1 - راهنمای خرید فرش

طرح و نقش افشان

فرش خاطره کویر

طرح و نقش افشان

طرح و نقش افشان طرح افشان از جمله طرح‌های پرکاربرد در صنعت و هنر فرش بافی است ، این طرح انواع مختلفی دارد و در بسیاری از موارد با بخشی از طرح‌های اسلیمی مانند شاخ و برگ ، حیوانات ، بوته و… به صورت پراکنده پوشانده شده است. نقش‌ها و طرح‌هایی که در داخل طرح افشان قرار دارند باهم ارتباط دارند و اتصالی بین آنها برقرار است. به طور کلی طرح‌های نقش افشان دارای لچک و ترنج نیستند اما جدیدا نمونه‌هایی طراحی شده است که در آن لچک و ترنج نیز مشاهده می‌شود.

 

طرح و نقش افشان در میان طرح‌های فرش ایرانی یک طرح قدیمی و ریشه دار محسوب می‌شود که از زمان‌های گذشته طرفداران خاص خود را داشته است. همچنین این طرح در برخی از موارد با طرح و نقش اسلیمی نیز پوشانده شده است. طرح‌های ختایی بیشتر از نقش‌های شاخ و برگ و به تعداد کم از نقش‌های حیوانات برخوردار هستند ، اما نقش‌های اسلیمی طرح‌ها و نقش‌های زیادی دارند به طور کلی طرح افشان را می‌توانیم ترکیبی از طرح‌های اسلیمی و ختایی بنامیم.

 

علت نامگذاری طرح افشان

در فرش طرح افشان گل‌ها ، برگ‌ها ، غنچه‌ها و سایر نگاره‌ها در کل سطح فرش پراکنده هستند و تمامی سطح فرش را تحت پوشش خود قرار می‌دهند به همین دلیل است که این نوع طرح را طرح و نقش افشان می‌گویند. پراکندگی و حالت افشانی که در این فرش ها وجود دارد این طرح و نقش را به یکی از طرح‌های ممتاز و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 

ویژگی‌های طرح افشان

طرح و نقش افشان طرح افشان از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است ، در این طرح همه بندها و نگاره‌هایی که وجود دارند باهمدیگر ارتباط و پیوستگی دارند به‌گونه‌ای که این طور به نظر می‌رسد که طراح نقشه از همان ابتدا که طراحی را شروع کرده است تا انتهای طراحی قلم را از روی کاغذ برنداشته و سبب ایجاد این پیوستگی بین نگاره‌های مختلف شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های طرح و نقش افشان این است که در این طرح شاهد وجود قرینه بین گل‌ها و برگ‌ها نیستیم و قرینه در این طرح وجود ندارد و در انتها میتوان بزرگترین ویژگی طرح افشان را در بزرگ نشان دادن فضای خانه بدلیل نبود لچک و ترنج در زمینه آن دانست.

 

 طرح افشان و نقش آن در دکوراسیون

طرح و نقش افشان با توجه به ویژگی‌هایی که فرش های طرح افشان دارند ، استفاده از آنها برای خانه‌هایی که از  دکوراسیون لوکس و شیک برخوردار هستند مناسب است. نداشتن ترنج و عدم استفاده از سبک‌های قدیمی در این نوع فرش ها از مهمترین دلایل افزایش علاقه‌مندی به این نوع طرح‌ها است.

 

نقش‌های اصلی افشان

طرح و نقش افشان طرح افشان از نقوش زیاد و متنوعی برخوردار است ، در طرح افشان از حیوانات ، گل‌ها ، برگ‌ها به صورت‌های مختلف و مقتضی استفاده می‌شود. به طور کلی در طرح افشان بیشتر از گل و برگ استفاده می‌شود و از تصاویر اصلی در این طرح محسوب می‌شوند. تصاویر گل و برگ‌هایی که در قسمت‌های مختلف فرش وجود دارد در جای‌جای فرش پراکنده هستند اما با توجه به هماهنگی‌هایی که بین رنگ‌ها وجود دارد یک مجموعه یکدست و زیبا را شاهد هستیم.

