1 - راهنمای خرید فرش, 2 - راهنمای شستشو و مراقبت

روش های جلوگیری از بیدزدگی فرش

روش های جلوگیری از بیدزدگی فرش

روش های جلوگیری از بیدزدگی فرش ،بیدها پروانه‌های کوچکی هستند که طول عمر کوتاه دو تا سه هفته‌ای دارند؛ اما در همین مدت کوتاه قادر به گذاشتن صد تخم هستند.

بیدهای نوزاد بیشتر از بیدهای بالغ خسارت می‌زنند؛ زیرا که برای رشد یافتن نیاز بیشتری به پروتئین دارند. بنابراین احتیاج‌شان را از الیاف پشم درون فرش برطرف می‌کنند. در واقع بیدهای نوزاد بلافاصله بعد از بالغ شدن به تخم‌گذاری می‌پردازند و این روند ادامه دارد.

 

روش از بین بردن بیدزدگی فرش

 

بید‌ها  چگونه آسیب می‌زنند؟

بید پروانه‌ کوچکی به رنگ زرد و طول تقریبی ۹ تا ۱۲ میلی متر است که می‌تواند در طول عمر کوتاه ۲ تا ۳ هفته‌ای خود، چیزی حدود ۱۰۰ تخم بگذارد! این حشره در طی مراحل رشد خود یک دگردیسی کامل خواهد داشت؛ عمده‌ترین مراحل رشد آن عبارتند از تبدیل تخم‌ها به لارو، شفیره و سپس حشره کامل.
البته بید‌ها به خودی خود از پشم‌های قالی تغذیه نمی‌کنند، بلکه این لارو‌ها هستند که با تغذیه از کراتین موجود در الیاف پشمی و با تنیدن تار بر روی پشم و حفر دالان‌هایی در داخل الیاف به آن صدمه می‌زنند و پس از تبدیل شدن به بید، دوباره تخم‌گذاری می‌کنند.
گفته می‌شود که لارو بید در طی چهار نسل قادر به نابودکردن معادل ۴۲ کیلوگرم پشم است! همچنین لارو‌ها به تغذیه از پوست، خز، پر و الیاف ابریشمی نیز علاقمندند.
بیدزدگی فرش چیست؟

ترمیم بیدخوردگی

ممکن است بیدخوردگی در هر قسمتی از قالی یا فرش شما اتفاق افتاده باشد. مهم‌ترین ابزاری که در قالیشویی‌ها برای این منظور به کار می‌رود عبارتند از: قلاب پشت، قلاب رو، خواب و خامه‌هایی مثل خامه‌ای که در فرش به کار برده شده است.

اگر قالی با ارزش و نفیس باشد. بالاخص قالی‌های موزه‌ای نباید تمام پرز‌های باقیمانده از بیدخوردگی را از قالی در آورد، بلکه همچنان برحسب این که بیدخوردگی از روی قالی است یا پشت، باید آن‌ها را مرتب کرد.

در قالی‌های معمولی چه بیدخوردگی از رو باشد و چه از زیر، ابتدا خامه را با قلاب از قالی درآورده، محوطه بیدخورده را از پرز قالی تمیز و کار مرمت را انجام می‌دهند.

در صورت لازم اقدامات دیگری، چون موچینی، کیله کشی، اتو کردن و کز دادن نیز انجام می‌شود و در نهایت نیز با استفاده از یک قیچی مناسب پرز‌های قسمت رفو شده را هم سطح قسمت‌های دیگر قالی می‌کنند.

ترمیم بیدخوردگی فرش

تشخیص بید زدگی فرش به چه صورتی است؟

بید زدگی فرش را از روی برخی نشانه­‌ها می­توان تشخیص داد. از جمله این نشانه‌­ها عبارت است از:

 

– وجود حشراتی کوچک بر روی فرش که حرکت سریعی دارند.

 

– وجود تارهای بسیار ریز اطراف بافت فرش. بید هنگام خوردن الیاف فرش دور آن تار می­زند.

 

– وجود لکه­‌های سفید روی فرش که به مرور عمیق شوند. بید برای نفوذ به بافت فرش دالان­هایی ایجاد می­کند.

 

– وجود لاروهای سفید رنگ ریز.

 

– وجود ذرات خاکستری کوچک بر روی سطح فرش. این ذرات می­توانند نشانه لارو بید باشد.

 

– خورده شدن گره ­های پشت فرش بید نفوذ خود را از پشت فرش آغاز کرده و ابتدا گره­ های فرش را می­ خورد.

 

– از بین رفتن بافت زمینه ­ی بخشی از فرش بید از انتهای الیاف شروع به خوردن می­کند. به طوری که الیاف ناحیه خورده شده به راحتی با دست کشیدن یا جارو کردن کنده  می شوند .

 

 

فرش کاشان

, , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.