1 - راهنمای خرید فرش

شناخت اصل بودن فرش

شناخت اصل بودن فرش
شناخت اصل بودن فرش ، در زمان خرید فرش در ذهن افراد سوالاتی ایجاد می شود مانند، نحوه تشخیص فرش اصل چگونه است؟ چطور فرش ماشینی تقلبی نخریم؟ بهترین راه تشخیص فرش اصل چیست؟ چگونه فرش اصل را از فرش تقلبی تشخیص دهیم؟ در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه شناخت اصل بودن فرش را بررسی کنیم تا در زمان خرید فرش ماشینی به شما کمک کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

شناخت اصل بودن فرش

راه های تشخیص فرش اصل

راههای تشخیص فرش اصلی از تقلبی

آیا نشان استاندارد ملی ایران در پشت فرش کفایت میکند ؟

آیا دارا بودن نشان استاندارد به معنی با کیفیت بودن فرش است ؟

راه های تشخیص فرش اصل

 

کاهش توان خرید مردم در یک جامعه مخصوصا کشور ما که هیچ سیستم نظارتی بر بازار فروش ومخصوصا  تبلیغات آن صورت نمیگیرد سبب ایجاد سوء استفاده بسیار از جهت تقلب در اجناس با مشخصات و اطلاعات فنی غیر واقعی در آن است .

در این بازار آشفته  پیدا کردن جنس اصل وارداتی خیلی آسان نیست اما برای خرید محصولات تولید داخل از جمله فرش راه کارهایی وجود دارد که در صورت آشنایی مشتریان کمک فراوانی خواهد کرد  از شما دعوت می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید .

تشخیص فرش اصلی از تقلبی

راههای تشخیص فرش اصلی از تقلبی

۱-استاندارد ملی ایران 

لوگوی استاندارد در فرش ماشینی به صورت تشویقی برای تولید کننده گان این صنعت در نظر گرفته می شود . 

هر شرکت بزرگ فرش ماشینی برای اینکه بتواند اطلاعات فنی درج شده در برچسب فرش را از نظر صحیح بودن مورد تایید خریدار قرار دهد نیاز به دریافت نشان استاندارد ملی ایران دارد .پس از کسب نشان ملی استاندارد اداره مربوطه به صورت ماهیانه به صورت سرزده محصول تولیدی را مورد برسی قرار میدهد و از نظر مشخصاتی که از بابت آن تولید کننده فرش استاندارد دریافت کرده است مورد برسی قرار می دهد .

چجوری فرش اصل را تشخیص بدیم؟

آیا نشان استاندارد ملی ایران در پشت فرش کفایت میکند ؟

خیر در صورتی که نشان استاندارد ملی ایران را در پشت فرش ماشینی یافتید باید برسی کنید که آیا شماره ۱۰ رقمی عضویت را داراست یا خیر .این عدد ۱۰ رقمی دقیقا در زیر علامت استاندارد درج میشود .و جهت تایید دارا بودن استاندارد فرش می توانید این عدد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنید که بلافاصله پیامکی مبنی بر منقضی شدن ، نشدن یا حتی صحیح بودن شماره برای شما ارسال می شود .

فرش های اصیل کاشان

آیا دارا بودن نشان استاندارد به معنی با کیفیت بودن فرش است ؟

خیر همانطور که قبلا اشاره شد اداره استاندارد تایید میکند که مشخصات پشت فرش به درستی درج شده است  . به عنوان مثال فرشی که دارای استاندارد هست نمیتواند از نخ پلی استر استفاده کند و فرش را به عنوان نخ اکریلیک برچسب گذاری کند. ویا فرش ۵۰۰ شانه باشد ولی  با برچسب ۷۰۰ شانه فروش برود . به عبارت دیگردر شرکت دارای استاندارد واقعی از هر گونه تخلف در تولید محصولات جلوگیری به عمل می آید و جریمه های سنگین و یا حتی پلمپ واحد تولیدی صورت میگیرد. به همین سبب فرش های بافته شده با الیاف BCF هم هستند که دارای کیفیت فوق العاده پایین هستند اما به جهت درج صحیح اطلاعات پشت فرش دارای استاندارد نیز می باشند. تصویر زیر نمونه یک فرش با جنس نخ بی کیفیت پلی پروپیلن و در عین حال دارای نشان استاندارد است که اطلاعات دقیق پشت فرش درج شده است.

