1 - راهنمای خرید فرش, 3 - شانه و تراکم فرش

تشخیص تراکم و شانه در فرش

چه رنگ فرشی مده؟

تشخیص تراکم و شانه در فرش

تشخیص تراکم و شانه در فرش ، وقتی شما می شنوید که فرشی برای مثال ۷۰۰ شانه دارد ، منظور این است که در یک متر از عرض فرش ۷۰۰ ردیف نخ خاب قرار گرفته است

.

برای تشخیص شانه فرش کافی است گوشه ای از فرش را برعکس کرده و در پشت فرش ۱۰ سانت از عرض  ( ۷۰ ردیف ) و یا ۱ سانت از عرض فرش ( ۷ ردیف ) را شمارش کنید. 

 

محاسبه تراکم فرش ماشینی نیز به همین صورت است . برای مثال فرش ۱۰۰۰ شانه یعنی از نقطه شروع تا نقطه یک متر فرش دقیقا ۱۰۰۰ رج بافته شده است .

 

و برای تشخیص تراکم فرش بازهم مانند محاسبه شانه فرش ، تعداد ریشه های ۱۰ یا ۱ سانتی متر از طول فرش را شمرد . در ۱۰ سانتی متر از طول فرش ۱۰۰۰ شانه ( ۱۰۰ رج ) و در ۱ سانت ( ۱۰ رج ) قرار گرفته است . 

 

این روش کار دشواری نیست اما نیاز به دقت بالایی دارد چرا که اگر تنها یک رج کم و زیاد شود ، در طول ۱۰ برابر کم یا زیاد خواهد شد . از طریق این راه می توانید مطمئن شوید فرشی که خریداری کرده اید ، شانه واقعی و تراکم واقعیش چند است.

 

 

تشخیص شانه و تراکم در فرش

 

نقش شانه و تراکم در کیفیت فرش چیست ؟

هر اندازه شانه فرش بالاتر رود ، فرش ریز نقش تر و ظریف تر می شود و به اصطلاح دستبافت گونه تر می شود و هراندازه تراکم فرش بالاتر رود ، فرش ظریف تر و لطیف تر می شود .

 

 قالی هایی که با شانه وتراکم بالا بافته می شوند ، حتما باید با الیاف خیلی ریز و ظریف بافته شوند ، چون تعداد ریشه ها در یک متر مربع بالاست و نمی توان با الیاف کلفت و ضخیم بافته شود .

 

هرچه در یک قالی ریشه ها به هم نزدیک تر باشد ، فشردگی بین ریشه ها بیشتر می شود و امکان باز شدن بین گره ها وجود ندارد و فرش در برابر آسیب های اجسام منزل ، مقاوم است .

 

پس می توان نتیجه گرفت که فرش ۱۲۰۰ شانه بسیار ظریف تر و ریز نقش تر و دستبافتگونه تر از فرش ۷۰۰ شانه می باشد که برای مکان های لوکس و مجلل بسیار مناسب می باشند .

 

برای محیط هایی که کمتر از مبل استفاده می کنند و بیشتر روی زمین می نشینند ، و مکان های پررفت و آمد که پاخور فرش زیاد است و فرش در معرض آلودگی هست ، بهتر است از فرش هایی با شانه و تراکم پایین تر استفاده شود .

 

بالطبع هر اندازه شانه و تراکم فرش بالاتر رود ، قیمت فرش نیز افزایش می یابد چون در دستگاه بافت و الیاف فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه تفاوت وجود دارد .

 

 

نقش شانه و تراکم در فرش ماشینی

 

چگونه می توانیم شانه و تراکم واقعی یک فرش را پیدا کنیم ؟

تشخیص شانه و تراکم در فرش ، بیشتر مردم بر این باورند که تعداد شانه یک فرش علت گران بودن قیمت آن است و از همه مهم تر اینکه چنانچه فروشنده ادعا کند این فرش ۱۰۰۰ شانه یا ۱۲۰۰ شانه است ، چگونه صحت گفته ی او را تشخیص دهیم .

 

البته لازم به ذکر است که متاسفانه بیشترین تقلب در فرش ماشینی در همین قسمت انجام می شود . روش کار بسیار ساده است : وقتی می گوئیم این فرش ۱۰۰۰ شانه است یعنی با شمارش گره ها در ۱۰ سانتی متر از عرض ( ۱۰%) به عدد ۱۰۰ خواهیم رسید .

 

محاسبه شانه فرش

محاسبه شانه فرش

تشخیص شانه و تراکم در فرش ، زمانیکه به شما می گویند این فرش ۷۰۰ شانه است یعنی در هر یک متر از عرض فرش ۷۰۰ گره وجود دارد. حالا شما برای صحت این ادعا کافیست ده درصد آن راحساب کرده ضرب در ده کنید.

 

مثلا گره های عرضی فرش را در ده سانتی متر بشمارید. اگر هفتاد گره شد در ده ضرب می کنید تا تعداد گره در یک متر را بدست آورید. یا برای راحت تر شدن کار تعداد گره را در پنج سانتیمتر حساب کنید و ضرب در بیست کنید.

 

بهترین تراکم فرش ماشینی

بهترین تراکم فرش ماشینی کدام است؟

همانطور که گفته شد تراکم های مختلفی برای فرش ها وجود دارد که آنها را نسبت به یکدیگر متمایز می کند. یکی از مهم ترین ویژگی ها از فرش ها که در اولویت نیز است،تراکم فرش است.

 

جالب است که بدانید، هرچقدر تراکم در یک فرش بیشتر باشد، این فرش از نقش ریزتر و زنده تری برخوردار است. فرش ها با تراکم کم مانند ۷۰۰ نمی توانند نقش های ریز داشته باشد.

اگر فرش از طرح های چهره یا حیوانات برخوردار باشد احتمال زیاد تراکم بالایی دارد.

 

همانطور که مشخص است، هرچه مقدار تراکم بالاتر باشد، فرش از ظرافت بیشتری برخوردار است در نتیجه کیفیت بالاتری نیز دارد.

 

تفاوت شانه و تراکم فرش

تفاوت شانه و تراکم فرش

با توجه به تعریف بالا شاید بر این باورید که شانه و تراکم هیچ فرقی با یکدیگر ندارند اما هر کدام در فرش نقشی اساسی دارند برای مثال نقش شانه در فرش ظرافت و زیبایی است.

 

هرچه تعداد شانه در فرش بیشتر فرش بافته شده ریز نقش و ریز بافت تر ، ظریف و شلوغ تر می شود اما نقش تراکم فرش ، همانطور که از اسمش پیداست مربوط به متراکم تر شدن فرش می شود بنا بر این هرچه میزان تراکم فرش بیشتر باشد ، فرش بافته شده فشردگی بیشتری دارد.

 

فرش کاشان

, , , , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.