مقالات

فرش ماشینی بدون ترنج

ابعاداستاندارد فرش

فرش ماشینی بدون ترنج

فرش ماشینی بدون ترنج و بدون حوض که معروف به فرش های افشان می باشد در رنگ های مختلف تولید می شود. ساختمان فرش از۳قسمت اصلی تشکیل می شود:

 

حاشیه
لچک
ترنج

 

فرشی که بدون حوض وسط و به اصلاح بدون گل وسط باشد را فرش  ماشینی بدون ترنج و به زبان تخصصی تر افشان می گویند. فرش طرح افشان، یکی دیگر از طرح های اصیل و کلاسیک فرش بافی در ایران و حتی جهان است که از قدیم در بافت فرش دستباف ایرانی استفاده می شد. فرش افشان و بدون ترنج از زمان های بسیار گذشته در ایران و بافت فرش های دستباف وجود. گل های داخل فرش افشان به گونه است که انگار در زمینی پر از گل قرار گرفته ایم.

 

 

فرش بدون ترنجترنج فرش چیست؟

ترنج فرش مدل های مختلفی دارد که بصورت دایره ای ،لوزی و نواری طراحی می شود. در واقع ترنج فرش فضای مشخصی است که در داخل آن فضا طرح شکل می گیرد. در حقیقت با طراحی ترنج و رنگهایی که در داخل حوض آن به کار می رود، فضای زمینه از بخش ترنج جدا میکند و ترنج مانند یک نگین مرکزی در مرکز فرش، خودنمایی می کند.

 

ترنج خود از چند بخش مختلف ساخته شده است که مهم ترین بخش ان بخش داخلی یا مرکزی ترنج هست همیشه یک ترنج کوچک که به نام سر ترنج از ان یاد می کنند در دو طرف انتهای ترنج قرار می گیرد که ترنج رو به حاشیه نزدیک می کند که بستگی به طرح و نقشه فرش دارد و با هم خوانه طرح اندازه آن بزرگ و کوچک می شود.

 

ترنج اندازه های مختلفی دارد بغییر از متراژ فرش که برای فرش ۱۲متری ترنج بزرگتر و برای متراژ ۹متری کوچکتر و همینطور برای متراژ های کوچک تر به تناسب کوچکتر می شود اندازه ترنج در نقشه های مختلف نیز متفاوت هست.

فرش طرح افشان یا فرش طرح ترنج :

سوال بسیاری از خریداران قالی ماشینی این است که فرش ماشینی ترنج دار یا فرش ماشینی بدون ترنج بخرم؟

در دکوراسیون هایی که قرینگی وجود ندارد و فضای منزل طوری است که نمی توان برای آن مرکزیت در نظر گرفت بهتر است از فرش های ماشینی بدون ترنج استفاده شود.  از طرفی دیگر امروزه جوانان ، به دنبال چیدمان پذیرایی مدرن هستند و فضای سنتی را دوست ندارند به کسانی که دکوارسیون مدرنیته دارند پیشنهاد می شود که مدل فرش بدون ترنج را انتخاب کنند.

 

طرح های بدون ترنج به دلیل پراکنده بودن گل ها در سراسر آن ، به گونه ای است که فضا و دکوارسیون را بزرگتر نشان می دهد. فرش های کرم  طرح افشان برای دکوارسیون ها و فضاهایی مناسب است که تنگ و تاریک است. این طرح می تواند بهترین گزینه برای خانه های آپارتمانی و کوچک باشد.

 

فرش ماشینی بدون ترنج سرمه ای ، برای  جاهایی که آلودگی زیاد است از قبیل اتاق نشیمن مناسب است. درست است که فرش طرح افشان را جز فرش های کلاسیک و سنتی می دانند ولی در اصل تلفیقی از مدرن و سنتی است و به همین دلیل قدرت تطابق با همه نوع دکوراسیونی را دارد.

 

فرش ماشینی بدون ترنج

فرش ماشینی ترنج دار کاشان :

فرش ماشینی ترنج دار کاشان ، به پذیرایی  و دکوراسیون حس هویت ایرانی می  دهد. این فرش های اصیل ایرانی برای دکوارسیون های کلاسیک ، لوکس و مجلل مناسب است و با پهن کردن این طرح در مرکز پذیرایی و چیدمان مبلمان سلطنتی به اطراف آن ، می  توان یک فضای اصیل با هویت و فرهنگ ایرانی پدید آورد.

 

فرش های ترنج دار کاشان و بدون ترنج ، در شانه و تراکم بالا بافته می شوند. طرح های اصیل ایرانی از آنجایی که بسیار پر نگاره هستند باید با شانه و تراکم بالا بافته شوند. تمامی طرح های اصیل ایرانی به صورت ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ ، ۱۰۰۰شانه تراکم ۳۰۰۰ ، ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ بافته می شود.

 

بیشتر طرح های ترنج دار جز طرح های شلوغ هستند که بهتر است با مبلمان با طرح ساده تر ست شود.

هرچه این شانه ( تعداد گره در یک متر از عرض ) و تراکم ( تعداد گره در یک متر از طول ) بیشتر باشد ، آن طرح ، دستباف گونه تر و زیباتر است. چون هرچه شانه و تراکم بالاتر باشد نخ بافته شده نازک تر می شود و از ضخامت نخ کم می شود و محصولی که با نخ نازک و ظریف بافته شود زیباتر است.

 

فرش های گل برجسته طرح افشان و فرش های گل برجسته ترنج دار برای پذیرایی ، منازل عروس زیبایی می آفریند. برجستگی این قالی های ماشینی و ظرافت آن ها ، چیدمان را زیباتر نشان می  دهد. در نقاطی که فرورفتگی است نوعی الیاف هایبالک که همان ابریشم مصنوعی است به کار رفته است به همین دلیل است که برخی از تولید کنندگان به این محصولات ، فرش ابریشم مصنوعی نیز می گویند.

 

 

 

فرش بدون ترنج کاشانطرح فرش های جدید بدون ترنج:

شما می توانید کلکسیونی از طرح های فرش سنتی را در وب سایت فرش تندیس خاطره کاشان که زیر نظر کارخانه اداره می شود را ببینید. این طرح های زیبا به صورت دستباف گونه تولید می شوند. فرش های دستباف گونه مهم نیست چه طرحی باشد مهم این است که با چه الیافی بافته شده است.

 

طرح های اصیل ایرانی وقتی زیباتر هستند که با الیاف بدون پرز و ظریف آکریلیک هیت ست شده بافته شود. این الیاف زیبایی و ظرافت قالی را بیشتر می کند و از طرفی دیگر کیفیت فرش را بالاتر می برد.

 

 

نتیجه گیری

زیباترین طرح های فرش ماشینی اعم از ترنج دار و یا بدون ترنج در کاشان تولید می شود. از این رو بیشتر افراد که به دنبال طرح های سنتی و کلاسیک هستند به سراغ فروشگاه های آنلاین و کارخانه های کاشان می روند تا زیباترین طرح را انتخاب کنند.

 

شرکت فرش تندیس خاطره کاشان یکی از تولید کنندگان معتبر است که توانسته است کیفیت و زیبایی در فرش ماشینی پیاده کند. این کارخانه انواع طرح های فرش های کلاسیک اعم از ترنج دار ، افشان ،و… را با بالاترین کیفیت تولید می کند و به صورت حضوری و اینترنتی به فروش می رساند.و شما می توانید فرش منزل خودرا با کمترین قیمت وبا بهترین کیفیت خرید کنید.

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.