1 - راهنمای خرید فرش

ست کردن فرش بامبل

فرش

ست کردن فرش بامبل

فرش ماشینی گونه‌ای مصنوعی از قالی است که بر خلاف قالی دستبافت توسط ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود. به دلیل سرعت تولید و همچنین ارزان بودن مواد اولیه نسبت به قالی دستبافت قیمت ارزانتری دارد و از مزایای آن ساده‌تر بودن اجرای آن، بهتر بودن نقش و باکیفیت‌ تر انواع تصاویر هنری و شخصی روی آن است.

 

اینکه چه فرشی را برای کدام دکورارسیون و مبل انتخاب کنیم و فرش چه ابعادی داشته باشد . چه مقدار از فضای دکوراسیون منزل را اشغال کند عامل مهمی است که گاها از سوی کسانی که قصد خرید فرش را دارند به اشتباه انتخاب می‌شود.

 

برای فرهنگ مردم خاورمیانه انتخاب فرش و استفاده از آن به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون یکی از موارد مهمی است که زیبایی و تناسب دکوراسیون فرش و مبلمان منزل بسیار به آن وابسته است.

 

 

قبل از اینکه وارد مقوله خرید فرش و نحوه انتخاب آن در دکوراسیون متناسب با رنگ و فضای وسایل موجود در منزل شویم، باید این نکته را در نظر داشت که برای دکوراسیون فرش و مبلمان و دیگر موارد، انتخاب‌ها بسیار به سلیقه خودتان بستگی دارد و اینکه چه سبکی برای دکوراسیون منزلتان انتخاب کرده اید، بسیار متفاوت خواهد بود.

 

اگر فرشی را برای مکانی در نظر گرفته اید که در معرض گرد و غبار و کثیفی می باشد ، فرش های زمینه تیره مانند : فرش زمینه سرمه ای ، فرش های زمینه آبی کاربنی و آبی نفتی و … کثیفی و گرد و خاک را به طور واضح نمایان می کنند و مناسب چنین مکان هایی نیستند و همچنین فرش های زمینه کرم نیز جای پا را مشخص می کند . بهترین فرش ها برای مکان هایی که در معرض گرد و خاک هستند ، فرش هایی با زمینه بادامی و گردویی می باشند.

 

یکی از اصلی ترین نکات برای منزل، انتخاب یک کف پوش مناسب برای کف خانه میباشد. کفپوشی مناسب است که آرامش و راحتی را به پای شما انتقال دهد و از آنجا که خانه را مکانی برای استراحت و آرامش خود بر می گزینید، پس بهتر است درتهیه و خرید فرش به عنوان کفپوش منزلتان دقت به خرج دهید تا فضایی ایده آل و آرام بخشی در محل سکونت تان ایجاد گردد.

 

 

هیچ گاه برای ست کردن فرش با مبل یا ست کردن فرش با اثاثیه منزل از یک رنگ استفاده نکنید و همیشه از رنگ های تضاد مانند سفید و مشکی یا کرم و قهوه ای استفاده کنید تا اثاثیه منزل زیباتر و جذاب تر نمایان شوند . اثاثیه یک رنگ ، فضا و محیط خانه را کسل کننده می کند.

 

قبل از انتخاب و دقت در قیمت فرش ، تعداد افراد خانه میزان رفت و آمدهای خانوادگی و شلوغی خانه میتواند در انتخاب نوع فرش و رنگ فرش بسیار موثر باشد.

 

 

 اگر فرشی را برای مکانی کوچک در نظر دارید و دوست دارید فضای خانه بزرگ تر نشان داده شود از فرش هایی با زمینه روشن استفاده کنید زیرا چنین فرش هایی فضای خانه را از آنچه که هست بزرگ تر نشان می دهد و اگر فرشی برای مکانی بسیار بزرگ و خلوت در نظر دارید فرشی با طرح و نقش شلوغ و با زمینه تیره انتخاب کنید تا فضا و محیط خانه را جذاب تر و شوغ تر نمایان کند . فرش های زمینه تیره فضایی دنج ، گرم و صمیمانه به وجود می آورند.

