4 - نقشه و طرح فرش

ویژگی های گلیم فرش

فرش ماشینی

ویژگی های گلیم فرش

ویژگی های گلیم فرش، گلیم نوعی فرش بدون پرز است که با درگیری تاروپود به یکدیگر ایجاد می شود . معمولا تار آن پنبه و پشم وگاهی نخ ابریشم و پود آن از نخ های پشمی و کرک و ابریشم به صورت رنگی استفاده می شود .

این فرش در زبان فارسی نام های مختلفی دارد. گلیم در افغانستان – گیلیم در اوکراین -بداس در قفقاز – لیاط در سوریه و لبنان – چیلیم در رومانی و همچنین کیلیم در ترکیه و لهستان و مجارستان و عربستان از جمله نام های متفاوت أن است .

 

گلیم چیست ؟

تفاوت گلیم و فرش

تفاوت عمده فرش گلیم با فرش  خواب دار در این است که طرح قابل مشاهده روی گلیم فرش توسط تارهای کوتاه کوتاه با رنگ های مختلف ایجاد می شود که بر روی تارهای گره خورده و با کوبیدن محکم بر پودها ، طرح های گلیم به هم متصل می شوند. با در هم آمیختن پارچه ها و نخ های رنگی مختلف بافته می شوند ، بنابراین فرشی با عنوان بافتی پهن خروجی می دهد .

 

گلیم ها عموماً با تکنیک بافت چاک بافته می شوند. بین هر رج شکافی با رنگ خنثی وجود دارد . با بازگرداندن پود در اطراف آخرین تار، یک محوطه ی رنگی ایجاد می شود و پود رنگ مجاور بعداً در اطراف تار مجاور بازگردانده می شود.

 

 

انواع گلیم فرش

گلیم ها به دو نوع دستباف و ماشینی تقسیم می شوند. نوع دستباف آنها در مناطق مختلفی از کشور بافته می شود و همانگونه که از نامش پیدا است، با استفاده از هنر دست، بافته شده است. برای بافت این فرش ها از الیاف طبیعی مثل پشم و پنبه مرغوب استفاده می شود.

گلیم ماشینی هم که به صورت روش های صنعتی بافته می شود و دارای ارزان ترین قیمت ها در بین فرش های ماشینی است که برای آشپزخانه، اتاق خواب، محل کار، نمازخانه و غیره استفاده می شود. الیاف مصرفی در این گلیم ها همگی صنعتی هستند و با استفاده از فرآیندهای شیمیایی به تولید می رسند.

 

گلیم فرش ماشینی چه ویژگی داره؟

حتما میدونین که گلیم فرش ماشینی ، فرشی رسمی نیست. ظاهر و گره های موجود در این فرش جوری هست که این کفپوش رو برای فضاهایی غیر از اتاق پذیرایی و مهمان خانه مناسب می کند.

پرز این فرش از قالی و بقیه فرش ها کمتره و ظاهر براق تری هم داره که دلیل این موضوع، به کار رفتن نخ BCF در این فرشه. گره های زده شده در تار و پود فرش گلیم ، خیلی محکم و در هم پیچیده نیست بنا بر این مقاومت و استحکام کمتری نسبت به باقی فرش ها دارد.

 

گلیم فر ش کاشان چیست؟

جمع بندی

شرکت فرش تندیس خاطره کاشان  با داشتن بیشترین تنوع از مدل های گلیم فرش ماشینی با قیمت درب کارخانه، ارسال رایگان برای خریدهای بالای ۲۰۰ هزار تومان، فروش اقساطی فرش با کارمزد فقط ۱ درصد، ضمانتنامه اصالت و کیفیت کالا، مشاوره رایگان قبل از خرید و امکان مشاهده تمامی مدل ها و رنگ های موجود بر روی سایت خود، همراه همیشگی شما عزیزان در خریدهایتان خواهد بود و دیگر نیازی نیست مسافتی طولانی را برای انتخاب فرش به مغازه بروید.

 

, , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.