1 - راهنمای خرید فرش

فرش تراکم بالا خوبه یابد؟

سیرتا پیاز فرش ماشینی

فرش تراکم بالا خوبه یابد؟

فرش تراکم بالا خوبه یابد؟  با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی محصولات تولیدی کارخانه جات فرش نیز رو به بهبودی است شانه و تراکم های بالاتری را برای هر چه بیشتر نزدیک شدن به فرشهای دستباف تولید می کند .

فرشهای ماشینی حال حاضر که در بازار فرش می توانید پیدا کنید شباهت بسیار زیادی به فرش های دستباف دارد و رقابت تنگاتنگی بین شان بوجود امده است . اما با بالارفتن تراکم فرش ماشینی همچنان که تعداد گره ها بیشترمی شود. شاهد ان هستید که ضخامت فرش نیز کاهش می یابد .

این امر باعث ایجاد سوالاتی در ذهن مشتریان فرش ماشینی میشود و گاها اطلاعات غلط فروشنده فرش نیز به این. مسئله دامن می زند  نمونه ای از این سوالات را با هم برسی می کنیم .

پرفروش رنگ فرش

نکاتی درمورد فرش های تراکم بالا

دراین نوشته زیر شما را با ابهامات و سوالاتی که درمورد فرش های تراکم بالا وجود دارد آشنا می کنیم و شما می توانید به راحتی بااین سوالات که فرش تراکم بالا خوبه یا بد ؟  فرش تراکم بالا بخریم یا نه ؟  فرش تراکم یالا ضخیم است یا نازک ؟ و….. جوا ب بگیرید

باما همراه باشید.

  • فرش تراکم بالاخشک و شکننده است

فرشهای تراکم بالا تر مانند فرش های ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ و یا ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ ضخامتی به مراتب کمتر از فرش های ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه دارند اما این تراکم بالای فرش نیست که سبب شکستن فرش می شود بلکه الیاف مصرفی در تارو پود فرش و همچنین اهار نامناسب است که سبب این مشکل می شود . در فرشهای تراکم بالایی که در شرکت صنایع فرش کاشان بافته می شود از تارو پود پنبه استفاده می شود .همانطور که می دانید پنبه از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان سبب شکستگی فرش ماشینی نمی شود . 

آهاری که در فرش های این شرکت تولیدی فرش استفاده می شود از مرغوبترین مواد لاتکس بوده که حتی با بارهای شستشوی فرش از بین نمی رود و استحکام زیادی در کنار انعطاف فوق العاده داراست .

در مقابل ممکن است در شرکتهای متفرقه از متریال ارزان تر در تولید فرش استفاده شود مثل استفاده از نخ جوت در فرش یا آهار بی کیفیت برای کاهش قیمت محصول نهایی  استفاده می کنند که سبب خشکی فرش می شود . چون خشکی این فرش ها در تراکم های پایینتر با ضخامت بیشتر فرش پوشیده می شود احساس مشتری این است که فرش متراکم تر شکننده است.

  • تا خوردن لبه ای فرش ، سبک بودن  و سرخوردن

جالب است بدانید که فرش های ماشینی متراکم تر به سبب تعداد گره های بیشتر در صورت اصالت وزن بیشتری از فرش های دیگر دارد اما متاسفانه به دلیل همان تنوع کیفی که قبلا گفته شد شاید در فروشگاهی فرش ۱۲۰۰ شانه ببینید که در سایز ۱۲ متری وزن کمتری نسبت به نمونه مشابه با تراکم کمتر دارد .

در صورتی که اگر استاندادر رعایت شود فرش ۱۲۰۰ شانه سایز ۱۲ متری ۴۵ کیلوگرم وزن دارد این در حالی است که شرکتهای به نامی همچون فرش قیطران برای جبران هزینه های جاری اضافه تبلیغات و همسان نگه داشتن قیمت با محصولات مشابه فرش های ۱۲۰۰ شانه با وزن ۳۶ کیلوگرم تولید می کند .

پس دلیل سبک بودن فرش هایی که در بعضی از فروشگاه های فرش میبینید تراکم بالای انها نیست بلکه کوتاه بودن ارتفاع نخ خاب بیش از حد استاندارد و همچنین تراکم واقعی کمتر نسبت به اعداد اعلام شده است .

فرشی که با وزن نرمال بافته شده باشد روی سرامیک سر نخواهد خورد مگر در سایزهای کوچک .

  • پاره شدن فرش در شستشو توسط قالی شویی

تفکر اشتباه بعضی از مشتریان گرامی فرش این است که فرش تراکم بالاتر به دلیل نازکی در شستشوی مکانیزه فرش در قالی شویی سبب پارگی می شود . اما واقعیت این نیست ،فرش تراکم بالاتر به سبب فشردگی بسیار بالای گره ها در کنار هم بسیار بیشتر از فرشهای تراکم پایین تر مقاوم هستند پس نگرانی در شستشوی فرش های ۱۲۰۰ شانه ،۱۰۰۰ شانه کاملا بی مورد است به شرطی که فرش مرغوب خریداری کرده باشید.

فرش نقره ای در دکوراسیون

مزایای نسبی فرشهایی با تراکم بیشتر 

اگر بگوییم فرشهای ماشینی ۱۲۰۰شانه یا ۱۰۰۰ شانه نسبت به ۷۰۰ شانه یا ۵۰۰ شانه بهتر ،اشتباه محض است .اما میتوانیم به صورت نسبی تفاوتهایی را در کیفیت علاوه بر ظرافت برای انها قائل شویم .

  1. تراکم بالا در فرش ماشینی می تواند فرش را در برابر کوبیده شدن در زیر پایه مبل و … در امان نگه دارد .
  2. تراکم بالا در فرش به سبب استفاده از الیاف ظریفتر لطافت فرش را بهبود می دهد .
  3. تراکم بالا در فرش نظافت فرش را سهولت می بخشد 
  4. فرشهای ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه نقوشی واضح تر نسبت به نمونه های تراکم کمتر دارد.

 

 

خرید فرش 1200شانه

نکته پایانی

شایان ذکر است موارد اعلام شده در بالا به معنی نقض کیفیت فرش های ۵۰۰ شانه و یا ۷۰۰ شانه نیست و همانطور که قبلا هم گفته شد کیفیت و دوام فرش ماشینی را کیفیت بافت و الیاف مصرفی مشخص می کند.به طور مثال کوبیده شدن فرشهای ۵۰۰شانه و ۷۰۰ شانه مرغوب به معنی خراب شدن مادام فرش نیست بلکه نیاز به زحماتی برای برگرداندن فرش به حالت اول دارد .

, , , , , , , , یم؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.