 

پس دقت به این موارد ضروری است تا از خریدتان بعدا پشیمان نشوید.

 

بنابراین فرشی با نخ لطیف و بدون پرزدهی با رنگ مورد دلخواه تان و متناسب با اندازه و دکوراسیون منزل تان انتخاب کنید که فضای پذیرایی را ملایم و لطیف نمایش دهد.

 

اگر در خانه کودک دارید و یا کودکان فامیل بیشتری دارید که به منزل شما می آیند بهتر است از فرش ماشینی استفاده کنید که شلوغ و تیره باشد که کمتر کثیفی را نشان دهد.

 

اما افرادی که تنها زندگی میکنند و یا هنوز بچه دار نشده اند از فرشهای روشن میتوانند بهتر استفاده کنند چون فرش های روشن به نسبت فرش های تیره آشغال و کثیفی را زودتر نشان میدهند. لذا انتخاب رنگ فرش برای افراد وسواس و مقید به تمیزی اهمیت دارد.

 

در فرش آبی فیروزه ای ، فرش شکلاتی ، فرش قهوای تیره و فرش سرمه ای ، لکه های روشن روی آن به سادگی نمایان است و بلعکس فرش کرمی رنگ و فرش سفید لکه های چای، دانه انار، جای پا و کلا لکه‌های رنگی به راحتی قابل رویت است.

 

 

خصوصیت های فرش های مدرن

فرش های مدرن بر خلاف فرش های سنتی بدون طرح و نقشه ی ویژه ای طراحی می شود و در این فرش ها نمی توان طرح های منظم و خطوط رنگی بی انتها را مشاهده کرد فرش های مدرن دارای طرح های بی نظمی هستند که در اوج در هم ریختگی به یک نظم واحد می رسند.

 

در حقیقت این فرش ها قالیچه هایی با ابعاد کوچک هستند تا خانه های شما را پوشیده و زیبا کنند. ضخامت این فرش ها نسبت به فرش های سنتی کمتر است. فرش های مدرن می توانند ترکیب بندی مدرنی را به فضا ببخشند و رنگ بندی روشن و در عین حال ساده از خصوصیت های خاص این فرش ها می باشد. فرش های مدرن به آسانی می توانند با دیگر عناصر دکور خانه ارتباط بصری به وجود آورند و فضای گرم و صمیمی را به فضای منزل بیفزایند.

 

جنس فرش زمان خرید و انتخاب

باید یک نکته را به شما بگوییم که دوام یک فرش تحت تاثیر جنس آن و میزان انعطاف پذیری آن در مقابل پا خوردگی است. فرش های کلاسیک و کلا فرش های ماشینی با شانه و تراکم شناخته می شوند. و هر چه شانه و تراکم بیشتر باشد فشردگی فرش بیشتر شده و در برابر رفت و آمد مقاوم تر هستند. و جنس هم اثر گذار است و جنس اکریلیک از دیگر جنس ها مقاوم تر بوده و برای مکان های پر رفت و آمد مناسب است.

 

البته در جاهایی مانند اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی که رفت و آمد زیاد است، بهتر است از فرش های ماشینی پرتراکم استفاده شود تا زود تخته نشده و از بین نرود.

 

چگونه عمر فرش را افزایش دهیم؟

مانند هر شی دیگری فرش نیز نیاز به نگهداری دارد. با رعایت برخی نکات می‌توانید طول عمر فرش خود را افزایش داده و برای مدت بیشتری آن را نو نگاه دارید:

 

۱- اجازه ندهید نور مستقیم خورشید روی فرش بتابد.

 

۲- فرش را در نزدیکی منابع حرارتی و آتش‌زا قرار ندهید.

 

۳- برای جابه جا کردن فرش آن را رول کنید و هرگز اقدام به تا کردن فرش ننمایید چون سبب شکسته شدن آن می‌شود.

 

۴- فرش را در مکان‌های مرطوب قرار ندهید زیرا رطوبت باعث پوسیدگی فرش می‌شود.

