1 - راهنمای خرید فرش

کدام فرش ایرانی مناسب دکوراسیون منزل شماست؟

فرش ماشینی

کدام فرش ایرانی مناسب دکوراسیون منزل شماست؟

فرش ایرانى از جهات زیادى به انواع مختلف تقسیم مى‌شود. تنوع در اندازه، بافت، طرح و نقش، کیفیت و … موجب تقسیمات متعدد در این زمینه مى‌شود و هر یک از این نوع‌ها، نام خاص خود را دارد.

 

در اینجا به معرفی ۳ نقش از انواع فرش های سنتی ایرانی می پردازیم و پس از آن به شما خواهیم گفت که چگونه از آنها در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که به فرش با طرح های سنتی در فضاهای مدرن نیز فکر کنید. نمونه های زیاد موفقی را می توان با چنین ایده ای پیدا کرد.

 

فرش 700 شانه

انواع طرح و نقش در فرش ایرانی

لچک ترنج: دارای حاشیه های پهن که دور تا دور فرش را احاطه کرده است نقش اصلی در قالب شکل هندسی، دایره ای و یا بیضی در میان آن قرار دارد که به آن ترنج می گویند و در چهار گوشه داخلی فرش فرم مثل قائم الزاویه ای که وتر آن خطی هلالی است که به هر یک از این چهار نقش لچک می گویند.

 

طرح افشان: در این طرح ترنج برداشته شده است و با حفظ همان حاشیه های اصلی در فضای میان حاشیه ها نقش هایی از انواع گل، ساقه و برگ دیده می شود.

 

طرح خشتی (گلستان) : تمام سطح داخلی بین حاشیه ها به مستطیل های مساوی تقسیم شده و در داخلی هر یک نقشه ای بافته می شود که ممکن است این نقشه ها در خشت های مختلف تکرار شود. این طرح در شهر های دیگر ایران به گلستان معروف است. 

 

فرش کاشان

پیشنهاداتی برای انتخاب فرش های ایرانی

با پیشنهادات زیر همراه شوید. فرش پهن کردن هم قوانینی دارد. با رعایت این موارد می توانید در خانه خود احساس بهتری داشته باشید و از هماهنگی فرشی که انتخاب کرده اید در کنار دیگر مبلمان خانه تان لذت ببرید.

 

در فضاهایی با وسعت کم پهن کردن فرش با نقش و نگار های فشرده به شلوغی فضا و در نهایت کوچکتر به نظر آمدن آن کمک می کند. بنابراین برای این نوع فضاها از فرش هایی با طرح و رنگ کمتر استفاده کنید تا فضاهی شما بزرگتر به نظر برسد. و برای آوردن رنگ به فضا می توانید از مبلمان و وسایل تزئینی استفاده کنید.

 

هنگامی که کف پوش ثابت فضای مورد نظر شما طرح دار است فرشی با طرح خلوت انتخاب کنید. دکوراسیون امروزی با فرش های ایرانی قطعا زیباتر خواهند شد. تصویر بالا نمونه ای از نشیمنی مدرن است که به کمک فرش ایرانی متناسب با مبلمان فضایی آرامش بخش را به وجود آورده است.

 

فرش کاشان

 

بر روی فرش ایرانی سرمایه گذاری کنید! دکوراتور ها و طراحان دکوراسیون داخلی همیشه استفاده از طرح افشان را توصیه می کنند. در فضای نشیمنی که در تصویر بالا می بینید طراح به کمک فرشی با طرح افشان از نمونه فرش های فرش کرامتیان توانسته ترکیبی زیبا در کنار مبلمان چرمی را به وجود بیاورد.

 

انتخاب فرش های لچک ترنج برای فضاهای معمولی و نسبتا بزرگ مناسبند ولی انتخاب فرش خشتی برای این این محیط ها مناسب نمی باشند. در تصویر بالا نمونه ای از فضای نشیمن با اندازه ی معمول خانه های امروزه را می بینید که به کمک فرش پاتریس با طرح لچک و ترنج فضایی زیبا را به وجود آورده است. هماهنگی رنگ صورتی غالب در فضا با رنگ فرش حس وحدت در فضا را تقویت می کند.

 

برای فضایی با وسعت کم از فرش هایی با ترکیب رنگ روشن استفاده نمایید. هر چه کف روشن تر باشد فضا بزرگتر و نورانی تر دیده می شود. رنگ روشن این طرح از فرش پاتریس وسعت بیشتری را به خود اختصاص داده و باعث شده است که فضا بزرگتر جلوه کند.

 

در اتاق های پر رفت و آمد از فرش های روشن یا دارای بافت ظریف استفاده نکنید، زیرا درمعرض آسیب دیدگی هستند و قطعا فواصل زمانی برای شتشوی فرش را کتر می کنند.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.