1 - راهنمای خرید فرش, 6 - فرش, مقالات

تاثیر آهار فرش در کیفیت فرش

تاثیر آهار فرش در کیفیت فرش

تاثیر آهار فرش در کیفیت فرش ،به ترکیبات نشاسته با انواع چسب های گیاهی و صمغ ها  و یا ترکیبات نشاسته با انواع رزین های صنعتی  که جهت استحکام بخشی در صنایع گوناگون از جمله در صنعت نساجی در بخش تکمیل پارچه و فرش ماشینی و در صنایع کاغذ سازی مصرف می شود آهار می گویند ثیر آهار فرش در کیفیت فرش ماشینی.

 

تاثیر آهار فرش در کیفیت فرش

آهار زنی فرش چیست؟

تاثیر آهار فرش در کیفیت فرش ، واژه آهار در لغت نامه دهخدا به ترکیبی از صمغ، کتیرا، نشاسته یا امثال آن اطلاق شده است که پارچه یا کاغذ را با آن اغشته می کند تا مستحکم شود.

 

 

به عبارت دیگر آهار در گذشته چیزی همانند رزین یا چسب های امروزی بوده است. در فرش ماشینی نیز همین مورد دیده می شود. فرش ماشینی و دستباف از نظر نوع گره ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

 

 

در فرش دستباف نخ خاب با گره های فارسی یا ترکی به دور نخ چله (تار های فرش) تابیده و متصل می شود. این نوع گره و اتصال در فرش دستباف فوق العاده مستحکم است. در نتیجه نخ های خاب یا ریشه های فرش دستباف به راحتی از بافت فرش جدا نمی شوند.

 

 

به طور کلی می توان گفت آهار به دو دسته طبیعی و مصنوعی تبدیل می شود ، با توجه به نام این دو نوع آهار شما می توانید تشخیص دهید که در ترکیب هر یک از آن ها از چه نوع موادی استفاده شده است .

 

 

در آهار طبیعی از مواد طبیعی مانند نشاسته و در آهار مصنوعی از موادی همچون پلی اکریلات ، پلی وینیل الکل ها و کوپلیمر استاپرین ها استفاده شده است .

 

 

در تمام موارد ، معمولا نوع الیاف به کار رفته در بافت فرش می تواند نشان دهنده کیفیت و مقاومت فرش باشد ، اما ما نمی توانیم فقط و فقط به نوع الیاف به کار رفته در بافت فرش ماشینی بسنده کنیم .

 

 

گاهی اوقات ممکن است استفاده از بهترین و مرغوب ترین الیاف در بافت فرش هم سبب پارگی و از بین رفتن فرش شود ، آهار فرش می تواند تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کند ، در واقع آهار فرش فرسایش فرش ماشینی را تا حد امکان پایین می آورد و از آسیب دیدگی فرش جلوگیری می کند .

 

 

پس با این حساب می توانیم بگوییم که آهار فرش روی مقاومت و کیفیت فرش ماشینی تاثیر خواهد داشت .

 

 

سیستم هایی که برای آهار فرش استفاده می شود در دو نوع متفاوت می باشد که به شرح زیر است :

 

 

•    سیستم ماشین آهار به صورت حرارت مستقیم : مشعل هایی که در این دستگاه آهار زنی وجود دارد ، حرارت را به صورت مستقیم تولید می کند .

 

 

•    سیستم ماشین آهار به صورت حرارت غیرمستقیم : این دستگاه به دلیل این که به صورت غیر مستقیم کار می کند ، هیچ گونه بخاری از خود تولید نمی کند . این روز ها بیشتر شرکت  تولید کننده فرش تندیس خاطره  از این نوع سیستم آهار زنی برای آهار فرش ماشینی خود استفاده می کند.

 

آهار فرش چه میکند؟

آهار فرش چه میکند؟

تاثیر آهار فرش در کیفت فرش ،اصولا هر کجا صحبت از مقاومت فرش ماشینی در میان است جنس الیاف فرش حرف اول را میزند؛ اما این تمام ماجرا نیست چرا که حتی اگر الیاف تشکیل دهنده ی فرش از بهترین نوع آن نیز باشد باز هم امکان فرسایش و پارگی وجود دارد، راه حل این مشکل آهار کردن فرش است که درصد فرسایش فرش را تا حد زیادی پایین می آورد.

 

 

همچنین آهار راه کار بسیار مناسبی برای رفع پراکندگی پرزهای فرش است که با استفاده از آهار فرش سعی میکنند آن ها را بخوابانند.

 

روش آهارزنی فرش

رزین چیست؟

رزین ترکیبی طبیعی یا مصنوعی بسیار چسبناک است که تحت شرایط خاصی سخت می شود. این ماده معمولا در الکل قابل حل بوده اما در آب حل نمی شود.

 

 

رزین طبیعی از گیاهان به دست می آید و بهترین نمونه ی آن شیره ی درخت کاج است که بوی تندی دارد.

 

 

رزین های مصنوعی نیز از مواد مختلفی تشکیل می شوند که هر کدام ویژگی ها و رنگ مخصوص به خود را دارند.

 

 

همچنین به عنوان ماده ی اولیه ای محسوب می شود که پیوند دهنده بوده و در ترکیبات قالب گیری قابل پخت، چسب ها و روکش ها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

فرش

, , , , , , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.