1 - راهنمای خرید فرش

معایب فرش ۷۰۰ شانه

فرش خاطره

معایب فرش ۷۰۰ شانه

امروزه فرش های ماشینی را بر اساس شانه و تراکم تقسیم بندی می کنند . اما در گذشته این طور نبود و فرش ها فقط به صورت ۳۲۰ شانه بافته می شد و تقسیم بندی فرش ها صرفا بر اساس طرح و نقشه و رنگ بندی صورت می گرفت .

 

با گذشت زمان فرش های مختلف با شانه های گوناگونی پدید آمدند و ما شاهد فرش های زیباتری همچون فرش ۷۰۰ شانه ،‌ ۱۰۰۰ شانه ،‌ ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه هستیم .

 

فرش های ۷۰۰ شانه در حدود ۱۵ سال است که پا به عرصه صنعت فرش ماشینی نهاده اند . و یکی از محبوب ترین فرش های ماشینی فرش های ۷۰۰ شانه هستند . در ابتدای تولید فرش های ۷۰۰ شانه با تراکم ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ تولید شده اند. اما امروزه فرش های ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ تولید میشوند.

 

فرش های ۷۰۰ شانه تولید  شده در کارخانه جات مختلف در صورت اصالت تراکم با ۳ نوع بافت شونهر فناوری ( شرکت آلمانی ) و HCP ( فا آوری شرکت ) بلژیکی تولید میشود. و چند سالی است که فرشهای ۷۰۰ شانه تبدیلی نیز به فرش های ماشینی این دسته اضافه شده اند . فرش ۷۰۰ شانه شونهر و ۷۰۰ شانه تبدیلی  اصولا بین ۶ تا ۸ رنگ در کریل نخ انها وجود دارد .

 

در نوع بافت HCP میزان رنگ میتواند تا ۱۰ رنگ به صورت واقعی نیز افزایش یابد . هر ۳ سیستم های بافت اعلام شده بافت کامپیوتری بوده و میتوانند نقشه های شبیه به هم اما با جزِییات متفاوت تولید کنند و تولید طرح های متنوع در انها با توجه به سیستم برنامه ریزی کامپیوتری آنها کار بسیار سهل و آسانی است .

 

فرش ۷۰۰ شانه بخریم یا نه؟

از انجایی که قرار است در این مقاله فقط  به برسی فرش های اصیل ۷۰۰ شانه بپردازیم و سراغ نمونه های تقلبی ان که تنها با برچسب ۷۰۰ شانه روانه بازار میشود نرویم باید بگوییم که فرش های ۷۰۰ شانه فرش های بسیار خوبی هستند به شرط آن که در مکان مناسب خود و از جنس الیاف مناسب هر کاربردی که مد نظر داریم خریداری شوند . 

 

فرش های ۷۰۰ شانه در ۳ نوع جنس اکریلیک ، پلی استر و پلی استر فیلامنت تولید میشود .

 

نمونه اکریلیک این فرش ها ماندگاری بسیار طولانی دارد و همچنین دارای محاسنی همچون قرار گرفتن در بین ضخیم ترین فرش ها ی ماشینی از شانه های بالاتر نیز میباشد . پس اگر به دنبال زیر دست گوشت دار تر از بین فرش های  ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه یا بالاتر هستید فرش های ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ اصل بهترین گزینه برای شما خواهد بود . از دیگر نکات مثبت خرید فرش های ۷۰۰ شانه  انتفال کمتر دمای سطح زمین  نسبت به نمونه ای با تراکم بالاتر است که به  دلیل ضخامت بیشتر آنها حاصل میشود.

از معایب فرش های ۷۰۰ شانه که چند سالی است این مورد تا حد زیادی با هیت ست شدن نخ اکریلیک مرتفع شده پرز دهی انها در ماه های ابتدایی خرید است  ( از بین بردن پرزدهی فرش ) که به مرور با جارو کشیدن و پاخور شدن از بین میرود.

 

 

چه کسانی از فرش های ابریشم مصنوعی خرید میکنند ؟

این گونه از فرش ها را عموما اشخاصی خرید میکنند که هم شکل بودن فرش ماشینی با فرش های ابریشم گونه را بسیار می پسندند و زود به زود فرش عوض میکنند . و اکثر تولیدات ان برای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود . اما گروهی هم ندانسته از این گونه از فرش ها میخرند که متاسفانه به چیزی نمیگذرد که از بابت خرید نااگاهانه خود پشیمان میشوند . همینطور این فرش ها مناسب افرادی است که آلرژی شدید به پرز فرش ماشینی و دستباف  دارند که تعداد انها بیشتر از ۱ به ۱۰۰.۰۰۰ نفر نیز نمیرسد . 

