1 - راهنمای خرید فرش

سایز و ابعاد استاندارد فرش ماشینی

فرش 700 شانه

سایز و ابعاد استاندارد فرش ماشینی

سایز وابعاد استاندارد فرش ماشینی ،درمورد سایز و ابعاد استاندارد فرش ماشینی چه می‌دانید؟ همانطور که مطلع هستید فرش ماشینی ، توسط دستگاه‌های صنعتی بافته می‌شود و طبیعتا در سایز و ابعاد استانداری تولید می‌شود که منطبق بر نیاز مشتری طراحی و بافته شده است. معمولا سایز و ابعاد فرش ، حتی نمونه‌های دستباف، از ابعاد خاصی پیروی می‌کنند و اینگونه نیست که هر بافنده مطابق میل خود، فرشی را در ابعاد دلخواهش ببافد! البته در موارد خاص و بنا بر درخواست مشتری، فرش‌های سفارشی با سایزهای دلخواه نیز بافته می‌شوند. در ادامه، قصد داریم ابعاد استاندارد فرش ماشینی را مانند آنچه در بازار و فروشگاه‌های فرش قابل مشاهده است، شرح دهیم.

 

ابعاد استاندارد فرش ماشینی

  • پادری

کوچکترین ابعاد استاندارد فرش ماشینی ، پادری است. پادری‌ها، ابعادی بین ۵۰ در ۸۰ سانتی‌متر دارند و همانطور که از اسم‌شان پیداست، در جلوی در پهن می‌شوند و مانع از انتقال آلودگی از یک محیط به محیط دیگر می‌شود. پادری‌ها جلوی درب حمام و سرویس‌ بهداشتی نیز کاربرد دارند و باعث خشک شدن رطوبت پا می‌شوند.

 

پادری‌ها، با توجه به کاربردی که دارند، جنس‌های متفاوتی دارند و ممکن است از فرش ماشینی ، گلیم ، الیاف پلاستیکی، موکت و غیره تشکیل شده باشند. امروزه سایزهای مختلفی از پادری‌ها در بازار وجود دارند، اما همانطور که اشاره شد، ابعاد استاندارد فرش ماشینی در اندازه‌ی پادری، همان ۵۰ در ۸۰ سانتی‌متر می‌باشد.

 

  • ذرع و نیم

ذرع، یک واحد اندازه‌گیری طول است که در قدیم از آن استفاده می‌شد و معادل امروزی آن در شهر اصفهان  ۱۰۴ سانتی‌متر و در شهر تبریز، ۱۱۲ سانتی‌متر محاسبه می‌شود؛ بنابراین فرشی که به آن ذرع و نیم گفته می‌شود، باید حدودا ۱۵۰ تا ۱۶۰ سانتی‌متر طول داشته باشد. امروزه فرش‌های ذرع و نیم در ابعاد استاندارد ۱ متر در ۱.۵ متر بافته می‌شوند و برای پوشش قسمت‌های نسبتا کوچک کاربرد دارند.

 

  • چهار متری مستطیل

فرش‌های چهار متری، ابعاد استاندارد ۲.۲۵ متر در ۱.۵ متر دارند؛ البته گاهی طول آن‌ها، ۵ سانتی‌متر کمتر بوده و ابعاد آن‌ها ۲.۲۰ متر در ۱.۵ متر است. در هر صورت فرش‌هایی با این ابعاد، به فرش‌های چهار متری معروف هستند و برای محیط‌ها و اتاق‌های نسبتا کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرش‌های ۴ متری به دلیل سایز کوچکی که دارند، در سالن‌ها و اتاق‌های بزرگ، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 

 

  • شش متری

فرش شش متری که ابعادی معادل ۲ متر در ۳ متر دارد، رایج‌ترین اندازه و سایز متداول فرش است. فرش‌های شش‌ متری هم در نمونه‌های فرش دستباف و هم فرش ماشینی به وفور یافت می‌شوند و معمولا افراد و مشتریان به خرید این سایز از فرش، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. حتی افرادی که نیاز به پهن کردن فرش‌های بزرگ در منزل‌ خود دارند، گاهی ترجیح می‌دهند از دو فرش شش متری در کنار همدیگر استفاده کنند تا در شرایط خاص، بتوانند از هر دو فرش در فضاهای مجزا استفاده کنند.

 

  • نُه متری

فرش‌های نُه متری دارای ابعاد استاندارد ۲.۵ متر در ۳.۵ متر هستند و سطحی معادل ۹ متر را پوشش می‌دهد. از فرش‌های نُه ‌متری در سالن‌های نسبتا متوسط و بزرگ استفاده می‌شود. انواع فرش ماشینی نُه‌ متری نیز، از رایج‌ترین ابعاد استاندارد فرش ماشینی هستند که در سالن‌های پذیرایی و اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  • دوازده‌ متری

فرش‌هایی با ابعاد ۳ متر در ۴ متر، که به فرش‌های دوازده‌ متری مشهورند، بزرگترین نمونه و ابعاد استاندارد فرش ماشینی هستند. فرش‌های دوازده متری در سالن‌ها و اتاق‌های نشیمن بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و چنانچه سالن نشیمن بسیار بزرگ باشد، معمولا از دو فرش دوازده ‌متری در کنار همدیگر استفاده می‌شود.

