1 - راهنمای خرید فرش

تفاوت فرش دستباف و فرش ماشینی

فرش ماشینی

تفاوت فرش دستباف و فرش ماشینی

تفاوت فرش دستباف و فرش ماشینی ، تشخیص آن با چشم، تفاوت فرش های دستباف و ماشینی دشوار است. اما شرکت تندیس خاطره  به شما کمک می کند تا تفاوت ها را درک کنید این امکان را می دهد که هنگام خرید فرش تصمیم آگاهانه بگیرید.

 

 

فرش های دستباف

فرش های دستباف روی یک دستگاه بافندگی مخصوص طراحی شده و با دست گره می خورند. بافت  فرش های دستباف یک هنر بسیار قدیمی است که شایسته تحسین فراوان است! اندازه بافندگی بستگی به اندازه فرش دارد و بافت از پایین به بالا انجام می شود. قالیباف “گره ها” را در پایه فرش وارد کرده و آنها را با دست می بندند ، این “شمع” فرش را تشکیل می دهد. این یک عمل بسیار خسته کننده و وقت گیر است.

 

فرش کاشان

 

مدت زمان تولید فرش دستباف به اندازه و پیچیدگی نقشه ی آن  بستگی دارد.  فرش با کیفیت فوق العاده عالی ۱۲ اینچ در ۱۵ اینچ تولید آن بیش از یک سال به طول می انجامد! امیدوارم بتوانید درک کنید که چرا قیمت این فرش ها بسیار بالا است.

 

فرش های دستباف را می توان از پشم ، پنبه ، ابریشم ، جوت و سایر مواد طبیعی تهیه کرد. ابریشم گاهی اوقات در فرش های پشمی برای خطوط نقش  برجسته  استفاده می شود. فرش های  دستباف اگر از کیفیت خوبی برخوردار بوده و به درستی نگهداری شوند ، می توانند نسل های زیادی دوام بیاورند.

 

فرش های شرقی نیز نامیده می شوند ، فرش های  دستباف اغلب کلکسیونی هستند. کیفیت این فرش ها به عوامل متعددی مانند تعداد گره ها ، رنگ های مورد استفاده و کیفیت نخ ها بستگی دارد. فرش های دستباف معمولاً گران تر هستند ، اما طول عمر این فرش ها بیشتر است و بنابراین  بستگی به هزینه و پول شما دارد.

 

فرش های تخت یا فرش دستباف

بافت تخت دسته دیگری از فرش های دستباف است. این فرش ها با دست بافته شده در الگوی بافت تخت و بدون شمع هستند . . سوماک ، دهری ، گلیم و بافته همه اینها ازانواع فرش های تخت هستند. برای استفاده از یک فرش تخت ، شما قطعا  میبایست  یک زیرانداز فرش را زیر آن قرار دهید تا به آن کمک کند که در جای خود بماند و کمی ارتفاع بیشتری به فرش بدهد.

 

فرش ماشینی

فرش ماشینی توسط ماشینهای بزرگی ساخته می شود . دستگاه خنک کننده برق به طور خودکار توسط کامپیوترها کنترل می شود. فرش ماشینی می تواند به سرعت بافته شود و از موادی مانند پشم و الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن ، نایلون ، پلی استر ، اکریلیک و ابریشم  ساخته می شود.

 

فرش های ماشینی می توانند قیمت کمتری دربرابر  فرش های دستباف ارائه دهند. عمر فرش ماشینی معمولاً بسته به کیفیت و فیبر استفاده شده در آن  ، حدود ۲۰ سال یا کمتر دوام می آورد . به عنوان مثال ، یک فرش پشمی با کیفیت بالا ، اگر به خوبی نگهداری شود ، می تواند ده ها سال دوام بیاورد. همچنین فرش های ماشینی عموماً برای کلکسیونرها هیچ ارزشی ندارند. اگرچه مارک های خاصی مانند فرش های تندیس خاطره کاشان  وجود دارد که طرفداران بسیار زیادی دارند. مارک تندیس خاطره بافت کاشان است ، ما ده ها سال است که فرش می بافیم و  فرشهای ما  از طراحی و کیفیت برتری برخوردار است.

 

فرش دست باف یا فرش تافته

فرش های تافت دار دستی نوع دیگری از فرش است که به عنوان  فرش دستباف شناخته شده است . این نوع خاص از فرش با استفاده از یک دستگاه  ساخته می شود که شمع را در پایه پارچه ای وارد می کند و یک  حلقه ایجاد می کند.  سپس به شمع بریده تبدیل می شود. فرش شمع حلقه ، اگر بریده نشود ، فرش “قلاب دست” نامیده می شود.

 

برخی از طرح ها دارای حلقه و شمع برش هستند تا جلوه ای بعدی را بر روی الگو ایجاد کنند. سپس یک لایه لاتکس به پشت فرش زده می شود تا “تاف ها” را در جای خود نگه دارد. سپس پارچه ای از نوع بوم روی پوشش لاتکس قرار داده می شود تا پشت فرش را در برگیرد .

 

ظاهر این فرش ها دست ساز است اما هزینه آنها بسیار کمتر است زیرا استفاده از این دستگاه این روند را به طرز چشمگیری سرعت می بخشد. به عنوان مثال ، یک فرش با کیفیت خوب ۸ ′ ۱۰ ′ ۱۰ درجه بسته به کیفیت ممکن است بین ۷ تا ۱۴ ماه طول بکشد. در حالی که فرش روش دستباف ممکن است یک روز طول بکشد.

 

اگرچه فرش های تافته می توانند به زیبایی فرش های دستباف هم باشند ، اما معمولاً برای ایجاد کلکسیون فرش یا کسی که به عنوان سرمایه گذاری به دنبال خرید فرش شرقی است ، ارزشی ندارند.

 

 

 

, , ,

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.