1 - راهنمای خرید فرش

تفاوت فرش ۱۲۰۰شانه با فرش ۱۵۰۰شانه

فرش کاشان

تفاوت فرش ۱۲۰۰شانه با فرش ۱۵۰۰شانه 

تفاوت فرش ۱۲۰۰شانه با فرش ۱۵۰۰شانه،تولید فرش ماشینی برای بار اول به ۵۰ سال پیش در کارخانه مخمل و ابریشم کاشان بر میگردد. بر اساس سابقه تاریخی و ممارست صنعتگران فرش ماشینی کاشان و با توجه به استقبال فراوان مردم، کارخانه های فرش ماشینی کاشان با بروزرسانی ماشین آلات بافی فرش ماشینی، امروزه جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا را در اختیار دارند و بهترین فرش های ماشینی را تولید می کنند.

 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حال حاضر فرش های ۱۵۰۰ شانه تنها و در تنها در شهر کاشان تولید می شود و هیچ دستگاه دیگری از این ماشین آلات در شهرهای دیگر دنیا وجود ندارد.

 

شما را به خواندن این مقاله تخصصی که به بررسی تفاوت فرش ۱۵۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه می پردازد دعوت می کنیم.

فرش ۱۵۰۰ شانه

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت در فرش ماشینی که در هر دوره وارد بازار می شود شانه و تراکم فرش است که با گذشت زمان افزایش یافته است.

 

از آخرین دستاوردهای صنعت فرش ماشینی دنیا، فرش های ۱۵۰۰ شانه است که نسبت به فرش ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه از تراکم و شانه بیشتری برخوردار است. تراکم بافت این فرش ها ۴۵۰۰ است و با بهترین الیاف آکریلیک هیت ست شده بافته می شوند.

 

تاریخچه فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه

اولین دستگاه تولید فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه به منظور گسترش فرش ماشینی در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت فرش قیطران از کمپانی واندویل بلژیک و با مدل HCI X2 خریداری شد.

 

ویژگی های فرش ۱۵۰۰ شانه

برای بررسی کیفیت فرش ۱۵۰۰ شانه اولین و مهم ترین عامل ، شانه و تراکم فرش است .

 

به عنوان مثال  : فرش ۱۵۰۰ شانه تراکم۴۵۰۰

 

منظور از شانه یعنی تعداد گره هایی که در یک متر از عرض فرش وجود دارد در اینجا تعداد گره ها ۱۵۰۰ عدد می باشد .

 

تراکم فرش ماشینی به دو برابر تعداد گره هایی که در یک متر از طول فرش وجود دارد تراکم گفته می شود . تراکم فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه ، ۴۵۰۰ است یعنی در هر متر از طول فرش ۲۲۵۰ گره وجود دارد .

 

برای اینکه مطمئن بشوید فرش واقعا تراکم ۴۵۰۰ و ۱۵۰۰ شانه است پشت فرش را نگاه کنید و تعداد گره ها را در یک سانتی متر از طول و عرض فرش بشمارید . تعداد گره های طولی ۲۲ گره و تعداد گره های عرضی ۱۵ گره باید باشد. در این صورت فرش ۱۵۰۰ شانه با تراکم ۴۵۰۰ واقعی است .

 

در بازار فرش الیاف مختلفی همچون BCF ، پلی استر و ورجین وجود دارد، اما بهترین الیافی که در بافت فرش استفاده می شود الیاف اکریلیک است.

 

الیاف اکرلیک به تنهایی مشکلاتی را در بر داشت ، به همین خاطر از الیاف اکریلیک را طی فرایندی به الیاف اکرلیک هیت ست شده تبدیل و سپس در بافت فرش به کار بردند. در فرش های ۱۵۰۰ شانه از الیاف اکرلیک هیت ست شده استفاده می شود.

 

البته باید گفت الیاف به کار رفته در این ۲ نوع فرش جزء تفاوت فرش ۱۵۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه محسوب نمی شود، زیرا در حال حاضر مرغوب ترین الیاف که همان آکریلیک هیت ست شده باشد در بافت این دو فرش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

از دیگر مشخصات فنی فرش های ۱۵۰۰ شانه، ارتفاع نخ های خاب است. ارتفاع نخ خاب در فرش های ۱۵۰۰ شانه به طور متوسط ۶ میلیمتر است. البته در برخی تولیدات این عدد شاید ۱ میلیمتر بیشتر یا کمتر شود.

 

تعداد گره در هر متربع از فرش ۱۵۰۰ شانه، ۲۲۵۰۰۰۰ گره است و تعداد سر نخ در هر متر مربع این فرش ها ۴۵۰۰۰۰۰ می باشد. وزن هر متر مربع از این فرشها حدود ۳٫۶ کیلوگرم است. یعنی فرش ۱۲ متری آن وزنی در حدود ۴۳ کیلوگرم دارد.

فرش ۱۲۰۰ شانه

نخستین رونمایی از فرش های ۱۲۰۰ شانه در ابتدای سال ۱۳۹۴ صورت پذیرفت. این فرش های در فاصله کمی از فرش های ۱۰۰۰ شانه وارد بازار شد و واردات ماشین آلات ۱۰۰۰ شانه را تحت الشعاع قرار داد به صورتی که ماشین آلات ۱۰۰۰ شانه وارد شده به کشور شاید کمتر از ۲۰ دستگاه بود.

 

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه در ابعاد استاندارد ۶ متری ، ۹ متری و ۱۲ متری طراحی و بافته می شود. در بافت فرش از الیاف مرغوب همچون اکرلیک هیت ست شده استفاده می شود . فرشی که با استفاده از نخ هیت ست شده بافته می شود ، دوام و عمر بالاتری دارد.

 

شانه و تراکم فرش ۱۲۰۰ شانه باعث می شود تا طرح و نقشه و رنگ ها جلوه زیباتر و واقعی تری داشته باشند . به همین خاطر نقشه فرش های ۱۲۰۰ شانه شلوغ و پیچیده هستند.

 

ویژگی های فرش ۱۲۰۰ شانه

همانند فرش های ۱۵۰۰ شانه، برای بررسی کیفیت فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه اولین و مهم ترین عامل، شانه و تراکم فرش است.

 

 

,,,,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.