 

فرش های پلی استر ۷۰۰ شانه 

پلی استر در واقع همان نخ پلاستیک است که هزینه تمام شده فرش ها را به شدت کاهش میدهد . فرش های پلی استر اصولا برای مکانهای پر رفت و امد مثل مساجد و اشخاصی که هزینه زیادی برای خرید فرش در نظر نگرفته اند تولید میشود . از نظر نقشه  تفاوتی با فرش های اکریلیک نمیکند اما عمر مفید بسیار کوتاهی دارند . نسبت به حرارت آسیب پدیری بسار زیادی دارند اما در برابر تغییر رنگ بر خلاف فرش های ابریشم مصنوعی مقاوم هستند . نمونه بسیار ارزانتر انها گلیم فرش ها هستند که به دلیل تراکم پایین تر و همینطور بدون پرز بودنشان قیمت بسیار پایینی دارند . تراکم این نوع فرشهای ۷۰۰ شانه بین ۱۲۰۰ تا ۲۵۵۰ متغیر است.

 

 

ابهام زدایی

در بازار فرش های ماشینی هر روز شاهد شیطنت های جدید هستیم که یکی از آنها درج اعداد غیر واقعی برای تراکم این گونه از فرشهاست . شاید شما هم فرشهای ۷۰۰ شانه تراکم ۳۰۰۰ را شنیده باشد . بهتراست در جریان باشید که ماکزیمم تراکم بافت فرش های ۷۰۰ شانه ۲۵۵۰ است که مدرنترین ماشین بافت ۷۰۰ شانه میتواند چنین تراکمی را رقم بزند .

 

تعداد رنگ در فرش های ماشینی از ۵۰۰ شانه تا ۱۵۰۰ شانه بیشتر از ده رنگ نیست همانطور در بالا اشاره شد برای فرش های ۷۰۰ شانه ۸ رنگ و ۱۰ رنگ به صورت واقعی است و این عدد به صورت تغییرات در کریل نخ به ۱۲ نیز میرسد .اگر در بازار فرش فرش ی با عنوان ۱۴ رنگ یا … یافتید نشان از غیر واقعی بودن برچسب پشت فرش دارد و خرید این گونه فرش ها اصلا توصیه نمیشود چرا که وقتی تعداد رنگ در فرش به درستی ذکر نشده امکان دارد کلیه اطلاعات از قبیل تراکم ، شانه و نوع نخ نیز به درستی نوشته نشده باشد .

 

فرش اکریلیک بهترین نوع  فرش های ماشینی و ماندگار ترین نوع آنهاست اما بارها مشتریان که تماس میگرند تفکری از پشم یا پنبه ای بودن این نوع از فرشها دارند . بهتر است بدانید نخ پشمی در فرش ماشینی به هیچ عنوان استفاده نمیشود  و همینطور پنبه نیز فقط در تارو پود فرش ماشینی انها به نسبت ۱۵ به ۸۵ مورد استفاده قرار میگیرد . استفاده از نخ پنبه درفرش ماشینی میسر نیست و همینطور در صورت استفاده شاهد آب رفتن بسیار زیاد و کوتاه شدن انها در شستشو خواهید بود .

 

معایب فرش ۷۰۰ شانه

  • یکی از معایب فرش ۷۰۰ شانه نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه وزن فرش است . به دلیل ضخامت بالای این فرش ،‌ فرش ۷۰۰ شانه وزن بیشتری نسبت به دیگر فرش ها دارد .

 

  • در فرش ۷۰۰ شانه به دلیل شانه و تراکم کمتر ،‌ از نقشه ها و طرح های ساده تری استفاده می شود .

 

  • در فرش ۷۰۰ شانه از طرح های مدرن و کهنه نما استفاده نمی شود .

 

  • به دلیل درشت بافت بودن دستگاه فرش ۷۰۰ شانه ،‌ طرح ها وضوح کمتری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه دارند .

 

مقالات بیشتر :

فرش ۷۰۰ شانه

مزایا ومعایب فرش روشن

تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه با ۱۵۰۰ شانه

 

 

اگر هنوز دچار سردرگمی هستید و نمیدانید که چه فرشی مناسب خانه تان است با مشاورین مجموعه تندیس خاطره تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید .

 

فرش کاشان

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.