1 - راهنمای خرید فرش

چرافرش ماشینی پرز می دهد

خرید فرش 150شانه تراکم4500

چرافرش ماشینی پرز می دهد

چرافرش ماشینی پرز می دهد  پرز دادن فرش ماشینی یک مورد کاملا طبیعی است، اما گاهی اوقات پرزدهی در فرش زیاد می شود و این مسئله خوشایند صاحب خانه ها نیست.

در  این مقاله درباره دلایل پرزدهی فرش ماشینی و روش های ازبین بردن پرز فرش صحبت خواهیم کرد.

 

مطالعه مقالات زیر را ازدست ندهید:

فرش۷۰۰شانه ۱۰رنگ

فرش وینتیج چیست؟

 

چرا فرش ماشینی پرز می دهد

علت های پرزدهی فرش ماشینی

پرزدهی فرش دلایل زیادی دارد. در زمان تولید فرش ماشینی و در مرحله آماده کردن الیاف فرش، اگر از مقدار متناسبی آب و روغن استفاده نشود یا دستگاه هایی ریسندگی فرش دقیق تنظیم نشده باشند و یا اگر از آهار فرش استفاده نکنند و تثبیت حرارتی به طور اصولی و درست انجام نشود، پرزدهی فرش بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

 

اندازه نخ خاب در فرش های ماشینی مختلف می باشد، برای استحکام نخ های خاب از آهار استفاده می شود. بعضی اوقات که الیاف ها از حالت طبیعی بلندتر باشند و یا از آهار برای مهار آن ها استفاده نشود، فرش دچار پرزدهی زیادی می شود. قابل ذکر است که پاخوری زیاد نیز باعث افزایش میزان پرزدهی در فرش می شود.

 

علت پرز دادن فرش ماشینی

عوامل تاثیر گذار در مدت و شدت پرزدهی

مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی به عوامل زیادی وابسته است. از مهمترین این عوامل می توان به ضخامت نخ زمینه ، کیفیت آهار مورد استفاده ، کیفیت الیاف مورد استفاده در بافت ، نوع نخ فرش ، ساختمان نخ ، چگونگی اتصال نخ خاب فرش به زمینه و تعداد زیادی عوامل دیگر اشاره نمود. یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی تراکم و تعداد شانه های فرش ماشینی می باشد. هر میزان تعداد شانه و تراکم در فرش بیشتر باشد، پرزدهی در آن نیز کمتر خواهد بود.

 

فرش های ماشینی در انواع مختلف ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه تولید می شوند، بر اساس آن می توان گفت مقدار پرزدهی فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه از انواع ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر خواهد بود. این مورد از مهمترین نکاتی است که در زمان خرید فرش باید به آن توجه نمود.

 

دلایل پرز دهی فرش ماشینی

پرزدهی فرش های ماشینی طبیعی است!

به دلیل استفاده از نخ اکریلیک در بافت فرش های ماشینی ، پرز دادن آن ها کاملا طبیعی می باشد. با این حال در زمان تولید فرش تلاش می شود با روش هایی پرزدهی در فرش های ماشینی به کمترین میزان ممکن برسد.

یکی از روش های کم نمودن پرزدهی فرش های ماشینی در کارخانجات تولیدی فرش، استفاده از فناوری های جدید به نام هیت ست می باشد.

هیت ست نمودن باعث کاهش پرز و همچنین شفافیت بیشتر فرش های ماشینی می شود. فرش ماشینی خوب در حالت طبیعی ۱ تا ۳ هفته دارای پرزدهی می باشند، شدت و مدت زمان پرزدهی نیز به به رنگ فرش وابسته است، فرش هایی با رنگ تیره پرزدهی در مقایسه با فرش های روشن پرزدهی بیشتری دارند.

 

فرش

, , , , , , , , , , ,

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.