1 - راهنمای خرید فرش

فرش تیره یا روشن ؟

فرش ماشینی

فرش تیره یا روشن ؟

فرش تیره یا روشن؟ اولین نکته‌ای که باید  در خرید فرش به آن توجه داشنه باشید این است که شما این فرش را برای چه مکانی قرار است خریداری کنید. به عنوان مثال فرشی که در پذیرایی پهن می‌شود باید قابلیت پا خوردگی داشته باشد زیرا پذیرایی محلی پر رفت و آمد است و احتمال این که فرش خیلی زود کثیف شود بسیار زیاد است ولی مکانی مانند اتاق خواب به علت این که کمتر در معرض رفت و آمد است امکان دارد فرشی که در آن پهن می‌شود کمتر کثیف شود.

 

اما شما نباید به این دلیل از علایق خود چشم پوشی کنید پس بیش از هر چیزی به شما توصیه می‌کنیم که در هنگام خرید رنک مورد علاقه خود را در نظر داشته باشید و سپس با توجه به آن فرش را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای این کار یکی از رنگ‌هایی که در طیف رنگ مورد علاقه شما وجود دارد انتخاب کنید.

 

بسیاری از مواقع افرادی که تصمیم به خرید فرش دارند دچار حس سردرگمی می‌شوند و با خود می‌گویند چه فرشی با چه طرح و رنگی مناسب است این موضوع قبل از هر چیزی بستگی به سلیقه خریدار دارد. امکان دارد خریدار به رنگ خاصی علاقه داشته باشد و بخواهد آن را با تمام وسیله‌های منزلش ست کند به همین دلیل اکثر طراحان دکور توصیه می‌کنند که قبل از خرید سایر وسیله‌های منزل از جمله مبلمان، فرش را انتخاب و با توجه به رنگ‌های به کار رفته در آن برای سایر وسیله‌های منزل اقدام کنید اما متاسفانه چیزی که بسیار مرسوم است این است که ابتدا وسیله‌های دیگر از جمله مبلمان و پرده را خریداری می‌کنند و بعد از آن برای خرید و انتخاب فرش اقدام می‌کنند که کار بسیار اشتباهی است.

 

به صورت کلی رنگ غالب یک فرش سرد گرم و یا خنثی است. رنک‌های گرم به رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی میگویند که بیشتر از آن‌ها در مکان‌هایی مانند سالن و پذیرایی در کنار رنگ‌های ملایم و سرد استفاده می‌کنند. همچنین امکان دارد رنگ غالب فرش انتخابی شما جز رنگ‌های سرد و یا خنثی مانند آبی و سبز و یا خاکستری و بژ باشد که از این رنگ فرش‌ها در اتاق خواب بیشتر استفاده می‌شود هر چند که فرش‌هایی با غالب رنگ خنثی مانند سفید خاکستری و بژ در اکثر مکان‌های خانه استفاده می‌شوند.

 

نکات مهم در انتخاب رنگ فرش

پاسخ به این سؤال که فرش تیره بهتر است یا روشن نیاز به تخصص در زمینه دکور و طراحی دکوراسیون دارد اما می‌توان با توجه به نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم کمی به پاسخ این سؤال نزدیک‌تر بشویم.

 

  •  اگر تصمیم دارید برای یک فضای کوچک مانند راهرو و یا سالن پذیرایی با متراژ کم فرش خریداری کنید پس باید فرشی را انتخاب کنید که فضا را دلباز تر و بزرگ‌تر نشان بدهد برای این منظور باید فرش‌هایی با رنگ خنثی استفاده کنید

 

  •  پس از توجه به گزینه اول به رنگ اصلی دکور و کف اتاق نیز توجه کنید. امکان دارد کف پوش سرامیکی منزلتان به رنگ تیره باشد بنابراین رنگی را انتخاب کنید روشن باشد؛ اما اگر در منزلتان شومینه وجود دارد و تصمیم دارید فضایی دنج را محیا کنید بهتر است از قالیچه‌ای کوچک به رنگ تیره استفاده کنید زیرا رنگ‌های تیره به فضا صمیمیت می‌بخشند.

