1 - راهنمای خرید فرش

تشخیص فرش اصلی از تقلبی

فرش کاشان

تشخیص فرش اصلی از تقلبی

تشخیص فرش اصلی از تقلبی ،فرش همواره یکی از وسائل ضروری و تزئینی هر یک از خانه های ایرانیان بوده است . و در طول زمان قالی به نمادی از این کشور تبدیل شده است که اصالت ، تمدن ، وتاریخ را به همراه خود دارد . ایران به عنوان اولین کشوری است در جهان که قالی دستبافت و فرش ماشینی را ابداع نمود بنابراین به دلیل قدمت زیاد دارای کارخانجات و کارگاه های فراوانی در این صنعت است و تولیدات فراوانی دارد ، اما هر فرشی که برند ایران داشته باشد لزوما نشانه کیفیت آن نیست و حتی قالی کاشان نیز که جزو معروفترین و معتبرترین هاست نیز دارای کیفیت های مختلف است . به همین دلیل در هنگام خرید قالی شما باید به نکاتی توجه نمایید تا بتوانید اصل را از تقلبی تشخیص دهید . ما سعی داریم در ادامه این مقاله نکاتی در رابطه با راه تشخیص فرش تقلبی از اصلی ذکر نماییم تا در خرید این محصول زیبا به شما کمک کنیم .

 

به دلیل تنوع بالا در زمینه فرش های ماشینی ، تشخیص فرش اصل از تقلبی کار بسی دشوار ااست . متاسفانه برخی از فروشنگان سود جو فرش های ماشینی درجه دو را با جنس های فوق العاده ضعیف از نظر نخ را به عنوان فرش اصل به فروش می رسانند . در این مقاله قصد داریم راه های تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی را برای شما عزیزان توضیح دهیم . برای انتخاب فرش ماشینی اصل باید به شاخصه های چون شانه و تراکم ، جنس نخ خاب و دستگاه بافنده فرش توجه کرد .

 

فرش ماشینی اصل کاشان

شانه در فرش ماشینی اصل به معنای تعداد ریشه در یک متر عرض فرش می باشد و تراکم فرش ماشینی اصل بیانگر گره هایی است که در یک متر از طول فرش بافته می شود . فرش های ماشینی اصل و درجه یک به صورت ۵۰۰ شانه ، ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه تولید می شوند . تراکم طولی در این محصولات با یکدیگز متغیر است . برای تشخیص تعداد شانه و تراکم یک فرش اصل می توان گره های موجود در یک سانتی متر از عرض طولی و عرضی فرش را شمارش کرده و با صد برابر کردن ان ها اصل بودن فرش را تشخیص داد .

 

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه اصل

فرش های اصل ۷۰۰ شانه کاشان دارای تراکم های مختلفی ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ است . این قالی های اصل به صورت فرش ۷۰۰ شانه اصل هشت رنگ ، فرش ۷۰۰ شانه اصل ده رنگ و فرش ۷۰۰ شانه اصل دوازده رنگ دارای قیمت های مختلف است . تراکم فرش اصل هفتصد شانه کاشان تعداد ۲۵۵۰  گره است . برای انتخاب فرش اصل هفتصد شانه می توان فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ را انتخاب نمود .

 

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه اصل

قالی ماشینی اصل ۱۰۰۰ شانه کاشان دارای تراکم طولی ۳۰۰۰ بوده و به صورت فرش هزار شانه هشت رنگ و فرش هزار شانه ده رنگ با الیاف اکریلیک هیت ست شده تولید می شود . فرش های هزار شانه ای که با مشخصاتی غیر از این شاخصه ها بافته شده باشند فرش تقلبی هزار شانه هستند .

 

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه اصل

قالی ماشینی هزار و دویست شانه اصل با تراکم ۳۶۰۰ و تعداد هشت رنگ طبیعی دارای بالاترین درجه کیفیت است . فرش های ۱۲۰۰ شانه اصل با داشتن الیاف اکریلیک هیت ست بدون پرزدهی و ضد حساسیت هستند . فرش هزار و دویست شانه ای که هر یک از این خصوصیات را نداشته باشد فرش تقلبی به شمار می رود .

 

فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه اصل

برای تشخیص فرش ۱۵۰۰ شانه اصل از تقلبی باید به تعداد تراکم طولی فرش توجه کرد زیرا این محصولات ریز بافت با تراکم طولی ۴۵۰۰ به صورت هشت رنگ بافته می شوند . فرش های هزار و پانصد شانه اصل کاشان به وسیله دستگاه HCI3 و نخ خاب صد در صد اکریلیک تولید می شود و زیبایی فرش دستباف را دارا است .

 

راههای تشخیص فرش اصلی از تقلبی 

برای تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی می توان به مواردی مانند زبری فرش ، سفتی فرش و رنگ های غبار گرفته فرش توجه نمایید و در صورتی مشاهده این موارد ، شک نکنید فرش ماشینی با الیاف پلی استر بوده و الیاف اکریلیک در ان به کارنرفته است .

 

برند فرش ماشینی از عوامل تعیین اصل بودن فرش ماشینی می باشد . انواع فرش ماشینی اصل کاشان با نام و مارک شرکت می باشند خریدار از این طریق می تواند تولید کننده فرش را بشناسد و فرش اصل راخریداری کند .

 

قالی های ماشینی تقلبی با نام های مشابه کارخانه های شناخته شده به فروش می رسند . از همین رو در هنگام خرید فرش ماشینی به برند و نام های درج شده بر پشت فرش اطمینان نکنید و به دنبال شواهد و مواردی قوی تر برای اصل بودن فرش ماشینی باشید . فرش هایی ماشینی اصل دارای سریال درشناسنامه هستند . خریدار می تواند با پشتیبان شرکت تولید کننده تماس حاصل نماید و با استعلام وضیعت ، اصل بودن فرش را تایید نماید . در صورتی که سریال از طریق کارخانه تایید شود فرش ماشینی اصل می باشد .

 

 

پرزدهی فرش از مهمترین عوامل برای انتخاب قالی ماشینی با کیفیت و اصل است . فرش های ماشینی تقلبی دارای الیاف مرغوب نیستند و به همین علت پرزدهی بسیار بالایی دااررند . در صورتی که فرش اصل نباشد بوی نفت از ان استشمام می شود . 

 

پشت فرش ماشینی اصل همانند فرش دستباف است و تمامی گره های آن قابل دیدن و لمس کردن می باشند . در پشت فرش های تقلبی اطلاعاتی از محصول وجود ندارد در صورتی که در پشت تمامی فرش های اصل ماشینی اطلاعاتی چون : وزن فرش ، نام کارخانه ، شانه ، تراکم و نوع الیاف وجود دارد . زمانی که این اطلاعات ناقص باشد می توان فرش را تقلبی نامید .

 

فرش ماشینی تقلبی علاوه بر موارد ذکر شده دارای شاخصه هایی چون گره و ریشه های نا منظم در پشت قالی ، شکستگی و پارگی در فرش ، رفو شدن فرش ، اندازه و ابعاد خارج از ابعاد استاندارد و دو رنگ بودن فرش ، تکراری بودن طرح و نقشه قالی ، وجود وصله و قلاب خوردگی و جای سوختگی در فرش می باشد .

 

 

,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.