1 - راهنمای خرید فرش

مراحل تولید فرش ماشینی

فرش

مراحل تولید فرش ماشینی 

مراحل تولید فرش ماشینی ،فرش ماشینی اصطلاحی است که انواع مختلفی از  کف‌پوش‌ها را بر حسب نوع نخ مصرفی و نوع تکنولوژی بافت دربر می‌گیرد. گاهی اوقات فرش‌های فانتزی یا موکت‌های تافتینگ را نیز ممکن است تحت عنوان فرش ماشینی طبقه‌بندی کنند. در این گفتار، تکنولوژی فرش ماشینی را که برمبنای بافت تاری‌پودی انجام می‌شود مورد بررسی قرار خواهیم داد. به‌طور کلی در صنعت نساجی، چه در بخش تولید پارچه و یا تولید فرش ماشینی، زنجیره تولید متشکل از چهار مرحله اصلی است که عبارتند از: ریسندگی، رنگرزی، بافندگی و تکمیل. کارخانه‌ای که  محصول نهایی آن فرش ماشینی یا پارچه است، ممکن است تمام این مراحل را خود مدیریت کند، و یا فقط بخش‌ بافندگی آن را انجام دهد.

 

در ادامه به واحد بافندگی منتقل و فرآیند بافت به وسیله دستگاه فرش بافی انجام می‌شود. در انتها پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش جهت فروش به بازارهای مقصد ارسال می‌شود. در ادامه همراه با تصاویر کارخانه فرش مشهد، نحوه تولید فرش ماشینی را با بررسی مراحل تولید فرش ماشینی از ابتدا تا انتها را مشاهده خواهید کرد:

تولید فرش ماشینی 

برای تولید هر فرش ماشینی سه مرحله سپری می‌شود که به ترتیب ریسندگی ، بافندگی و تکمیل فرش نامیده می‌شوند . برای تولید فرش ماشینی اصل ابتدا الیاف خام را به رنگ‌های موردنظر تبدیل کرده و به واحد ریسندگی تحویل می‌دهیم در این مرحله الیاف رنگ شده به نخ‌های هیت ست تبدیل شده و برای بافت به واحد بافندگی منتقل می‌گردد. مهم‌ترین خاصیت نخ‌های هیت ست را می‌توان کاهش پرزدهی فرش ،پفکی شدن نخ و بالک بیشتر نام برد که باعث کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش می‌گردد که شباهت زیادی به فرش دستبافت دارد و دستباف گونه نامیده می‌ شود در آخر پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی که در واحد تکمیل انجام می‌ گیرد برای فروش به صورت مستقیم ، فرش از کارخانه به بازار ارسال می‌ شود و همینطور خرید و فروش فرش ماشینی در کارخانه به صورت اینترنتی انجام می‌ گردد تا محصول به قیمت مناسب‌ تری به دست مصرف کنندگان و بدون واسطه ارائه گردد .

ریسندگی

در این قسمت نخ موردنیاز برای بافت فرش ماشینی تهیه می‌گردد . فرش ماشینی از سه نوع نخ به نام‌های نخ تار از جنس پنبه و پلی استر ، نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز بافته می‌شود تولید می‌شود، نخ تار حدود ۶ درصد مواد اولیه یک فرش خوب را تشکیل می‌دهد ، نخ پود از جنس جوت که حدود ۱۲ درصد از فرش ماشینی خوب را تشکیل می‌دهد و نخ خاب که حدود ۸۲ درصد از حجم فرش را تشکیل می‌دهد. قیمت فرش ماشینی اصل بسته به نوع نخ و دستگاه‌های بافنده متغیر است.

بافندگی

فرش‌های ماشینی و تابلو فرش‌های سفارشی توسط ماشین آلات مختلف و تخصصی ازجمله تکسیما ، شونهر ، واندویل ، VTR ، ASR ، CRX ، HPC انجام می‌ شود که در تولید انواع فرش اعم از فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ۱۰ رنگ ، فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ۸ رنگ و فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ۱۰ رنگ ، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ۸ رنگ ، فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ۱۰ رنگ و فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ۸ رنگ اشاره کرد ؛ که در تولید فرش ماشینی از دو طرف کار استفاده می‌ گردد که در اصطلاح فرش رو و زیربافت گفته می‌ شود . دو فرش داری خاب مشترک به وسیله تیغ برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده و از هم تفکیک داده می‌شود.

تکمیل فرش

فرش ماشینی پس از بافته شدن از دستگاه‌های بافندگی بصورت خام می‌ باشد که زیبایی و براقیت اصلاً ندارد و در اصطلاح اول رول نامیده می‌شود که به سالن تکمیل فرش انتقال داده می‌ شوند و در صورت وجود ایرادات کوچک فرش توسط رفوگر اصلاح گشته و آماده مرحله بعد برای افزایش کیفیت و دوام و زیبایی فرش وارد پروسه آهار و تکمیل فرش می‌شود ؛ که به ترتیب در قسمت تکمیل ، فرش خام ( رول فرش ماشینی ) مراحل زیر را طی می‌کنند .