فر شهای اصلی و تقلبی را چگونه بشناسیم؟

۲-شماره ثبت شرکت 

چند سالی است که باب شده فروشنده گان فرش از برچسب هایی با نام های انتخابی خودشان برای فرش ها در فروشگاه ها استفاده میکنند و دلیلش هم این است که مشتری پس از خرید فرش امکان استعلام قیمت فرش را نداشته باشد . دراین گونه برچسب ها هیچ شماره ثبت شرکتی درج نشده و هیچ آدرس دقیقی از کارخانه تولیدی پشت فرش یافت نمی شود. نمیخواهیم بگوییم که همه اینگونه فرش ها تقلبی است اما در این صورت امکان مشخص کردن خوب بودن یا بد بودن فرش وجود ندارد چرا که نمیتوان تایید کرد آیا اطلاعات درج شده پشت فرش واقعی است یا دستکاری شده است.

تفاوت فرش اصل و تقلبی

 

۳-گواهی CE اتحادیه اروپا

الزام صادرات فرش ماشینی به کشورهای اروپایی کسب گواهی سختگیرانه CE اروپاست که تضمین سازگاری محصول با مقررات اتحادیه اروپا را نشان میدهد . واحد تولیدی دارای این نشان می بایست نظارت دقیق تری به روند تولید فرش از مواد اولیه گرفته تا کنترل کیفی داشته باشد تا بتواند فرش تولیدی را از گمرک کشور مقصد عبور دهد . متاسفانه راهی برای صحت این علامت در محصولات وجود ندارد و در صورت صادرات محصول در کشور مقصد مورد ارزیابی قرار می گیرد . این گواهی در قالب گواهی نامه ای فقط در اسناد شرکت وجود دارد .

تفاوت فرش های ماشینی اصلی و تقلبی

۳-حک شدن اطلاعات تراکم و شانه پشت فرش

تا چند سال قبل این روش برای شناختن فرشهای ۷۰۰ شانه اصلی از تقلبی محسوب می شد و برای شناختن فرش های اصلی تراکم بالاتر کاربردی نداشت .در حال حاضر در فرش های ۷۰۰ شانه تقلبی نیز به صورت سوری قابل نوشتن مشخصات پشت فرش هست که با کسر بافت در قسمت پشتی متن مورد نظر را ایجاد می کنند . برای پیدا کردن نمونه اصلی باید توجه داشته باشید که در نوع اصلی این متن به صورت بافت برامده و عموما با استفاده از نخ های رنگی ایجاد می شود که در نوع غیر اصل این نوشته با فونت بد و به رنگ نخودی رنگ یا کرمی است . در واقع با حذف گره های موضعی پود فرش مشخص می شود .

حک کردن مشخصات پشت فرش تقلبی  همانطور که مشخص است فونت بافت کاملا مشخص کننده تقلبی بودن است

فرش و قالی اصیل کاشان

 

۵-بسته بندی فرش 

بسته بندی و نایلون فرش هایی که اسم واقعی خود تولید کننده در قسمت مشخصات باشد و تعویض نشده باشد همراه با نایلون با نام تجاری خود شرکت تولید کننده است و به صورت نایلون بی نام و نشان نیست .البته در فروشگاه های بزرگی که فرش را با برچسب خودشان به فروش میرسانند مثل شهر فرش حتی نایلون هم تعویض می شود اما به سبب هزینه اضافی فروشگاه های کوچک از این کار صرف نظر می کنند و فرش را با نایلون بی نام از خود کارخانه سفارش می دهند . عموما فرش هایی این چنینی از کارخانه های معتبر تهیه نمی شوند چرا که شرکت های بزرگ و معروف حاضر به قبول حذف مارک خود از پشت فرش نمی شوند.

شناخت اصل بودن فرش های کاشان

سخن آخر

در این مطلب راه های تشخیص فرش اصل از تقلبی را بررسی کردیم. تشخیص فرش تقلبی کار سختی نیست، تنها نیاز به داشتن اطلاعاتی دارد تا بتوانید از رخداد این اتفاق جلوگیری کنید. مواردی ذکر شد که با توجه به آن می توانید فرش ماشینی اصل از تقلبی را تشخیص دهید. برای خرید فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان با قیمت کارخانه، ‌گارانتی و ضمانت نامه ۵ ساله می توانید به سایت ما (تندیس خاطره کاشان ) مراجعه نمایید.

 

 

232

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.