1 - راهنمای خرید فرش

جلوگیری از سر خوردن فرش

رنگ پرفروش سال

جلوگیری از سر خوردن فرش

جلوگیری از سرخوردن فرش  ،حتما برایتان پیش آمده که با دقت و ظرافت فرش های خود را روی زمین قرار داده اید، اما با هر بار راه رفتن روی آن فرش حرکت می کند و یا جمع می شود. یا حتی هنگامی که روی زمین نشسته اید و پاهایتان را روی هم انداخته اید و در حال استراحت هستید، فرش روی زمین لیز می خورد و نمی توانید راحت استراحت کنید.

 

وارد خانه یا محل کار خود می شوید و بدون اینکه مراقب فرش و موکت زیر پایتان باشید، مشغول کار و فعالیت های روزمره می شوید. به کلی از یاد می برید که قالیچه روی موکت خود همیشه از محلی که دقیقا برای آن در نظر گرفته اید، دور است. درواقع بسیاری از ما هنگام سر خوردن فرش معمولا در حال راست و چپ کشیدن فرش هستیم تا به درستی سر جای خود قرار گیرد ولی طولی نمیکشد که دوباره از محل اصلی اش منحرف می شود.

 

چرا فرش سر می‌خورد؟

لیز خوردن فرش مشکلی است که افراد زیادی درگیر آن هستند . ممکن است فکر کنید که ضخامت فرش مانع از سر خوردن آن شود اما با این وجود باز هم فرش سر می خورد. سر نخوردن فرش زمانی اهمیت زیادی پیدا می کند که افراد آسیب پذیر یعنی افراد سالمند و یا کودکان نیز در خانه زندگی کنند. در این صورت سر خوردن فرش خطرناک بوده و ممکن است آسیب جدی به افراد وارد کند که قابل جبران نباشد.

 

یکی از دلایلی که باعث می شود فرش لیز بخورد، دور دوزی نشدن فرش است. برای جلوگیری از سر خوردن فرش اغلب موقع آهار زدن، به دور لبه های فرش نوارهای چرمی می دوزند که کمک می کند فرش بر روی زمین سر نخورد.

 

جنس نخ فرش نیز از دلایل دیگر سر خوردن فرش است. بهترین جنس نخ فرش، نخ اکرلیک است. اما اگر جنس نخ فرش شما اکرلیک نیست نگران نباشید. با استفاده از روش هایی که در ادامه گفته می شود می توانید از لیز خوردن فرش جلوگیری کنید.

 

دلایل جمع شدن فرش روی موکت

جمع شدن فرش روی موکت به شدت به جنس موکت و جنس فرش‌تان بستگی دارد. بنابراین باید در انتخاب جنس فرش و نوع موکت دقت کنید. فرش های پلی استر بیشتر از فرش های اکریلیک سر می خورند. فرش های سبک و همچنین فرش هایی که پشت آن ها لغزنده است احتمال سر خوردن بیشتری دارند. در مورد موکت نیز جنس موکت و نوع بافت آن می تواند بسیار موثر باشد. بهترین کار این است که در هنگام خرید فرش و موکت این مورد را با کارشناسان مطرح کنید و از آن ها بخواهید تا در انتخاب مناسب ترین فرش راهنمایی‌تان کنند

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک و پارکت

برای آنکه از سر خوردن فرش بر روی سرامیک و کفپوش جلوگیری شود، راه ها و روش هایی وجود دارند. این روش ها کمک می کنند تا از آسیب هایی که ممکن است به علت لیز خوردن فرش ایجاد شود جلوگیری شود. بعضی از این روش ها عبارتند از:

 

  1. ترمز فرش یا چسب ترمز
  2. لایه های مخصوص
  3. پد لغزش
  4. استفاده از چسب های حرارتی
  5. قرار دادن وسایل سنگین روی فرش

 

۱. ترمز فرش یا چسب ترمز

ترمز فرش یا چسب ترمز یکی از روش هایی است که به جلوگیری از لیز خوردن فرش کمک می کند. ترمز فرش محصولی لاستیکی است که آسیبی به بافت فرش نمی زند.از ویژگی های ترمز فرش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل شستشو است و می توان دفعات زیادی از آن استفاده کرد.
  • بر روی فرش و سرامیک اثری نمی گذارد و به آن ها نمی چسبد.

