مقالات

فرش راهرو

فرش کاشان

فرش راهرو

اساساً پهن کردن یک فرش یا قالیچه‌ی مناسب در راهروی ورودی خانه و یا راهروی میان اتاق‌ها می‌تواند به دکوراسیون خانه جلوه‌ی بسیار مطلوب‌تری ببخشد. این امر ازاین‌جهت است که راهروهای ورودی منازل اولین مکانی است که خود شما یا میهمانان شما در لحظه‌ی ورود به خانه با آن روبرو می‌شوند و اولین بازخورد از فضا و اتمسفر خانه گرفته می‌شود.

 

اگر فضای راهرو و راه پله های منزل تان به یکدیگر متصل هستند بهتر است طرح و رنگ قالیچه راه پله و راهرو را به صورت ست انتخاب نمایید تا فضایی بی نظیر در این قسمت های منزل تان ایجاد شود.

 

راهرو منازل ازجمله فضاهای موجود در خانه‌ها می‌باشد که نیاز است تا آن را با فرش مخصوص به خود پوشاند. ازاین‌رو جهت خرید فرش برای این بخش از منزل نیاز است تا معیارهای فرش راهرویی مناسب مورد استفاده بررسی شود. فرش راهرویی فانتزی یکی از گزینه‌های جذاب برای استفاده در درکوراسیون داخلی منزل است.

 

ازاین‌رو باید در دکوراسیون این بخش از خانه حساسیت به خرج دهید. در این راستا یکی از المآن‌هایی که در دکوراسیون راهروی ورودی منازل بسیارتأثیرگذار است ،فروش‌های راهرویی هستند. بنابراین ضروری است تا به کمک فرش‌ها یا قالیچه‌های راهرویی جلوه‌ی خاصی به این فضای خانه‌ی خود ببخشید.

 

انتخاب فرش راهرویی مناسب

زمانی که صحبت از فرش‌های راهرویی می‌شود بحث انتخاب نوع آن نیز مطرح می‌شود. این امر ازاین‌جهت است که راهروی خانه‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر خآن‌های معماری راهروی مخصوص به خود را دارد. ازاین‌رو زمانی که صحبت از بهترین فرش برای راهرو مطرح می‌شود باید عنوان بحث اصلاح شود. این امر ازاین‌جهت است که در حقیقت بهترین فرش راهرو وجود ندارد، بلکه مناسب‌ترین فرش برای راهروی خانه‌ها وجود دارد.

 

در اصل یک فرش راهرویی ماشینی ممکن است برای راهروی یک خانه مناسب‌ترین گزینه و برای راهروی یک خانه‌ی دیگر نامناسب‌ترین گزینه باشد. ازاین‌رو در انتخاب فرش راهرویی باید ابعاد راهرو در نظر گرفته شود و بر اساس آن فرشی باریک یا پهن و طویل یا کوتاه انتخاب کنیم. علاوه بر این باید ببینیم که آیا قصد داریم تا تمامی راهروی ‌خانه را فرش کنیم یا اینکه تنها قسمت‌هایی از آن را که می‌خواهیم بپوشانیم.

 

در آخر نیز باید دکوراسیون و فضای طراحی خانه را در نظر داشت و رنگ دیوارها و سایر وسایل خانه نیز در انتخاب طراحی و رنگ فرش تأثیر گذار خواهند بود. نهایتاً بعد از در نظر گرفتن تمامی این موارد باید نسبت به انتخاب فرش راهرویی مناسب اقدام کنید.

 

انواع فرش راهرویی

اساساً فرش‌های راهرویی دو دو نوع طراحی و تولید می‌شوند، نوع سنتی که به‌صورت گلیم فرش، گلیم گبه، گلیم جاجیم و … تولید شده و نوع مدرن یا فانتزی که به‌صورت شنل، شگی و سه‌بعدی بافته می‌شوند.

 

فرش راهرویی سنتی

فرش راهرویی سنتی را عموماً می‌شناسیم و از جنس فرش‌هایی است که ما ایرانی‌ها معمولا در خانه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

فرش راهرویی فانتزی

اساساً فرش‌های فانتزی به دلیل تنوع در طرح و رنگ آن‌ها تقریباً پاسخگوی نیاز هر سلیقه‌ای می‌باشند، به شکلی که افراد می‌توانند بسته به سلیقه و همچنین دکوراسیون منزل خود فرش مورد نظر را خریداری کنند. علاوه بر این در طراحی و تولید فرش‌های فانتزی سعی شده تا حد ممکن از طرح‌های ساده استفاده شود. بعلاوه، برخلاف فرش‌های سنتی، در طراحی فرش‌های فانتزی از طرح‌هایی با بافت ریز استفاده نمی‌شود، بلکه در طراحی آن‌ها اشکالی درشت به کار رفته‌اند. عموماً طرح‌های به‌ کار رفته در فرش‌های فانتزی غالباً تشکیل شده‌اند از اشکال هندسی ساده همچون مربع، مستطیل، دایره و یا ترکیب این‌چنین اشکال هندسی با یکدیگر.

