1 - راهنمای خرید فرش

نمره نخ خاب فرش ماشینی

نمره نخ خاب فرش ماشینی

نمره نخ خاب فرش ماشینی ؛یک فرش ماشینی ازاجزای مختلفی تشکیل شده است . نخ های موجود در یک فرش ماشینی عبارتنداز :

نخ خاب ، نخ تار ، نخ پود ، نخ ریشه ، نخ زیگزاگ

 

نخ فرش خاب ماشینی

یکی از مهمترین نخ های فرش ماشینی ، نخ خاب است که ضخامت این نخ بستگی به شانه و تراکم محصول دارد یعنی هر اندازه شانه و تراکم  بیشتر باشد نخ مصرفی باید نازک تر باشد .

 

نمره نخ خاب بدین صورت است که هراندازه نمره نخ بالا باشد ، نخ نازک تر است و هراندازه نمره بالاتر باشد سبک تر ، ظریف تر و جای کمتری را درون فرش اشغال می کند و بدین صورت با نمره نخ بالا می توان فرش های با شانه و تراکم بالا تولید کرد ودرنتیجه قطر محصولات با شانه و تراکم بالا کاسته می شود .

 

فرش های ماشینی ۳۵۰ شانه را که در دهه ۵۰ تولید می شود با نمره نخ ۱۰ و ۱۲ دولا بافته می شد و به تدریج با تولید فرش های ۷۰۰ شانه ، استفاده از نخ نمره ۱۸ سه لا و ۲۱ رواج پیدا کرد .

 

نمره نخ خاب فرش ماشینی

نمره نخ خاب فرش

با ورود دستگاه های جدید و پیشرفته و تولید فرش های ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه ، نخ های نخ خاب باید نازک تر می شد تا اینکه نمره نخ ۳۰ تا ۳۶ در فرش های ۱۰۰۰ شانه و نمره نخ ۳۶ و ۴۰ در فرش های ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ به کار گرفته شد .

در تولید فرش های ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ به دلیل تعداد گره بالا باید از  نازک ترین نخ خاب استفاده کرد .

نمره ۵۰ ، ۵۵ ، ۶۰ را می توان برای این فرش های زیبای ظریف دستبافت گونه مانندفرش های دستباف به کاربرد که ظرافت و زیبایی ۴ برابر محصولات ۷۰۰ شانه دارد .

 

با توجه به این نمره نخ فرش های ماشینی می توان قطر و ضخامت فرش های ماشینی را چنین گفت :

ضخامت فرش ۱۵۰۰ شانه : ۶±۱ میلیمتر
ضخامت فرش ۱۲۰۰ شانه : ۷±۱ میلیمتر
ضخامت فرش ۱۰۰۰ شانه : ۸±۱ میلیمتر
ضخامت فرش ۷۰۰ شانه  : ۱۰±۱ میلیمتر

 

کیفیت فرش ماشینی

به چند دلیل فرش های ماشینی با شانه و تراکم بالا دارای کیفیت بالاتری می باشند :

۱-سرعت دستگاه های بافندگی وندویل بلژیک که محصولات دستبافتگونه را تولید می کنند بالاست .

 

۲-نخ های مصرفی باید مستحکم باشند تا در حین کار پاره نشود . به همین دلیل است که برای تولید فرش های ۱۵۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه ، الیاف بافت را به مرحله هیت ست می برند .

 

۳-در مرحله هیت ست که برای نخ خاب هست ، نخ ها از مرحله بخار آب عبور می کنند و نخ مقاوم تر می شود و پرزهایش گرفته می شود و بدین صورت یکدست ، بدون پرز و مقاوم می شود .

 

۴-گره در فرش های ماشینی به صورت U شکل دور نخ تار است که این گره ها با آهار زدن و چسب زنی مستحکم می  شوند حال اگر تعداد گره ها در فرش های ماشینی بالاتر باشد مسلما آهار باید به اصولی تر  زده شود و چسب زنی بیشتر باشد تا امکان باز شدن گره ها وجود نداشته باشد . آهار فرش ۱۵۰۰ شانه استاندارتر از آهار فرش ۷۰۰ شانه است .

 

۵-در محصولات ۱۵۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه به دلیل تعداد گره بالا فرش منسجم تر ، توپرتر و فشرده تر است  .

 

۶-فرش های باکیفیت در هر شانه و تراکمی که بافته شوند باید با نخ خاب آکریلیک هیت ست شده باشند و هیچ نوع الیاف دیگری در بافت آن ها به کار نرفته باشد .

 

نمره نخ خاب فرش ماشینی کاشان

نتیجه گیری

دنیای فرش ها آن قدر متنوع است که با ورود به این دنیا و شنیدن نام طرح‌ها و نقش ها هرکسی ممکن است گیج شود. این مسئله موقع خرید فرش حادتر می شود؛ اما با شناخت فرش و ساختار آن می توان این انتخاب سخت را بسیار ساده و دلپذیر کرد.

 

ساختار هر فرشی از نخ تار و پود و نخ خاب فرش تشکیل شده است. شناخت نخ خاب فرش فرصت بررسی سه نوع فرشی که برای بافت فرش ماشینی به ما می دهد. با مطالعه این مقاله تمام آنچه درباره نخ خاب فرش باید بدانید آورده ایم تا به شما در انتخاب تان کمک کنیم.

 

، , , , , ,

 

با ما در ارتباط باشید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.