 

می توان گفت استفاده از ترمز فرش بهترین روش برای جلوگیری از سر خوردن فرش است. اگر از افرادی هستید که فرش خانه تان را زیاد می شویید این روش برای شما بهترین روش است. این روش از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است و قیمت مناسبی دارد و برای تمامی افراد قابل استفاده است. برای فرش روی پله ها نیز ترمز فرش و یا بست های مخصوص روش های مناسبی هستند. برای استفاده از آن دقت کنید تا آن را در پشت فرش و جایی که ریشه ندارد بچسبانید. چسب ترمزها را در هر چهار طرف فرش نصب کنید.

 

۲. لایه های مخصوص

یکی دیگر از روش های جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده از لایه های مخصوص است. این لایه ها ضخامت کمی دارند و در زیر فرش قرار می گیرند به طوری که برآمدگی ایجاد نمی کنند. دقت کنید تا برای خرید این لایه ها یا آسترها اندازه آن از فرش کوچک تر باشد.

 

۳. پد لغزش

استفاده از پدهای لغزشی از روش های دیگر جلوگیری از لیز خوردن فرش است. این پدها جنس های مختلفی دارند که باید با توجه به جنس کف انتخاب شوند. برای مثال پد مناسب برای سرامیک یا سنگ، جنس فومی یا لاستیکی است که بر روی زمین می چسبد و از سر خوردن فرش بر روی آن جلوگیری می شود. پد لغرشی زیر فرش قرار می گیرد و باید کاملا به اندازه فرش باشد.

 

برای آن که پد لغزشی به فرش بچسبد می توانید از چسب های دوطرفه مخصوص فرش استفاده کنید. چسب را در دور تا دور پشت فرش و با فاصله از اطراف لبه فرش بچسبانید. همچنین می توانید برای چسبندگی بیشتر مقداری چسب در وسط فرش نیز قرار دهید.

 

 پد لغزشی مانع از کشیدگی تار و پود فرش می شود و به همین دلیل از فرسودگی، پارگی و اثرات دیگری که راه رفتن زیاد بر روی فرش ایجاد می کند، جلوگیری کرده و باعث طول عمر و ثبات کیفیت فرش می شود.

۴. استفاده از چسب های حرارتی

چسب های حرارتی نیز روش خوبی برای جلوگیری از سر خوردن فرش است، به این صورت که در پشت فرش و دور تا دور آن چسب می زنید و اجازه می دهید تا خشک شود.

 

استفاده از این روش برای تمام فرش ها مناسب نیست چون باعث آسیب رسیدن به آن ها می شود. فرش هایی که از جنس پلی استر و یا از جنس ابریشم مصنوعی هستند در گروه این فرش ها قرار می گیرند.

 

۵. قرار دادن وسایل سنگین روی فرش

قرار دادن وسایل سنگین روی فرش نیز یکی دیگر از روش ها برای جلوگیری از سر خوردن فرش است. برای این کار از وسایل سنگینی مانند مبل، میزهای جلو مبلی، کمد و هر نوع وسیله ای که می تواند از سر خوردن فرش جلوگیری کند، استفاده شده و روی فرش قرار گرفنه می شوند. البته ممکن است این روش برای تمام فضاها ین فرش ها مناسب و کاربردی نباشد. به عنوان مثال این روش برای فرش های کوچک مناسب نیست و بهتر است از سایر روش های گفته شده برای آن ها استفاده کرد.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.