 

  •  هنگام انتخاب و خرید فرش امکان دارد رنگ‌هایی با تن تیره به چشم خریدار بسیار جذاب و زیبا به نظر برسد اما باید به این موضوع توجه داشت که فرشی که قرار است خریداری کنید شاید در طول روز دائم رو به روی چشم‌های شما قرار داشته باشد و چشم‌های شما را اذیت کند همچنین امکان دارد چشمتان را خسته کند.

 

برای انتخاب فرش بهتر است به سبک زندگیتان توجه بسیاری داشته باشد!

امکان دارد کودک خردسالی در خانه داشته باشید و یا از حیوانات خانگی نگهداری کنید همچنین ممکن است سالمندی در خانه شما زندگی کند پس اگر همچنین مواردی در خانه شما وجود داشت پیشنهاد می‌شود از فرش‌هایی استفاده کنید که دارای طرح و نقشه‌های شلوغ و تیره هستند زیرا این نوع فرش‌ها شلوغی را کمتر نمایان می‌کنند؛ اما اگر خانواده کم جمعیتی هستید و کم‌تر در منزلتان رفت و آمد دارید پیشنهاد می‌کنیم از فرش‌هایی با نقش کم و به رنگ روشن استفاده کنید.

 

در خانه‌هایی که آلودگی زیاد است از فرش‌هایی با رنگ تیره استفاده نکنید!

فرش‌هایی که تیره و تک رنگ هستتند به راحتی لکه‌های روشن و دوده‌ها را نشان می‌دهند این فرش‌ها عبارتند از فرش‌هایی به رنگ آبی نفتی، مشکی، قهویه ای و شکلاتی. البته قابل ذکر است فرش‌هایی که در آن‌ها از رنگ‌های بسیار روشن استفاده شده‌اند نیز همین ویژگی را دارند. فرش‌هایی به رنگ سفید و یا کرم گرد و غبار و رد پا را نشان می‌دهند. اگر قرار است این فرش را در محیطی خارج از خانه پهن کنید حتماً میزان آلودگی و گرد و غبار آن مکان را در نظر بگیرید.

 

در فضای کوچک از چه رنگ فرشی استفاده کنیم؟

همانطور که بیش از این ذکر شد فرش‌هایی که در آن‌ها از رنگ‌های روشن استفاده شده باعث می‌شوند فضا بزرگتر به نظر برسد به همین دلیل همیشه طراحان دکور توصیه می‌کنند که در اتاق و خانه‌های کوچک بیشتر از فرش‌هایی به رنگ‌های روشن استفاده کنید. عکس این موضوع نیز تعریف شده است یعنی اگر خانه شما خیلی بزرگ است بهتر است از فرش‌هایی به رنگ‌های تیره استفاده کنید تا فضا را گرم و صمیمی‌تر نشان دهد.

 

فرش‌هایی که از چند رنگ مختلف تشکیل شده‌اند چطور هستند؟

برخی از فرش‌ها دارای طرح و نقش شلوغ هستند و در آن‌ها از چند رنگ مختلف استفاده شده است، این دسته از فرش‌ها گرد و غبار را کمتر نمایان می‌کنند، در خانه‌هایی که رفت و آمد زیاد است و بیشتر در معرض گرد و غبار و خاک قرار می‌گیرند استفاده از این فرش‌ها توصیه می‌شود، بنابراین اگر چنین خانه‌ای دارید بهتر است از یکی از این فرش‌ها انتخاب کنید.

 

نتیجه

از گفته‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که پاسخ این سؤال که فرش تیره بهتر است یا روشن را باید با توجه به مواردی همچون فضایی که قرار است فرش در آن پهن شود و میزان آلودگی محیط داد. به صورت کلی اکثر طراحان دکور توصیه می‌کنند از فرش‌های روشن استفاده کنید زیرا علاوه بر زیبایی تأثیر بسزایی در روحیه افرادی که از آن استفاده می‌کنند دارد. همچنین فرش‌هایی که به رنگ روشن هستند باعث می‌شوند اتاق شما بزرگ‌تر به نظر برسد اما درست است که فرش‌های روشن بسیار جذاب هستند اما استفاده از فرش‌های تیره نیز برای منزل‌هایی که خیلی بزرگ هستند بسیار مناسب است.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.