جمله یعنی اینکه در تولید و بافت فرش ماشینی از الیاف اکریلیک استفاده شده است و از کیفیت بالایی برخوردار است و عموما برای خرید فرش درجه یک و مرغوب به دنبال فرش ماشینی اکریلیک هستند زیرا از مزایای بیشتری نسبت به دیگر الیاف برخودار است .

 

حال آن که الیاف مصرفی پلی استر از نوع الیاف مصنوعی و جزء پر کاربرد ترین الیاف برای تولید پوشاک ، فرش و … در جهان می باشد . هزینه های فرآیند تولید این نوع الیاف بسیار مناسب است که این روی قیمت فرش پلی استر نیز تاثیر گذار است .

 

 

 

ویژگی های مهم الیاف در نخ خاب فرش ماشینی

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر برای این که بتوانید راحت تر از تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر آگاه شوید ، به تشریح خصوصیات و ویژگی های این الیاف می پردازیم تا از این طریق بتوانید فرش مناسب خود را با توجه به ویژگی های ذکر شده انتخاب نمایید . از ویژگی های مهم الیاف مصرفی در بافت فرش ماشینی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
–    دارا بودن استحکام لازم
–    افزایش طول تا حد پارگی مطلوب
–    خاصیت برگشت پذیری مناسب
–    قابلیت رنگ پذیری بالا
–    طول و ظرافت متناسب

 

الیافی که از طول مناسب برخوردار باشند افزایش میزان استحکام و طول تا حد پارگی و کاهش میزان پرز دهی را در پی خواهند داشت . هم چنین ظرافت الیاف نیز باعث افزایش نرمی و لطافت و ظرافت خاب قالی می شود و در نتیجه الیاف ظریف میزان برگشت پذیری کمتری را دارند .

 

 

 

خصوصیات الیاف پلی استر

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر الیاف پلی استر که از چگالی متوسطی در بین دیگر الیاف برخوردار است تقریبا از این نظر با پشم یکسان است و نسبت به الیاف ویسکوز و پنبه سبک تر و از نایلون ، پلی پروپیلن و اکریلیک سنگین تر است .

 

پلی استر از لحاظ استحکام جزء الیاف مستحکم به شمار می رود و امکان افزایش طول تا حد پارگی آن تا ۴۰ درصد هم می باشد . قابلیت دفع رطوبت بسیار بالایی دارد و به بیانی می توان گفت جذب رطوبت آن صفر است ولی عایق خوبی در برابر حرارت مستقیم نیست .

 

مقاومت نسبتا خوبی در برابر نور خورشید دارد . در صورتی ویژگی برگشت پذیری خوبی ندارد و از این نظر ضعیف است . کارخانجات تولید این الیاف در شهر های تهران ، اصفهان ، قم ، یزد ، قزوین ، بوشهر ، کاشان و دلیجان وجود دارد و از میزان بسیار بالای تولید این الیاف در کشور برخودار هستیم و ایران از نظر تامین مواد خام و تولید این الیاف غنی است و حتی امکان صادرات آن به اقصی نقاط جهان دارد و قیمت پایین فرش های پلی استر به دلیل وجود مواد اولیه الیاف پلی استر در کشور است و می توان فرش پلی استر را گزینه مناسبی برای فرش صادراتی به دیگر کشور ها دانست زیرا مردم کشورهای دیگر به خصوص کشور های اروپایی از این جنس فرش استقبال زیادی کرده اند زیرا این الیاف از مشکلات بهداشتی و زیست محیطی به دور است .

 

تنها مشکل این الیاف ضعیف بودن برگشت پذیری آن است که تولید کنندگان با دو روش به صورت تقریبی در حل این مشکل برآمده اند : کوتاه گرفتن نخ خاب و انجام تحقیقات برای ایجاد تغییراتی در ساختار نخ پلی استر جهت افزایش میزان بازگشت پذیری آن .

 

 

 

خصوصیات الیاف اکریلیک

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر اکریلیک نیز از الیاف مصنوعی به حساب می آید که بر خلاف پلی استر از برگشت پذیری بسیار خوبی برخوردار است و هم چنین در مقابل حرارت مستقیم عایق بسیار خوبی می باشد و به همین علت جایگزین بسیار خوبی برای الیاف گران قیمت و طبیعی پشم به شمار می رود .

 

دو خصوصیت مهم بازگشت پذیری و عایق حرارتی که در الیاف اکریلیک در هیچ یک از کدام الیاف دیگر به طور همزمان یافت نمی شود . از استحکامی متوسط و افزایش طول تا حد پارگی بالایی برخودار است . سبک ترین الیاف در بین دیگر الیاف محسوب می شود و از جذب رطوبت بسیار پایینی برخوردار است و مقاومت بسیار زیادی در برابر نور خورشید و حرارت بالا دارد .

 

تنها مشکل این الیاف پرز دهی آن است که تولید کنندگان با پیاده سازی فرآیند هیت ست روی آن در صدد رفع آن بر آمده اند و موفق به صفر رساندن میزان پرز دهی آن از این طریق شده اند . به علت مشکلات موجود برای تامین مواد اولیه تولید الیاف اکریلیک در ایران و تحریم های اقتصادی و واردات آن از کشور های دیگر ، اکریلیک از قیمت بالایی نسبت به دیگر الیاف برخوردار است و تاثیر مستقیم بر روی قیمت فرش های اکریلیک دارد .

 

 

 

تفاوت قیمت فرش اکریلیک با قیمت فرش پلی استر

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر همانطور که در بالا گفته شد به دلیل موجود بودن مواد اولیه الیاف پلی استر در کشور و خود کفایی ایران در تولید این نوع الیاف قیمت فرش ماشینی پلی استر بسیار مناسب و ارزان تمام می شود . ولی به دلیل موجود نبودن متریال الیاف اکریلیک در ایران و وابستگی کشور برای تولید این الیاف به کشورهای دیگر و نوساناتی که در قیمت الیاف اکرولیک در جهان صورت می پذیرد و هم چنین مورد تحریم بودن ایران از سوی دیگر کشور ها قیمت فرش ماشینی اکریلیک نسبت به فرش ماشینی پلی استر بیشتر است که شرکت فرش تندیس خاطره با فروش بدون واسطه فرش اکریلیک و تامین مواد اولیه به صورت یکجا و نقدی درصد قابل توجهی از بالا بودن قیمت ها را جبران و کاهش داده است .

 

فرش های اکریلیک به دلیل مرغوبیت بیشتر و دارا بودن درجه کیفی بیشتر ار محبوبیت بیشتری در بین عموم برخوردار است و به همین علت تمامی تولیدات فرش کارپت اعم از انواع فرش ۷۰۰ شانه ، فرش ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه با الیاف تمام اکریلیک هیت ست شده تولید و با قیمت بسیار مناسب عرضه می شود . همچنین کلیه محصولات این شرکت معتبر با ضمانتنامه اصل و سلامت کالا به مشتری تحویل داده می شود . شما می توانید با خرید اینترنتی فرش اکریلیک از فروشگاه اینترنتی فرش تندیس خاطره فرش به قیمت کارخانه و بدون واسطه همراه با ارسال رایگان فرش درب منزل خود بهره مند شوید .

 

 

, , , , ,

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.