1 - راهنمای خرید فرش

ضخامت انواع فرش ماشینی

ضخامت انواع فرش ماشینی

ضخامت انواع فرش ماشینی ،ویژگی های انواع فرش های ماشینی متفاوت می باشد. ضخامت یکی از این ویژگی ها است و فضایی که فرش در آن پهن می شود را تعیین می کند.

 

ضخامت فرش ماشینی تعیین کننده مقاومت و دوام آن در مقابل رفت و آمد، پاخوردگی، فشار و … می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد نقش ضخامت در کیفیت فرش صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

فرش ضخیم

ضخامت در فرش ماشینی

یکی از مواردی که در هنگام خرید فرش باید به آن توجه ویژه نمایید، ضخامت فرش ماشینی است. ضخامت فرش ماشینی با میزان ارتفاع نخ خاب تعیین می شود، و رابطه ای عکس با شانه و تراکم فرش دارد.

 

بنابراین با توجه به بافت، تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی، ضخامت انواع آن می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد فرش ضخیم را می پسندند و برخی نیز فرش های نازک را ترجیح می دهند.

 

ضخامت انواع فرش در شانه و تراکم مختلف

  1. ضخامت فرش ۵۰۰ شانه: حدود ۱۲/۵ میلی متر
  2. ضخامت فرش ۷۰۰ شانه: حدود ۱۰ میلی متر
  3. ضخامت فرش ۱۰۰۰ شانه: حدود ۸ میلی متر
  4. ضخامت فرش ۱۲۰۰ شانه: حدود ۷ میلی متر
  5. ضخامت فرش ۱۵۰۰ شانه: حدود ۶ میلی متر
  6. ضخامت گلیم فرش های ماشینی بدون خاب: حدود ۳ میلی متر

 

فرش نازک

فرش نازک بهتره یا ضخیم

فرش ها با توجه به ضخامت به سه گروه کلی، ضخیم ، نازک و نیمه ضخیم دسته بندی می شوند.

فرش ماشینی نازک

فرش های با شانه و تراکم بالا، نازک می باشند و هر چقدر از تعداد شانه و تراکم کم شود، ضخامت فرش بیشتر می شود. فرش با ضخامت کم ظرافت بافت و نقوش را بهتر به نمایش می گذارد.

 

فرش های نازک به دلیل لطافتی که دارند، می توان برای زیبایی دکوراسیون خانه مورد استفاده قرار گیرند. فرش های نازک قدرت کمتری در مقابل فشار، رفت و آمد و سایش دارند.

 

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه از جمله فرش های کم شانه و با ضخامت کم هستند. فرش های ماشینی با ضخامت کم و شانه و تراکم بالا، بهترین گزینه برای اتاق پذیرایی منازل می باشند.

 

ظاهر زیبای این کفپوش ها آن ها را به فرش های دستبافت گونه شبیه کرده است، و بیشتر برای اتاق های پذیرایی و کم رفت و آمد، فضاهای دنج و لوکس خانه مناسب هستند. تمیز کردن فرش های نازک نیز ساده می باشد، به دلیل تراکم بالا و در هم تنیدگی بافت از نفوذ آلودگی به درون فرش جلوگیری می شود.

 

فرش ضخیم بهتراست یا نازک؟

فرش ماشینی ضخیم

از جمله فرش های ضخیم می توان به فرش های ۷۰۰ شانه و فرش های طرح ۷۰۰ شانه اشاره کرد. که به دلیل ارتفاع بالای نخ خاب، نرم و راحت هستند و در برابر فشار خاصیت ارتجاعی دارند و به حالت اولیه خود باز می گردند.

 

فرش های با شانه و تراکم بالا، ضخامت بیشتری داشته و برای نشستن بر روی آن و گرمی بخشیدن به کف اتاق محبوبیت زیادی دارند. فرش های ضخیم برای فضا های پر رفت و آمد، اتاق خواب ها، اتاق کودکان و راهرو ها مناسب هستند.

 

تمیز کردن فرش های ضخیم کمی دشوار می باشد، چون آلودگی در عمق گره ها نفوذ می کند و باید با دقت روی آن را جارو کشید. باقی ماندن آلودگی و گرد و خاک در بین گره های فرش، باعث پوسیدن نخ خواهد شد.