 

۵- وسایل سنگین نظیر مبلمان و کمد را روی فرش قرار ندهید زیرا سبب فشردگی الیاف در یک نقطه می‌شود و در صورت اجبار به این کار، هر چند وقت یکبار نیز جای وسایلی که روی فرش گذاشته‌اید را تغییر دهید.

 

۶- هر چند وقت یک‌بار فرش را سر و ته کنید تا در معرض سایش قرار نگیرد.

 

۷- هفته‌ای یکبار فرش را با جاروبرقی تمیز کنید.

 

۸- فرش را در زیر درها به گونه‌ای پهن کنید که در تماس مداوم با آن نباشد.

 

۹- شستن فرش را به شرکت‌های معتبر قالیشویی بسپارید و از شستن آن در خانه حذر کنید.

 

نکات مهمی که باید درباره فرش کاشان بدانید

کلا فرش ها و انواع تولیدات نساجی در دو دسته کلی دستبافت و ماشینی قرار می گیرند . فرق عمده این دو دسته در نوع بافت و الیاف بکار رفته به عنوان نخ خاب خواهد بود. شهرهای کاشان ، اصفهان ، مشهد و تبریز از پیشروان در این میدان هستند که تولیدات خود را در بازارهای جهانی به فروش می رسانند. در ادامه با ارائه توضیحاتی بیشتر درباره فرشها بیشتر با فرش ماشینی و دستبافت کاشان آشنا خواهیم شد .

 

دانستنی هایی درباره فرش دستبافت کاشان

فرش‌های دستباف به فرشهایی گفته می شود که گره به گره آن به وسیله دست هنرمندان و فرشبافان زده شده و مملو از هنر و ارزش است. در کل فرش دستبافت کاشان در قالب سه دسته اصلی با نام های : ترنج ، خشتی و افشان با استفاده از دارهای قالی بافته می شوند.

 

در بین سه دسته گفته شده لچک ‌ترنج در همه جای دنیا طرفدارانی به سمت خود کشیده است و از پرفروش ترین آثار هنر نساجی کاشان است که می‌توان مدعی بود فرش ترنجی در بیشتر خانه‌ های ایرانیان وجود دارد. حاشیه‌ های پهن در چهار سوی فرش و وجود طرحی بیضی یا دایره وار در بین آن از نگاره های مختص ترنج و خصوصیت اصیل فرش دستبافت است. استقبال زیاد به وجود آمده از نگاره های متقارنی است که در چهار ربع فرش قرار گرفته و تماما به طرف محراب به عنوان نقطه تمرکز جمع شده اند.

 

ترنج برگرفته از معماری ساختمان‌هایی است که در آخر دوره اشکانیان آوازه فراوانی داشتند و بر سردر ایوان و حیاط ساختمان‌های دوره اشکانیان گچ بری می شدند . لچک‌ هایی در اطراف فرش وجود دارد که سمبل باغچه ‌های سرسبز خانه های قدیمی است که خانواده ها را دور هم جمع می کرده ، همینطور محراب یا ترنج را می توان به حوض وسط حیاط که به شکل بیضی یا دایره ساخته می شده است هم نسبت داد .

 

در طرح های افشان که بعدها به وجود آمد و توانست دسته ای از فرشهای دستبافت کاشان را به خود اختصاص دهد ، خصوصیت اصلی آن این است که لچک و ترنج از نقشه حذف ولی حاشیه حفظ گردید.

 

 

طرح افشان همان گونه که از نامش معلوم است افشان و بی نظم بوده است ، به این صورت که در وسط فرش طرحی از گلها با ساقه بلند و پربرگ دیده می شود و در انتها هر شاخه منشعب و شاخه های دیگری به وجود می آیند . در طرح خشتی به عنوان آخرین طرح معروف در حال حاضر به صورت خشت همه سطح داخلی فرش را پوشانده است .

