1 - راهنمای خرید فرش, 2 - راهنمای شستشو و مراقبت, مقالات

نکات مهم درمورد پرزدهی فرش

فرش زمینه روشن جدید

نکات مهم درمورد پرزدهی فرش

نکات مهم درمورد پرزدهی فرش ، فرش ماشینی نو معمولا با مشکل پرز دادن مواجه هستند. پرزها، الیافی به باریکی مو هستند که با نشستن روی فرش می توانند به لباس و کف پای شما بچسبند.

 

 

هیچ راه سریعی برای از بین بردن پرز فرش وجود ندارد اما می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه شرح داده می‌شود از میزان پرز فرش خود بکاهید.

 

 

نکات مهم درمورد پرزدهی فرش

 

آیا جنس فرش، میزان پرزدهی آن را کم و زیاد می‌کند؟

نکات مهم در مورد پرزدهی فرش ، برای بالا بردن ماندگاری فرش‌های ایرانی، در تولید آنها از الیاف آکریلیک استفاده می‌شود. این جنس الیاف گرچه در دوام فرش تاثیر مثبتی دارد، اما پرزدهی آن را نیز بیشتر می‌کند.

 

 

به‌طور کلی کیفیت و جنس الیاف مورد استفاده در هنگام تولید فرش، از عوامل اثرگذار بر پرزدهی فرش هستند و گرچه تمامی انواع الیاف تاحدی دارای پرزدهی هستند، اما اگر پرزدهی فرش شما بیش از حد نرمال است، احتمالا باید به کیفیت و اصل آن شک کنید.

 

 

گذشت زمان و پا خوردن فرش نیز باعث پرزدهی برخی از انواع الیاف می‌شوند. فاکتورهایی مانند اصطکاک و سایش، که بر اثر راه رفتن بر روی فرش ایجاد می‌شوند، خواب الیاف را از بین برده و پرزدهی آن را به‌شکل چشم‌گیری بالا می‎برند.

 

 

آیا جنس فرش، میزان پرزدهی آن را کم و زیاد می‌کند؟

 

آیا پرزدادن فرش ماشینی نشانه تقلبی بودن آن است؟

معمولا پرز دادن بیش از حد فرش را نشانه بی کیفیت بودن و تقلبی بودن فرش می‌ باشد در حالی که این پاسخ دقیقی نیست. باید با تامل بیشتری به این مساله پرداخته شود.

 

ولی بد نیست بدانید که در این میان الیافی هستند که در سطح بالاتری از قسمت زمینه قرار گرفته‌ اند و نمی توانند توسط بافت زمینه فرش و یا تحت نفوذ آهار قرار گرفته شوند و پرزهایشان از فرش بیرون می‌زند.

 

 

همچنین الیافی هم وجود دارند که به مرور زمان در اثر عوامل سایشی و اصطکاکی مثل زیاد پا خوردن از حالت خواب فرش خارج می‌شوند و روی سطح فرش ماشینی ظاهر شوند و معضل پرز دادن فرش را ایجاد می‌کنند.

 

 

آیا پرزدادن فرش ماشینی نشانه تقلبی بودن آن است؟

 

روش های از بین بردن پرز فرش

نکات مهم در مورد پرزدهی فرش ، از یک جارو برقی با قدرت مکش بالا کمک بگیرید تا تمام پرزهای روی فرش را جمع آوری کنید.

 

 

عمل جارو کشیدن فرش را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید. البته با این کار باز هم میزانی پرز روی فرش باقی می‌ماند که می‌تواند به مانتو یا لباس و جوراب‌های شما بچسبد.

 

 

برخی توصیه می‌کنند که جاروی حصیری یا شمالی را اندکی مرطوب کرده و روی فرش‌ها بکشید تا رطوبت بتواند پرز فرش را به خود بگیرد.

 

 

جارو برقی با قدرت مکش بالا می تواند در جمع کردن پرزهای فرش ماشینی موثر باشد.

 

 

 

 

شانه زدن فرش و چسب

شانه زدن فرش ماشینی یکی دیگر از راه‌های جمع کردن پرز از آن است. البته بهتر است این کار با ملایمت صورت گیرد و از کشیدن ابزارهای خشنی مانند فرچه روی فرش اجتناب شود. چرا که فرچه می‌تواند به الیاف فرش آسیب زده و سبب ریختن کرک‌های آن شود.

 

 

یکی از روش های جذاب دیگر استفاده از چسب های کاغذی است که می توانید به فرش چسبانده و آرام آن را بکشید تا پرزها را به خود جذب کند.

 

 

از شامپو فرش استفاده کنید

 

از شامپو فرش استفاده کنید

اگر موارد بالا را انجام دادید و باز هم فرش‌های شما پرز می‌داد، بهتر است شامپو فرش را روی دستمالی نخی ریخته و روی فرش بکشید. سپس با یک دستمال نازک دیگر که مرطوب شده است روی فرش بکشید تا اثرات شامپو را پاک کند.

 

 

پس از آن اجازه دهید که فرش خشک شود. به این ترتیب شاهد پرز دهی کمتر فرش خود خواهید بود.

 

 

 

 

نتیجه گیری برای از بین بردن پرزدهی فرش

به‌طور کلی می‌توان گفت که عواملی مانند ضخامت نخ زمینه، ساختمان و نوع نخ ، کیفیت الیاف و آهار به کار رفته، تعداد شانه و تراکم فرش بر میزان پرزدهی فرش‌های ماشینی و دستی تاثیر دارد.

 

 

برای از بین بردن پرز فرش‌ها و کاهش حساسیت ناشی از آنها، روش‌های زیادی وجود دارند که از جمله می‌توان به جارو کردن و تمیز کردن فرش‌ها، مصرف شامپو فرش، به‌کار بردن فوم نگهدارنده و دستگاه پرزگیر یا استفاده از خدمات قالیشویی‌های معتبر اشاره کرد.

 

 

آیا تابه‌حال با مشکل پرزدهی فرش مواجه بوده‌اید؟ شما از چه شیوه‌هایی برای حل این مسئله استفاده می‌کنید و چه روش‌هایی برایتان موثر بوده‌اند؟ تجربیات خود را با ما و مشاوران فرش تندیس خاطره در میان بگذارید.

 

 

فرش

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.