 

فرش ماشینی نیمه ضخیم

فرش های با ضخامت متوسط گروهی از فرش هایی هستند، که بین فرش های ضخیم و نازک قرار دارند. فرش های ۱۰۰۰ شانه نمونه ای از فرش هایی با ضخامت متوسط می باشند.

 

این نوع فرش ماشینی نرمی و لطافت خوبی دارند، البته نه به اندازه فرش های ضخیم. از این مدل فرش بیشتر در فضا هایی مانند پذیرایی، هال و نیز اتاق خواب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شرکت فرش نیاوران

فرش نازک بخریم یا فرش ضخیم

اگر فرد پر مشغله ای هستید و زمان کافی برای رسیدگی و مراقبت از فرش را ندارید. و مایل هستید فرشی داشته باشید که بتوان به راحتی آن را تمیز و یا شستشو نمود، پیشنهاد می کنیم فرش با ضخامت کم خریداری کنید.

 

اما اگر زمان کافی برای نگهداری و تمیزی فرش را دارید و بیشتر نرمی و لطافت آن برای شما مهم است، فرش های با ضخامت متوسط گزینه خوبی برای شما می باشد.

 

این نوع فرش ها به دلیل الیاف بلندی که دارند، نیاز به جارویی با مکش قوی دارند، تا گرد و غبار و آلودگی را از بین پرز های فرش جدا کند.

 

در زمان انتخاب فرش، ابتدا باید به این نکته دقت کنید که، میزان ضخامت فرش ماشینی هیچ ارتباطی با کیفیت فرش ندارد. از جمله موضوعات مرتبط با کیفیت فرش، نخ به کار رفته در بافت فرش می باشد. پس اگر به دنبال خرید فرش با کیفیت هستید، ابتدا به نوع نخ خاب فرش دقت نمایید.

 

همان طور که اشاره شد، ضخامت فرش در کیفیت آن تاثیری ندارد. امروزه در بافت انواع فرش ماشینی از به روز ترین و جدیدترین تکنولوژی ها در دستگاه های فرش بافی در کشور استفاده می شود.

 

برای مثال ضخامت فرش ۱۵۰۰ شانه ۶ میلی متر و ضخامت فرش ۴۴۰ شانه در حدود ۱۴ میلی متر می باشد. پس می توان گفت که فرش ۴۴۰ شانه کیفیتی همطراز با فرش ۱۵۰۰ شانه دارد.

 

ضخامت فرش ماشینی

دلیل تفاوت ضخامت انواع فرش ماشینی

هر چه تعداد شانه و تراکم در فرش ماشینی افزایش یابد، ضخامت آن نیز کمتر می شود. مهمترین دلیل این موضوع، قطر نخ مورد استفاده است. با افزایش شانه و تراکم در فرش ماشینی، قطر نخ در بافت فرش کمتر می شود.

 

در فرش های ریز بافت، ارتفاع نخ خاب کمتر می شود و به همین دلیل، فرش های ریز بافت زیبایی بیشتری دارند.

 

نتیجه گیری

ضخامت فرش تضمین کننده، کیفیت آن می باشد. اما ضخیم بودن فرش به علت مقاومت بیشتری که در برابر فشار، تردد دارد، باعث می شود فرش های ضخیم با دوام تر به حساب آیند.

 

از مهم ترین نکات در زمان انتخاب و خرید فرش ماشینی، توجه به رفع نیاز، کاربرد و وجود هارمونی با فضای خانه می باشد. همیشه نمی توان فرشن با ضخامت بالا را به دلیل کیفیت و دوام بیشتر، خریداری نمود. چون ممکن است با فرش، با فضای خانه هماهنگ نباشد، و در آن مکان نیاز به فرشی با ضخامت کم باشد.

 

 

فروشگاه اینترنتی فرش تندیس خاطره کاشان امکان انتخاب و خرید انواع فرش ماشینی با کیفیت با ضخامت های مختلف را برای شما فراهم نموده است. تمامی فرش ها با بالا ترین کیفیت و قیمت ارزان تر از بازار فرش و به صورت مستقیم از کارخانه به فروش می رسد.

 

 

فرش

, , , , , ,

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.