 

نمونه‌هایی که ذکر شد، ابعاد استاندارد و معمول فرش ماشینی هستند که به شکل مستطیل بافته می‌شوند و بسیار رایج و پرکاربرد می‌باشند. در عین حال، برخی از فرش‌های ماشینی در ابعاد و شکل‌های دیگری نیز بافته می‌شوند که عبارتند ا

 

 

  • چهار متری مربع

تولید فرش در ابعاد مربع معمولا چندان رایج نیست و تنها فرش ماشینی مربعی که بافته می‌شود، در سایز ۲ متر در ۲ متر می‌باشد که می‌تواند برای اتاق‌های مربع شکل و یا در زیر میز‌غذاخوری کوچک و مربعی شکل، گزینه‌ی مناسبی باشد.

 

  • فرش مدرن دو متری

چنانچه به فرش مدرن علاقمند باشید، می‌توانید قالیچه‌های کوچک مدرن را که در ابعاد ۱.۲۰ متر در ۱.۸۰ ‌متر بافته می‌شوند، تهیه کنید. قابل توجه است، این سایز فرش، تنها در فرش مدرن دیده می‌شود و انواع فرش کلاسیک ،‌ در این سایز بافته نمی‌شوند. فرشی با این ابعاد، می‌تواند سطحی تقریبی، معادل ۲ متر را پوشش دهد، بنابراین این سایز قالیچه، برای اتاق‌های کوچک مناسب است.

 

  • فرش کناره

فرش کناره فرشی است که از آن در راهروها و قسمت‌های بلند و باریک منزل استفاده می‌شود. انواع فرش کناره در ابعاد استاندارد (۱ متر در ۲ متر) ، (۱ متر در ۳ متر) و (۱ متر در ۴ متر) بافته می‌شود. اگر به فرش‌هایی در ابعاد بلندتری از آنچه گفته شد نیاز دارید، می‌توانید از انواع فرش متری استفاده کنید. عرض فرش متری، ۱ متر بوده و طول آن، مطابق میل مشتری برش می‌خورد و سپس انتهای آن به وسیله‌ی ماشین دوخته می‌شود.

 

فرش کاشان

 

  • فرش گرد

فرش گرد ، به شکل دایره بافته می‌شود و مناسب برای فضاهایی است که دیواری گرد دارند. از فرش گرد همچنین در زیر میز ناهارخوری گرد، در زیر سقف کاذب گرد و در وسط سالن‌های بسیار بزرگ نیز به عنوان رابط استفاده می‌شود. ابعاد استاندارد فرش ماشینی گرد در قطر ۱ متر ، ۱.۵ متر ، ۲ متر و ۳ متر بافته می‌شود.

 

  • فرش بیضی

فرش بیضی همانند فرش گرد، مصارف خاص دارد و باید در فضایی استفاده شود که هم‌خوانی و هماهنگی با محیط داشته باشد. از فرش بیضی نیز در راهروهای کوچک، زیر میز ناهارخوری بیضی‌شکل و سایر قسمت‌هایی که با شکل بیضی آن هم‌خوانی داشته باشد، استفاده می‌شود. ابعاد استاندارد فرش ماشینی بیضی‌شکل عبارت است از (۱ متر در ۱.۵ متر) ، (۱.۵ متر در ۲.۲۵ متر) و (۲ متر در ۳ متر).

 

  • سایر ابعاد فرش ماشینی

فرش ماشینی به صورت محدود و بنا بر سفارش مشتری، ممکن است در ابعاد بزرگتر و یا در سایز‌هایی به غیر از آنچه گفته شد نیز بافته شود؛ اما همانطور که اشاره شد، این ابعاد چندان رایج و استاندارد نیست و دستکم در کشور ما متداول نمی‌باشد. رایج‌ترین ابعاد سایز فرش ماشینی ، همان‌هایی است که در این محتوا به آن‌ها اشاره شد و شما انواع نمونه‌های آن را می‌توانید در فروشگاه‌های معتبر فرش تهیه نمایید.

سخن پایانی

در پایان اشاره می‌کنیم چنانچه قصد دارید فرشی را برای اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن تهیه کنید، سایز فرش باید به اندازه‌ی فاصله‌ی مبل‌ها از یکدیگر و یا به اندازه‌ای باشد، که قسمتی از آن در زیر پایه‌های جلویی مبل قرار بگیرد. پهن کردن فرشی کوچکتر از ابعاد اتاق به طوری که فرش در میان سالن یا اتاق قرار گیرد و پوشش‌دهی مناسبی نداشته باشد، اشتباه فاحشی است که امروزه بسیاری از افراد مرتکب آن می‌شوند.

 

برای اطلاع یافتن از قوانین پهن کردن فرش ، پیشنهاد می‌دهیم محتوایی مرتبط با این موضوع را که به صورت تخصصی در این زمینه نگاشته شده است، مطالعه فرمایید.

ازین که همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده در این محتوا، توانسته باشد در انتخاب و خرید فرش ماشینی به شما یاری برساند.

 

,,,,,,,,,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.