1 - راهنمای خرید فرش

فرش ساده بخریم یا گل برجسته ؟

فرش عروس کاشان

فرش ساده بخریم یا گل برجسته ؟

فرش ساده بخریم یا گل برجسته ؟در چند ساله اخیر که پیشرفت صنایع در صنعت فرش بافی تاثیر گذاشته است سبب گشته تا تولیدات فرش های ماشینی علاوه بر بافت و تولید فرش های ساده با تنوعی از طرح و رنگ به صورت فرش های گل برجسته نیز تولید گردد که به عنوان آخرین دستاورد در صنعت فرش بافی شناخته می شود. تولید این دسته از محصولات که فرش های ماشینی را در دو دسته ساده و گل برجسته تقسیم می نماید سبب گشته تا ذهن خریداران در باب تهیه این محصولات را به خود مشغول سازد که فرش ساده بخریم یا گل برجسته ؟ 

 

به همین منظور مقاله زیر در باب بیان این موضوع که فرش گل برجسته بهتر است یا ساده مطرح شده است تا شما را در زمینه خرید و انتخاب این محصولات راهنمایی نماید.

 

فرش گل برجسته بهتره یا ساده ؟

 

در باب این موضوع که فرش ساده بخریم یا گل برجسته در وهله اول بهتر است به بررسی المان های تولید فرش ساده و گل برجسته که به صورت اشتراکی در تولید این محصولات به کار برده می شود اشاره نمود و بعد از آن با بررسی تفاوت این نوع از فرش های ماشینی به بررسی این که فرش گل برجسته بهتره یا ساده ؟ بپردازیم.

 

گره ایی برای تولید می باشد. در گذشته این تراکم گره ایی که به نام شانه و تراکم فرش معرفی می گردد در تعداد پایین به صورت ۵۰۰ یا ۳۵۰ شانه تولید می گشته است اما به روز شدن بحث صنعت و فناوری منجرب به تولید دستگاه های فرش بافی پیشرفته از محصولات شرکت وندویل بلژیک گشت تا این امکان را فراهم آورد تا تولید فرش های ماشینی از تعداد گره های تشکیل دهنده ۷۰۰ گرفته تا ۱۵۰۰ امکان بافت داشته باشد. به توازن بالا رفتن تراکم عرضی فرش که به نام شانه معرفی می گردد تراکم طولی فرش بالا می رود به طوری که فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ و فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ مورد بافت قرار می گیرد.

 

با توجه به بررسی تعداد شانه و تراکم فرش می توان یکی از تفاوت هایی که در تولید فرش ساده نسبت به گل برجسته صورت می پذیرد را این موضوع بیان نمود که فرش های ساده به راحتی امکان بافت با هر تراکم گره ایی را دارا می باشند در صورتی که فرش های گل برجسته بیشتر در تراکم گره ایی بالا یعنی فرش های بافته شده با تعداد شانه ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و گاها ۷۰۰ مورد بافت قرار می گیرد تا زیبایی و نمایش گل برجستگی آن به راحتی انجام پذیرد.

 

 

– یکی دیگر از مباحث مورد بررسی در زمینه فرش گل برجسته یا ساده را می توان به جنس الیاف مصرفی فرش که به دو دسته نخ خاب و نخ پود تقسیم می شود، اشاره نمود. بافت فرش های ماشینی با درجه کیفی بالا به عنوان فرش های درجه یک از لحاظ جنس نخ خاب با الیاف آکریلیک که در طی فرآیند هیت ست به صورت آکریلیک هیت ست شده در می آیند و سبب می گردد تا فرش تولیدی به عنوان فرش بدون پرز و ضد حساسیت شناخته شود را می توانید از دسته نخ خاب های با کیفیت این محصولات بیان نمود. در باب نخ پود فرش می توان نخ پنبه را اشاره نمود که نرمی و لطافت را برای فرش های ماشینی به همراه می آورد. استفاده از این دو نوع نخ خاب و نخ پود با جنس آکریلیک و پنبه را می توان از الیاف های به کار رفته در فرش های ماشینی از نوع ساده و گل برجسته معرفی نمود که سبب می شود تا فرش در دسته فرش های مرغوب قرار گیرد.

 

در این زمینه تفاوت بافت فرش ماشینی گل برجسته را نسبت به فرش ماشینی ساده می توان به کار بردن نخ خاب هایبالک در کنار آکریلیک برای تولید فرش بیان نمود. به کار بردن این نوع نخ خاب که سبب می شود تا فرش هایبالک تولید گردد از تفاوت های الیاف مصرفی بافت این محصولات می باشد . الیاف هایبالک از دسته الیاف هایی است که در مقابل حرارت واکنش نشان می دهد و حالت جمع شوندگی می گیرد. این نوع الیاف در بافت فرش برجسته که در طی مرحله آهار به صورت فرو رفتگی در فرش ظاهر می شود سبب نمایش قسمت های برجسته فرش که از جنس الیاف آکریلیک می باشد، می گردد.

 

– استفاده از دستگاه فرش بافی که امروزه پیشرفته ترین نوع آن در بافت محصولات به کار برده می شود یکی دیگر از المان های تولید فرش ساده و گل برجسته می باشد. بافت فرش ساده با هر نوع دستگاه فرش بافی امکان پذیر خواهد بود اما در زمینه فرش های گل برجسته باید به روز ترین نوع تکنولوژی در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد که به همین لحاظ کارخانه فرش بافی معتبر در این زمینه استفاده از تکنولوژی های بافت فرش شرکت وندویل بلژیک را برای بافت این قبیل از محصولات و حتی فرش های ساده استفاده می نمایند.

 

 

فرش ساده بهتراست یا گل برجسته ؟

 

با توجه به این موضوع که قیمت فرش های گل برجسته به سبب به کار رفته شدن نوع دیگری از نخ خاب، تراکم گره ای بالا و … دارای قیمت بیشتری نسبت به نوع فرش های ماشینی ساده می باشد امکان خرید آن برای هر قشر از جامعه وجود نخواهد داشت و همین موضوع انتخاب و خرید فرش ساده را پیشنهاد می نماید.

 

در باب کاربرد این نوع از محصولات می توان به این موضوع اشاره نمود که فرش هایبالک برای مکان هایی با تردد پایین هم چون پذیرایی مجلل یا لوکس که قسمت مهمان نشین از قیمت نشیمن جدا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا برجسته بودن این دست از فرش های ماشینی و ظرافت بالای آن با قرار گرفتن در برابر پاخور شدن زیبای خود را از دست می دهد لذا انتخاب فرش ساده در این زمینه بیشترین کارآیی را برای منازل های ایرانیان که کمتر قسمت مهمان نشین و نشیمن جدا می باشد، صورت می پذیرد و به نوعی می توان این موضوع را بیان نمود که انتخاب فرش ساده بهتر از فرش گل برجسته خواهد بود.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.