 

رائینگ :

که در این مرحله رول‌ ها بصورت دقیق و طبق اندازه به یکدیگر دوخت می‌ خورند تا در مراحل بعدی برای تکمیل قرار گیرند که این دستگاه از قسمت‌های برش، ضربه و مکنده می‌ باشد که در این قسمت‌ها فرش خام دوخت خورده و پس از گرفتن گرد و غبار و پرز توسط واحد مکنده آماده عملیات آهار زنی فرش می‌ شود.

 

شیرینگ ( پرداخت سطح فرش ) :

در این قسمت سطح خاب فرش که در بافت کمی پستی و بلندی پیدا کرده توسط تیغ‌ هایی بسیار دقیق با استفاده از کامپیوتر که با اندازه‌های هزار میلی متر قابل تنظیم هست برش داده می‌ شود که سطح فرش یک دست ، یکنواخت و براق می‌ شود .

 

آهار زنی پشت فرش :

در این مرحله رول‌ ها وارد دستگاه آهار شده که قسمت پشت فرش با استفاده از موادی مخصوص بر اثر حرارت و بخار آب داخل خاب فرش نفوذ کرده و سطح پشتی فرش را می‌ پوشاند که این مواد به فرش ساختاری با دوام و محکم می‌ دهد ؛ که این دستگاه به دو صورت خشک و مرطوب هست که در مرور زمان آهار مرطوب تحت فشار بخار آب نفوذ و کیفیت بهتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است که واحد آهار فرش روز به همین شیوه از بهترین مواد چسب و رزین جهت رضایت بیشتر این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌ کند .

 

برش طولی وعرضی فرش :

در اینجا برای اینکه در مرحله بعدی زیگزاگ و ریشه زنی به صورت دقیق و تمیز باشد قسمت‌های اطراف فرش توسط تیغ دستگاه برش خورده تا آماده مرحله لبه دوزی فرش شود.

لبه دوزی زیگزاگ و ریشه زنی :

برای دوام کنارهای فرش در این مرحله توسط ماشین‌های دوخت ریشه و زیگزاگ می‌ شود که ریشه‌ها از بهترین جنس نخ و از نوع ابریشم و آماده به ابتدا و انتهای فرش دوخت می‌ خورد و کناره‌های فرش نیز توسط نخ هم رنگ زمینه فرش، زیگزاگ می‌شود که ظاهری زیبا، شکیل و همچنین دوام فرش را بیشتر می‌کند.

کنترل کیفیت فرش :

که در این قسمت واحد کنترل و کیفیت فرش روز با مجرب‌ ترین کارشناسان از نظر مشخصات فنی و استاندارد سازی به لحاظ اهمیت کیفیت و ارتقاء فرش ماشینی اصل کاشان را برای مشتریان خود فراهم آورد .

رول و بسته بندی فرش :

در این مرحله انواع محصولات فرش روز که از واحد تکمیل و آهار کارخانه فرش روز تحویل قسمت رول و بسته بندی شده تا تمامی محصولات اعم از انواع فرش‌های ماشینی که شامل فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه و فرش ماشینی ۷۰۰ شانه می‌ باشد که محصولات فانتزی شامل فرش شگی ، فرش فانتزی ، فرش شنل و گلیم فرش و حتی تمامی تابلو فرشها که تابلو فرش منظره ، تابلو فرش آیه ، تابلو فرش چهره می‌ باشد که حتی شامل سفارشات خاص مشتریان که اعم از نقشه‌ های خاص فرش ماشینی و تابلو فرش‌ های سفارشی هستند را به انبار فرش ارسال نموده تا آماده تحویل به دست مشتریان و مصرف کنندگان باشد .

فروش فرش

در این واحد ، کارشناسان فروش فرش روز به دلیل قیمت گذاری خیلی بالای بعضی از واسطه‌ ها و کیفیت نامناسب فرش اقدام به فروش مستقیم فرش کاشان به سراسر ایران و جهان به صورت فروش اینترنتی فرش بدون واسطه را برای تمامی مشتریان فراهم آورده تا از خرید اینترنتی فرش با قیمتی مناسب و کیفیت بالا وفرش درجه یک ، فرش خوب و فرش اصیل را از درب کارخانه داشته باشند تا در اسرع وقت و با سریعترین زمان ممکن با ارسال رایگان فرش و تحویل فرش درب منزل و پرداخت در محل را فراهم کند تا جهت رضایت هرچه بیشتر خدمتی دوباره عرضه کند.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.