1 - راهنمای خرید فرش

سایز فرش اتاق کودک

فرش ماشینی

سایز فرش اتاق کودک

فرشی با اندازه‌ی مناسب در اتاق خواب باعث می‌شود اتاق برای کودک دلبند شما حس گرم‌تر و دنج‌تری داشته باشد. فرش‌ها همچنین اگر به اندازه‌ی کافی بزرگ باشند عایق صدا نیز هستند. و فضا را برای خود کودک، شما و احتمالاً همسایه‌ی طبقه‌ی پایین آرام‌تر می‌کنند!

 

فرش نه فقط محلی برای استراحت کودکان که محل بازی، سرگرمی و حتی مطالعه‌ی آن‌ها نیز هست. بنابراین یکی از اصلی‌ترین اجزاء دکوراسیون اتاق کودکان، فرش آن است. پس هنگام انتخاب و خرید آن، فاکتورهای زیادی را باید در نظر گرفت. اگر فرش کودک شما نتواند فضای داخلی اتاق او را تعریف کند و به آن هویت ببخشد، شما در خرید خود انتخاب درستی نداشته‌اید. یکی از این فاکتورها، سایز فرش اتاق کودک است.

 

انتخاب فرشی با ابعاد مناسب برای اتاق کودک گاه می‌تواند گیج‌کننده و دردسرساز باشد. چرا که اتاق کودکان معمولاً فضای کم و وسایل زیادی دارد. ممکن است خانواده‌ای از سر ذوق، بدون انجام بررسی‌های لازم به فروشگاه فرش بروند. از میان دنیای رنگارنگ و شگفت‌انگیز فرش‌های کودک، یکی را انتخاب کنند و به خانه بیاورند. بعد تازه ماجرا شروع می‌شود که نسبت واقعی این فرش با فضای کلی اتاق و سایر وسایل چیست!

 

 

 

این که در اتاق کودک دلبند خود از چه جور فرشی و با چه اندازه‌هایی استفاده کنید، کاملاً به معماری خانه‌ی شما، متراژ اتاق و سایز تخت‌خواب او بستگی دارد. اما حتی با این وجود هم فاکتورهایی هست که شما را راهنمایی می‌کند دقیقاً فرش با چه سایزی خریداری کنید و آن را کجا پهن کنید. ما در این مقاله این فاکتورها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

محل قرار گرفتن فرش کودک نسبت به تخت‌خواب

شما می‌توانید فرش اتاق کودک خود را زیر تخت‌خواب او یا کنار آن پهن کنید. در صورتی که بخواهید فرش را زیر تخت پهن کنید دوگزینه پیش رو دارید. اول این که فرش کاملا زیر تخت قرار بگیرد. دوم این‌که فرش فقط دو سوم پایینی تخت را پوشش دهد و بالای تخت خواب خالی باشد. هر دو گزینه امکان‌پذیر است اما فقط یه این نکته توجه داشته باشید که در هر دو حالت، فرش باید از سه طرف تخت دست کم به اندازه‌ی ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بیرون بیاید.

 

ممکن است شما بخواهید فرش کودکتان را کنار تخت پهن کنید. در این صورت بهتر است فاصله‌ی فرش تا تخت به اندازه‌ای باشد که وقتی کودک دلبندتان روی تخت‌خواب نشسته‌ است، پاهایش بر روی فرش قرار بگیرد و مستقیماً با کف سرد و سفت اتاق تماس نداشته باشد.

 

اما در تمام حالت‌ها به این نکته توجه داشته باشید که فاصله‌ی فرش با دیوارها رعایت شود. به طور کلی بهتر است فرش اتاق کودکان کوچک‌تر نه زیر تخت که کنار آن قرار بگیرد. چرا که این کودکان زمان زیادی را روی فرش اتاق خود به بازی یا نوشتن تکالیف مدرسه می‌گذرانند. بنابراین بهتر است تمام فضای فرش را در اختیار آن‌ها بگذارید. نه این‌که قسمتی از آن را زیر تخت‌خواب قرار دهید.

 

علاوه بر این، معمولاً فرش‌های اتاق این کودکان دارای طرح‌های شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌ی آن‌ها یا فرش‌های آموزشی و مخصوص بازی است. پس نمی‌توان قسمتی از آن را به وسیله‌ی تخت‌خواب پوشاند. اما برای نوزادان یا کودکانی که کم‌کم به دوره‌ی نوجوانی وارد می‌شوند مانعی ندارد اگر فرش اتاقشان را زیر تخت‌خواب آن‌ها پهن کنید.

