1 - راهنمای خرید فرش, 6 - فرش

شناخت فرش اصل از تقلبی

فرش گل برجسته

شناخت فرش اصل از تقلبی

 

مزیت و معایب فرش تراکم بالا

شناخت فرش اصل از تقلبی

شناخت فرش اصل از تقلبی به دلیل تنوع بالا در زمینه فرش ماشینی تشخیص فرش اصلی از تقلبی است.متاسفانه برخی از فروشندگان سودجو فرش های ماشینی درجه دو وضعیف را از نظر نخ و کیفیت به عنوان فرش اصلی معرفی میکنند. دراین مقاله قصد داریم راههای تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی برای شما عزیزان توضیح میدهیم.

 

فرش ماشینی

شناخت فرش اصل از تقلبی مستلزم شناخت فرش ماشینی است. زمانی که اولین بار کلمه ی فرش را میشنویم در ذهن ما مترادف های بسیاری به وجود می آید. مانند : نمد، موکت، گلیم، کفپوش و …. به طور کلی انتظار ما از فرش ابزاری جهت پوشش کف منزل است که زیبایی را همچنین با خود به همراه داشته باشد.

همه ی ما حداقل برای یکبار وارد بازار فرش فروشی ها یا فروشگاه های کارخانه ی فرش شده ایم. چه چیزی نظر شما را جلب میکند؟ به دنبال چه نوع فرشی هستید؟ اغلب مکالماتی که در بین خریداران به گوش میرسد در مورد نقش و رنگ فرش است که قرار است با مبلمان منزل آنها ترکیب زیبایی را ارائه دهد. پش میتوان گفت ذهن انسان به طور طبیعی به دنبال کشف و برخورداری از زیبایی است.

در مرحله ی دوم که چند قدم نزدیک تر بروید به دنبال دانستن مشخصات فنی فرش مورد علاقه ی خود هستید و خیلی وقت ها ، فرش را به دلیل مشخصات فنی نامناسب از دایره ی انتخاب خود حذف میکنید. اما در این بین مردمانی نیز وجود دارند که حاضرند فرش زیبا و بی کیفیتی را انتخاب کنند و تنها مدت زمان کمی از زیبایی آن لدت ببرند.

در صنعت فرش به مانند صنعت پوشاک جنس الیاف و اصطلاحا نوع بافت بسیار قابل توجه است. اکثر ما از فرش های ماشینی در منازل، محل کار و… استفاده میکنیم. فرش های ماشینی تنوع بالایی از طرح و رنگ و مشخصات فنی دیگر در اختیار ما میگذارند و ما بسته به میزان بودجه ی تعیین شده میتوانیم انتخاب مناسبی داشته باشیم. تشخیص فرش اصل در این میان کار را بسیار دشوار خواهد کرد و لازم است اطلاعات نسبی در این موضوع داشته باشیم.

 

فرش برجسته
 
برای شناسایی فرش ماشینی اصل باید به نکاتی مانند جنس الیاف استفاده شده در فرش ماشینی، میزان شانه و تراکم، نام برند کارخانه فرش کاشان، ضمانت نامه ها و برچسب سریال های اطمینان، ابعاد استاندارد فرش و شفافیت رنگ و طرح فرش توجه کرد که در اینجا به معرفی انواع الیاف استفاده شده در فرش ماشینی و معرفی شانه و تراکم فرش میپردازیم.

 

فرش های ماشینی معمولا از الیاف ابریشم مصنوعی یا اصطلاحا پلی استر یا آکریلیک یا پلی پروپیلن بافته میشوند که هر کدام ویژگی خاص و برتری نسبت به دیگری دارد و این در حالی است که در فرش دستباف از الیاف ابریشم طبیعی یا پشم استفاده میشود.

الیاف های پلی استر میتوانند درخشندگی ای مانند فرش دستباف در فرش ایجاد کنند و به علت هزینه ی رنگامیزی کمتر(چون رنگ پذیر تر هستند) تنوع رنگ بالا و به علت الیاف پیوسته ای که دارند، پرز دهی کمتر و قیمت پایین تری دارند . فرش هایی از جنس الیاف پلی استر الیاف نازک تری نسبت به سایر فرش هاد دارند در نتیجه مقاومت کمتری در مقابل حرارات بالا دارند و ممکن است در معرض نور خورشید تغییر رنگ بدهند.

در کنار همه ی اینها فرش های پلی استر به علت لطافت بسیار بالا زودتر آسیب میبینند و عمر کمتری نسب به دیگر فرش های ماشینی دارند.  فرش ها پلی استر در طول زمان دچار خورگی های جزئی و گاهی پوسیدگی مشوند.

 

در فرش های کارخانه ای میتوان فرش اکریلیک را بهترین نوع فرش ماشینی کاشان دانست. فرش های اکریلیک در مقابل پاخوردگی و تغییرات طولی شست و شو و آسیب های محیطی بسیار با دوام هستند. همچنین در مقابل تابش مستقیم نور خورشید چند ساعته تغییر رنگ ندارند و گرمای بیش از حد،  در حد سوختگی فرش را تحمل میکنند. همچنین دایره ی رنگ متفاوت تر و روشن تری نسب به دیگر فرش های ماشینی دارند و برای منازلی که رفت و آمد زیادی دارند یا بچه ی کوچک دارند الیاف اکریلیک بسیار مناسب و با دوام است.

فرش های اکریلیک  اصل به علت برخورداری از دوام بالا و جنس الیاف مرغوب تر و زیبایی چشم گیر تر و نداشتن بوی مواد شیمیایی از قیمت نسبتا بالاتری در بین فرش های کارخانه ای برخوردار است.

 
یکی دیگر از مواردی که به هنگام خرید فرش ماشینی اصل باید به آن توجه کرد، بررسی شناسامه ی فرش و گارانتی آن است که تحت عنوان برچسبی در پشت فرش قرار گرفته که کلیه مشخصات فنی فرش مانند شانه و تراکم و جنس الیاف در آن درج شده  و اعتبار نامه ی فرش است که حاوی لوگوی کارخانه ی فرش و شماره سریال معتبر و آدرس و راه های ارتباطی با کارخانه است.

 

 

چگونه بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنیم؟

شناخت فرش اصل از تقلبی نکات زیادی دارد که با دقت به آنها می‌توانید بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنید. تنوع محصولات فرش ماشینی بسیار زیاد است که با چند شاخص اصلی تفاوت‌های آن مشخص می شود. یکی از آن ها مشخصات فنی فرش می باشد که به طور خلاصه تشکیل شده از تعداد گره و ریزبافتی یا درشت بافتی فرش های ماشینی است. مهمترین شاخه های اصلی فرش ماشینی که در بازار یافت می شود.

فرش هایی مثل فرش ۷۰۰ شانه تا فرش ۱۵۰۰ شانه است. فرش ۷۰۰ شانه معمولا درشت بافت ترین نوع فرش است که بیشترین ضخامت و پایین ترین وضوح تصویر قالی را در خود دارد. فرش های ۱۰۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان در درجات بعدی قرار میگیرند که به نسبت با دستگاه های به روز تری وارد کشور شده اند و با افزایش شانه و تراکم ریزبافتی و ظرافت فرش افزایش پیدا میکند ولی ضخامت آن کاهش پیدا می کند. بخش دیگر و مهمترین تفاوت بین فرش های ماشینی طرح و رنگ بندی آن است.

 

فرش

چ,,,,,,,,,

 

با ما در ارتباط باشید:

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.