1 - راهنمای خرید فرش

علت دو رنگی فرش ماشینی

فرش ماشینی

علت دو رنگی فرش ماشینی

علت دو رنگی فرش ماشینی ،، ممکن است بعد از خرید و پهن کردن فرش ماشینی مشاهده کنید که بعضی از قسمتهای فرش پرنگ تر از قسمت های دیگر فرش است که دلایل مختلف دارد.این تصور که دو رنگی یا سایه انداختن فرش به دلیل کیفیت پایین فرش بوده درست نیست.

 

 

بیشترین علت سایه انداختن فرش تفاوت بین بازتاب نور از سطح جانبی نخ ها میباشد.هرچه نخ ها در فرش با زاویه نزدیکتر به ۹۰ درجه قرار گیرد نور بیشتری جذب میکند و این امر باعث پررنگ شدن فرش میشود.

نخ های فرش ماشینی در زمان بافت نیز کاملا به صورت عمودی نیستند و به صورت مایل در کنار یکدیگر قرار می گیرند. همین علت باعث می شود وقتی از طرفی که سطح مقطع نخ ها دیده می شود به فرش نگاه کنیم پررنگ تر از طرف دیگر (بدنه نخ ها) دیده شود.موارد گفته شده امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و دلیلی بر معیوب بودن فرش نیست.

 

اما گاهی اوقات فقط از یک طرف به فرش نگاه می کنید و یک بخش مشخصی از فرش را روشن تر یا تیره تر از بقیه نقاط فرش می بینید. این حالت که ممکن است در مرحله بافت یا آهار ایجاد شده باشد که به دو خاب شدن فرش معروف است و یکی از عیوب فرش محسوب شده و باید با شرکت موردنظر هماهنگ شده و فرش خود را تعویض نمایید.

 

با وجود تمام عوامل بالا بعضی از رنگها نیز به نسبت سایر رنگها بیشتر باعث سایه انداختن و دورنگی فرش می شود مانند رنگهای نقره‌ای، آبی، کاربنی و بژ. پس اگر سایه انداختن فرش برای شما از اهمیت بالایی دارد در انتخاب رنگ نیز دقت داشته باشید.

 

رفع دورنگی فرش های ماشینی

سایه انداختن فرش امری غیر قابل پیش بینی است و نمیتوان از بروز آن جلوگیری کرد. برای رفع دورنگی و سایه انداختن فرش بهترین و ساده ترین راه جاروکشی فرش در جهت خاب آن است.

 

اما نکاتی که باید توجه کنید :

  • سایه انداختن فرش بر دوام آن تاثیری ندارد.
  • فرش ۷۰۰ شانه و ۱۰۰ شانه دو رنگی کمتری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه دارند.
  • دو رنگی فرش ماشینی در فرش هایی با نخ صددرصد آکرلیک نسبت به دیگر نخ ها کمتر است.

 

بنابراین اگر سایه انداختن فرش برایتان امری مهم به شمار میرود بهتر است به نکات گفته شده توجه کنید.

 

 

,,,,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.