 

مستطیل‌های مساوی شبیه به خشت فرش را به چند قسمت تقسیم نموده که در داخل هر خشت نقشی متفاوت دیده می شود . نقش های درون خشت ها به هیچ عنوان تکراری و متقارن نیستند بلکه عدم تقارن و متفاوت بودن هر مستطیل علامت مرغوبیت و ارزش بیشتر این محصول است . طرح های نام برده از معروفترین انواع فرشهای دستبافت کاشان هستند ولی به این سه دسته خلاصه نمی شوند میتوان از انواع آن به گبه ، فرش‌های ترکمن و غیره اشاره کرد .

 

دانستی هایی در مورد فرش ماشینی کاشان

خرید فرش ماشینی به علت کم بودن اطلاعات برخی از خریدارن فرش از خرید های دشوار و زمان گیر محسوب می شود که ما توضیحات کوتاهی در این مقاله برای شما می گوییم.

 

فرش بافته شده با نخ   ۱۰۰٪ اکریلیک از نظر ماندگاری ، مقاومت در برابر پارگی ، تغییر نکردن بعد از شستشو ، مقاومت در مقابل حرارت و تغییر نکردن در اثر نور و البته روشنایی و زیبایی به ترتیب بالاتر از فرشهایی که درصدی از مواد دیگر را در ترکیب خود دارند یا عمدتا با الیاف دیگر بافته می شوند. فرش های عرضه شده در بازار فرش ایران ۱۰۰ درصد از اکریلیک ساخته شده و از همه خصوصیت های گفته شده برخوردار است.

 

یکی از بهترین شیوه ها برای تعیین کیفیت فرشهای ماشینی بررسی ظاهر فرشها است. فرش هایی که موهای نازک و ظریفی دارند بهتر از فرش های ضخیم و غیر قابل انعطاف هستند.

 

برای منازلی که کودکان و اشخاص مسن در آنها زندگی می کنند ، بهتر است فرش هایی را که در اطراف آنها دوخته شده است خریداری کنید و از زمین خوردن آنها روی سرامیک و پارکت پیشگیری کنید.

 

 

فرش هایی با رنگ تیره و طرح های تزئین شده بیشتر مناسب خانه هایی با جمعیت بالا یا خانه هایی که کودکان خردسال در آن زندگی می کنند ، است. کارخانه فرش کاشان انواع متنوعی از فرش ۵۰۰ شانه – فرش ۷۰۰ شانه – فرش ۱۰۰۰ شانه -فرش ۱۲۰۰ شانه -فرش ۱۵۰۰ شانه طرح ها را در رنگ های سرمه ای ، قهوه ای و تیره نسبتاً به خریداران گرامی ارائه می دهد.

 

فرش هایی با طرح مدرن جلوه و زیبایی به خصوصی دارند ولی فرش هایی با طرح های سنتی به خصوص طرح های برگرفته از طبیعت سبب صمیمیت و آرامش بیشتر فضا می شوند. به طور کلی ، بهتر است طرح هایی انتخاب شوند که علاوه بر اصیل بودن و استفاده از عناصر طبیعت ، دارای جلوه های نسبتاً جدیدی هم باشند. کارخانه فرش کاشان با طرح هایی هماهنگ با دکوراسیون جدید خانه های امروزی ، انواع فرش های سنتی را به خریداران عزیز ارائه می دهد.

 

نوع دستگاه و ماشین آلاتی که فرش توسط آن بافته می شود اهمیت دارد . شناسنامه فرش باید علاوه بر نوع ماشین بافنده را نیز معلوم کند . نوع ماشین شامل نام دستگاه ، شرکت و کشور سازنده همین طور سال ساخت می باشد .

 

برای اینکه خیالتان از خرید راحت باشد.

  • الیاف ۱۰۰% اکرلیک
  •  ثبات رنگ
  • بالا بودن نخ خاب
  • تنوع در طرح و رنگ
  • بافت در انواع سایز
  • استفاده از تکنولوژی روز
  • مناسب بودن قیمت
  • ارسال به سراسر ایران

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “ست کردن فرش بامبل

  1. شیرزادی گفت:

    خیلی خوب بود ممنون

    1. شرکت تندیس خاطره گفت:

      با سلام وقت بخیر
      ممنون که نظر دادید.

  2. hamidyan گفت:

    kheily khob

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.