1 - راهنمای خرید فرش

شهرک صنعتی سلیمان صباحی

فرش ماشینی

شهرک صنعتی سلیمان صباحی

شهرک صنعتی سلیمان صباحی ،مادراین مقاله توضیحاتی دراین مورد برای شما ارایه میدهیم ،شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی از سال ۱۳۷۰ با همت و تلاش شهردار وقت و با سرمایه های اندک برای  مردم این شهرستان و بدون استفاده  از امکانات دولتی در منطقه‌ای به وسعت ۲۵۰ هکتار احداث گردید. در سال ۱۳۸۴ در طرح توسعه جدید،  وسعت این شهرک به حدود ۴۰۰ هکتار رسید.  با وجود  حدود ۴۰۰ شرکت تولیدی و با تولید بیش از ۴۵ میلیون متر مربع  فرش در انواع مختلف و با پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا، این  شهرک به قطب تولید فرش ماشینی کشور تبدیل شده است. با صادرات به ۵۰ کشور دنیا، ضمن ارزآوری خوب، باعث انتخاب تولید کننده نمونه استانی و ملی در هفت سال پیاپی از این شهرک شده است.

 آران و بیدگل دروازه مرکزی کویر

آران و بیدگل در مرداد ماه سال ۱۳۷۵مصوبه هیئت وزیران در تقسیمات کشوری به عنوان شهرستان شناخته شد اکنون دارای دو بخش مرکزی و کویرات و چهار شهر آران و بیدگل، ابوزیدآباد، نوش آباد، سفیدشهر با ۶ هزار و ۵۱ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. 

این استان از شمال به دریاچه نمک، استان قم و سمنان، از غرب به شهرستان کاشان، از جنوب و از شرق به اردستان محدود  و از طریق دو جاده اصلی به کاشان و شبکه راه های اصلی کشور مرتبط می شود. آب و هوای این منطقه گرم و خشک با تابستان های گرم و سوزان و زمستان های سرد و خشک می باشد. حداکثر دمای هوا در تابستان ۴۸  درجه سانتی گراد و حداقل برودت هوا در زمستان به حدود ۰ درجه سانتیگراد می رسد. به لحاظ کویری بودن منطقه ۱۹۰۰ کیلومتر مربع( ۳۱ درصد مساحت شهر شهرستان)  تپه‌های شنی قرارگرفته که در اصطلاح محلی به آن بند ریگ می گویند. در اعماق و سطح زمین های نواحی شمال شهرستان حوزه های وسیع  نفت و دریاچه نمک ۲۰۰۰ کیلومتر مربع وجود دارد.

در حاشیه این شهرستان، معادن خاک رس مرطوب، شن و ماسه نرم کائولن، سولفات سدیم سیلیس، باریک و خاک های صنعتی وجود دارد که در صنایع نسوز و سرامیک سازی، شیشه ریخته گری، مواد شوینده، آلیاژ ها و صنعت پزشکی در داخل و خارج کشور کاربرد فراوانی دارد. به دلایل شرایط نامناسب خاک و کمبود آب، کشاورزی در آران و بیدگل رونق چندانی نداشته  به ویژه  با خشک کردن قنات های منطقه،از میزان فعالیت‌های کشاورزی کاسته و مردم این شهرستان به صنایع دیگری نظیر شعربافی، زری بافی،حریر بافی،سفالگری در دوران قدیم تر وپس از آن به تولید فرش‌های دستباف مشغول بوده و هم اکنون به صنایع جدید و به ویژه صنایع فرش ماشینی روی آورده‌اند.  به طوری که بر اساس سرشماری سال ۱۳۷۰ دارهای قالی شهرستان آران و بیدگل بیش از ده هزار دستگاه بوده است  که به مرور فرش دستباف جای خود را به فرش ماشینی داده به گونه‌ای که در حال حاضر  دو شهرک صنعتی  در شهرآران و بیدگل به این نوع فعالیت می‌پردازد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.