 

 

نقش‌های مهم طرح افشان را می‌توانیم به صورت ذیل دسته‌بندی کنیم :

  • طرح افشان بندی : گل‌هایی دارد که باهم در ارتباط هستند.
  • طرح افشان شاخه پیچ : در این طرح این طور به نظر می‌رسد که شاخه گل‌ها باهم پیوستگی دارند.
  • طرح افشان دسته گل : در این طرح دسته گل‌ها و کومه‌ها از تصاویر اصلی هستند.
  • طرح افشان حیوانات : در این طرح حیوانات نقش اصلی را دارند.
  • طرح افشان ترنج دار : در این طرح نیز در وسط نقشه ترنج دیده می‌شود.
  • طرح افشان شکسته : این طرح نیز با خطوط شکسته همراه است.

 

فرش طرح افشان، خانه را بزرگتر نشان می دهد

طرح و نقش افشان به دلیل حذف ترنج وسط از فرش طرح افشان، این فرش، فضای خانه شما را بزرگتر نشان می دهد. دلیل این امر این است که فرش طرح افشان، فضای زمینه پیوسته بزرگتری با گل های ریزتر نسبت به فرش ترنج دار دارد. همین گلهای ریز در زمینه بزرگ، برای بیننده خطای دید ایجاد می کند و فضا را در نظر او بزرگتر جلوه می دهد. این ویژگی بسیار مطلوب خریدارانی است که در خانه هایی با اتاق هایی نسبتا کوچک زندگی می کنند.

البته اگر باز هم به دنبال بزرگتر نشان دادن فضای اتاق هستید، می توانید به سراغ فرش های افشان با زمینه های روشن، مثل فرش زمینه کرم و فرش زمینه ترمه ای باشید.

 

 

فرش طرح افشان، آزادی بیشتری در چیدمان به شما می دهد

طرح و نقش افشان شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از این که مبلمان را بر روی فرش خانه خود چیده اید، به نظرتان آمده است که تقارن طرح فرش به دلیل این که بخش هایی از آن توسط اثاثیه خانه پوشیده شده است، به هم خورده است. یکی از راه ها برای جلوگیری از این پدیده این است که اول مبلمان را بچینید و سپس فرش ها را در فضاهای خالی بین مبلمان و اثاثیه بیندازید.
این راه حل برای کسانی که می خواهند به قول معروف گوش تا گوش اتاق را فرش پهن کنند، راه حل مناسبی نیست. چرا که بالاخره بخش هایی از کف اتاق بدون فرش باقی خواهند ماند. استفاده از فرش طرح افشان می تواند تا حدی این مشکل را برای افراد مشکل پسند برطرف کند.

 

از آن جایی که ترنج وسط در این طرح فرش وجود ندارد، شما می توانید بدون نگزانی از این که فاصله مبلمان تا ترنج وسط در چهار جهت فرش متفاوت بشود و تقارن از دست برود، اثاثیه را بر روی فرش خود قرار دهید. با استفاده از فرش طرح افشان، زیبایی و تقارن چیدمان را در دکوراسیون خانه خود چند برابر کنید.

 

 

حرف آخر درباره خرید اینترنتی فرش طرح افشان کاشان 

 

اگر تصمیم به خرید اینترنتی فرش طرح افشان کاشان دارید، همین الان از طرح های موجود در گالری فرش تندیس خاطره کاشان، یک فرش را انتخاب کنید تا در کمترین زمان ممکن و آن را در شهر خودتان و درب منزل تحویل بگیرید. مجموعه تندیس خاطره کاشان ، فرش کاشان را با قیمت ارزان مستقیم از کارخانه برای شما ارسال می کند.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.