بعد از این که محل فرش اتاق کودک خود را نسبت به تخت‌خوابش تعیین کردید، بهتر می‌توانید در مورد ابعاد آن و حتی طرح و نقشش تصمیم‌ بگیرید.

 

اندازه‌ی فرش اتاق کودک بر اساس محل قرار گرفتن آن

پیش از این‌که برای انتخاب فرش اتاق کودک دلبندتان از خانه خارج شوید، ابتدا نحوه و محل پهن کردن آن را تعیین کنید. تصمیم بگیرید که فرش، نسبت به سایر وسایل اتاق در چه مکانی قرار خواهد گرفت. این تصمیم به شما کمک می‌کند تا سایز فرش اتاق کودک خود را بهتر تخمین بزنید.

 

محل قرار گرفتن فرش کودک نسبت به دیوارها

در اتاق خواب کودک، فرش نباید کاملاً به دیوارها بچسبد. در واقع باید ۱۲ سانتی‌متر در اتاق کوچک و ۲۰ سانتی‌متر در اتاق بزرگ از دیوارها فاصله داشته باشد.

 

می‌دانید که کودکان نسبت به آلودگی‌ها و بیماری‌ها بسیار حساس‌اند. بنابراین بهداشت اتاق کودک اهمیت فراوانی دارد. با رعایت فاصله‌ی فرش و دیوارها می‌توانید به راحتی گوشه‌های دیوارها و زیر فرش اتاق کودکتان را جارو بزنید و تمیز کنید.

 

همچنین در مورد فاصله‌ی فرش از دیوارها این نکته را فراموش نکنید که فرش نباید مانع باز و بسته شدن درب اتاق شود.

 

محل قرار گرفتن فرش کودک نسبت به سایر وسایل

در مورد رابطه‌ی فرش کودک با سایر اثاثیه‌ی اتاقش دو انتخاب وجود دارد. در حالت اول فرش باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که تمام اجزای دکوراسیون اتاق او مثل کمد و میزش روی آن قرار بگیرد. یا دست کم بخشی از آن‌ها، مثلاً پایه‌های جلویی کمد، قسمتی از فرش را پوشش دهد.

 

در حالت دوم فرش باید به اندازه‌ای کوچک باشد که مماس با لبه‌ی سایر اثاثیه نشود. و حداقل ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر با آن‌ها فاصله داشته باشد. البته توجه داشته باشید که در این حالت فرش به اندازه‌ای کوچک نباشد که فضایی برای بازی، دراز کشیدن یا مطالعه کردن کودک باقی نماند.

 

یک ایده‌ی جذاب برای اتاق کودک این است که می‌توانید جلوی بعضی از وسایلش مثل کتابخانه یا چادر سرخپوستی او، فرش‌های کوچکی در اندازه‌ی پادری پهن کنید. با این کار آن قسمت از اتاق کودک و آن وسیله را برجسته کرده و مورد توجه قرار داده‌اید.

 

 

فقط یک نکته‌ی بسیار مهم را در نظر داشته باشید! این کار را در صورتی انجام دهید که کف اتاق موکت است. یا کفپوشی دارد که این فرش‌های کوچک روی آن‌ها سُر نمی‌خورد. زیرا در غیر این صورت ممکن است کودک شما هنگام بازی بر روی آن‌ها سُر بخورد و آسیب ببیند.

 

انتخاب اندازه‌ فرش کودک با توجه به ایمنی او

اگر کفپوش اتاق کودک شما از جنس‌های سفت و خطرآفرین مثل سرامیک است، بهتر است از فرش‌های بزرگ‌تری که کل فضای اتاق را می‌پوشانند استفاده کنید. البته در این‌جا هم به فاصله‌ی میان فرش و دیوارها توجه کنید! یا اگر قصد خرید فرش‌های بزرگ را ندارید دست‌کم اول کف اتاق را موکت پهن کنید و سپس از فرش‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

 

اما اگر اتاق دارای کفپوش مرغوب و استانداردی است، نیازی به استفاده از فرشی در ابعاد کل کف اتاق خواب نخواهد بود. در هر صورت برای اتاق کودک تا جایی که امکان دارد فرش بزرگ‌تر را انتخاب کنید. چرا که فرش بزرگ می تواند فضای کافی برای بازی کردن کودک فراهم کند.

 

ابعاد رایج در فرش اتاق کودک

در این قسمت ابعادی را که معمولاً برای فرش‌های اتاق کودک در نظر می‌گیرند می‌آوریم:

• ۱.۵ در ۲.۲۵ مترمربع (قالیچه)
• ۲ در ۳ مترمربع (فرش ۶ متری)
• ۲ در ۱.۴۰ مترمربع
• ۱ در ۱.۵ مترمربع (ذرع و نیم)

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.