6 - فرش

راهنمای فرش کاشان

فرش کاشان

راهنمای فرش کاشان

برخی از خیره کننده ترین و محبوب ترین فرش های ایران از شهر کاشان سرچشمه می گیرند. مرکز تولید فرش که نقطه وسط جاده ابریشم بین پایتخت کنونی ایران، تهران و پایتخت هنری و تاریخی در ایران، اصفهان است.

 

تاریخچه فرش کاشان

کاشان در مرکز ایران ، استان اصفهان واقع شده است و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. این منطقه یکی از پایه های  اصلی تمدن پیش از تاریخ بوده است ، حفاری های باستان شناسی تخمین زده اند که شهرک هایی در سیلک ، تنها ۴ کیلومتر از کاشان ، وجود دارد که قدمت آن به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد .

 

فرش کاشان

فرش های زیبای کاشان از قرن ۱۶ و ۱۷ در زمان سلسله صفویه در کاشان بافته شده است و بسیاری از محققان معتقدند برخی از طرح های ابریشم کوچکتر ، به اوایل قرن ۱۶ باز می گردد.

 

کاشان برای بسیاری از فرمانروایان عصر صفوی یک مکان تفریحی بود و از معماری خیره کننده بهره می برد و این شهر به دلیل خانه های تاریخی خیره کننده اش  ، مشهور است. این شاهکارهای معماری به همان اندازه الهام بخش است فرش های کاشان بوده اند . فرش های کاشان الهام بخش معماران و هنرمندان آن دوره بوده است .

 

فرش های بافته و طرای  شده در کاشان اغلب فوراً قابل تشخیص هستند و یکی از زیباترین و معروف ترین فرش های ایرانی هستند. افراد بسیاری ، وقتی به فرش ایرانی فکر می کنند ، تصویری که در سرشان مشاهده می شود ، همان فرش سنتی کاشان با مدال مرکزی در یک میدان قرمز با حاشیه دریایی و عاج است .

 

گره های فرش با استفاده از گره فارسی (یا نامتقارن) گره خورده و به منظمتی خیره کننده روی یک پنبه و یا برای بهترین فرش ها ، پایه ابریشمی (تار و پود) گره خورده است.

 

شهر کاشان و مناطق اطراف آن توسط بیابان احاطه شده است و بنابراین منبع خوبی از مصالح  ندارد. در اصل پشم مرینو از منچستر وارد شده است و برای ایجاد برخی از بهترین فرش های ایران استفاده شده است. در دوره های اخیر قالیهای کاشان از پشم منبع سبزوار استفاده می کردند که بهترین پشم ایران را تولید می کرد.

 

 

در فرش کاشان به دنبال چه چیزی باشیم؟

 

فرش های کاشان به طور معمول با کیفیت هستند و بسیاری از آنها از ابریشم در طرح های خود استفاده می کنند. فونداسیون معمولاً پنبه ای است ، اما برخی از بهترین نمونه ها ممکن است ابریشم خالص باشند. پشم باید نرم و شمع محکم و یکنواخت گره خورده باشد. تعداد گره ها (KPSI) می تواند از ۱۰۰ تا بیش از ۸۰۰ در هر اینچ مربع باشکوه لوکس ترین نمونه هایی است ، که اغلب در موزه ها یا مجموعه های خصوصی یافت می شود ، متغیر می باشد.

 

اکثر فرش های کاشان امروزه دارای طرحی مشابه با مدالیون مرکزی و نقوش گل ایرانی هستند که تا حد زیادی از نقوش شاه عباسی الگو را تشکیل می دهند ، اما مانند اکثر مناطق ، طرح ها می توانند متفاوت باشند. فرش های آنتیک کاشان یکی از زیباترین فرش های ایران است که دارای رنگ های طبیعی و پاتین های طبیعی خیره کننده است. رنگهای رایج عاج ، قرمز ، آبی و سبز ملایم است. این شهر محل قدیمی ترین باغ موجود در ایران ، باغ فین است ، و این باغ همچنین نقش بسیاری از طرح های شهر را ایفا می کند.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.