 

همچون فرش‌های سنتی، یکی از انواع فرش امروزی که این قابلیت را دارند تا به‌راحتی با دکوراسیون خانه‌های مدرن ست شده و همخوانی داشته باشند، فرش راهرویی فانتزی است. فرش راهرویی فانتزی نیز خود انواع و طرح‌های گوناگونی داشته و در جنس‌های متنوعی نیز تولید می‌شوند. ازاین‌رو این نوع فرش‌ها می‌توانند از جنس‌هایی مثل شگی تولید شده و یا در طراحی‌های شنل و یا سه‌بعدی و یا از نوع گلیم فرش‌ها و گبه‌ها تولید شوند.

 

به‌طور کلی فرش راهرویی فانتزی نسبت به فرش سنتی از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع‌تری برخوردار است. این نوع از فرش‌های راهرویی به علت طرح‌های برجسته و سه‌بعدی و طراحی‌های خاص و زیبای خود به فضای خانه روح و جلوه‌ی خاص و مدرنی می‌بخشند و علاوه بر این به علت تنوع رنگی که دارند می‌توان به‌راحتی آن‌ها را با دیگر وسایل اصلی خانه ست کرد.

 

دلیل استفاده از فرش راهرویی

راهروها عموماً به علت رفت‌وآمد بسیاری که در آن‌ها انجام می‌گیرد بهتر است تا مفروش شده و یا از موکت جهت پوشش کف آن‌ها استفاده شود. این امر علاوه بر اینکه باعث ایجاد جلوه‌ای بی‌نظیر در خانه خواهد شد، اولاً سروصدا را کاهش داده و ثانیاً در زمان قدم گذاشتن در راهرو حس لطافت و گرمای منحصربه‌فردی را تجربه خواهید کرد.

 

مهم‌ترین دلایل استفاده از فرش راهرویی فانتزی

  • بافت این نوع ازفرش‌ها همچون دیگر فرش‌های ماشینی توسط مدرن‌ترین و به‌روزترین دستگاه‌های این صنعت انجام می‌شود.

 

  • در تولید این نوع ازفرش‌ها از نخ‌های باکیفیت و مرغوب استفاده‌ شده که این امر دلیلی است بر کیفیت بالای فرش راهرویی فانتزی

 

  • درطراحی‌های این نوع فرش‌ها طرح‌هایی مناسب با سنین و سلایق گوناگون وجود دارد

 

  • بافت این دسته ازفرش‌ها با نخ پروپیلن انجام‌ شده و ازاین‌رو این فرش‌ها فاقد پرز بوده و حساسیت‌زا نیستند

 

  • بسیار بادوام هستند

 

  • در برابر رطوبت مقاوم هستند

 

  • در برابر حرارت مقاوم بوده وبه‌راحتی توسط بخارشو قابل شستشو هستند

 

  • قیمت مناسب ومقرون به‌صرفه‌ای دارند

 

  • نسبت به دیگرفرش‌های ماشینی تنوع و زیبایی بیشتری دارند

 

قالیچه های مخصوص راهرو درانواع طرح های کلاسیک و فانتزی و مدرن موجود می باشند همچنین این فرش ها به صورت ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه تولید می گردند از این رو بهتر است در هنگام انتخاب قالیچه برای راهرو به ابعاد راهروهای موجود در منزل خود توجه داشته باشید همچنین عرض این طرح قالیچه ها از ۳۰ سانت شروع می شود و تا ۲ متر نیز ادامه دارد.

 

ابعاد استاندارد فرش را می توان به صورت زیر دانست:

  • فرش ۱ در ۱.۵ متری
  • فرش ۱ در ۲ متری
  • فرش ۱ در ۳ متری
  • فرش ۱.۵ در ۲.۲۵ متری
  • فرش ۱ در ۴ متری
  • فرش رولی با عرض بین ۵۰ سانتی متر تا ۲ متر

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.