1 - راهنمای خرید فرش, 3 - شانه و تراکم فرش

فرش ضخیم یا فرش نازک؟

فرش ماشینی ارزان

فرش ضخیم یا فرش نازک؟

فرش ضخیم یا فرش نازک؟ ضخامت فرش ماشینی یکی از فاکتورهایی است که برای بعضی افراد ملاک مهمی در زمان خرید فرش ماشینی حساب می شود. ضخامت فرش ماشینی به عوامل مختلفی چون شانه، ‌تراکم و نوع الیاف بستگی دارد.

 

 

در بافت گره یا ریشه فرش ماشینی، الیاف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. مرغوب ترین نوع الیاف فرش،‌ الیاف اکریلیک هیت ست شده می باشد.

 

 

نخ های آکریلیک طی فرآیند مخصوصی،‌ به الیافی تبدیل می شود که بدون پرز دهی و بدون ایجاد ‌حساسیت و آلرژی باشد. و مشکلات ایجاد شده در زمان شستشو فرش را نداشته باشد.

 

 

مقاومت نخ اکرلیک هیت ست بالا است به همین ترتیب دوام و ماندگاری فرش بافته شده با این نخ نیز بالاتر می باشد.

 

فرش ضخیم یا فرش نازک؟

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

فرش ضخیم یا فرش نازک؟ فرش های ماشینی با شانه بیشتر، ضخامت نازک تری نسبت به فرش های دیگر دارند. یعنی فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه به ترتیب دارای ضخامت به اندازه ۶ میلی متر و ۸ میلی متر هستند.

 

 

این فرش ها به دلیل ظرافت بالایی که دارند، بیشتر برای زیبایی دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرند. اما فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه به ترتیب دارای ضخامتی در حدود ۱۱ میلی متر و ۹ میلی متر می باشند و جزو فرش های ضخیم به حساب می آیند.

 

 

قطر هر تار نخ، یا همان نمره نخ، در فرش ماشینی در تراکم های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به دلیل فشردگی گره های کنار هم، در شانه و تراکم های گوناگون امکان قرار گیری گره با ارتفاع نخ بیشتر در تراکم های بالاتر ممکن نیست.

 

 

در ضمن اگر ارتفاع خاب بیشتر از حد استاندارد باشد، جلوه نقش و طرح فرش نیز زشت خواهد شد. چون نخ ها بر روی هم دیگر خم می شوند و طرح و نقش فرش از حالت معمول و زیبای خود خارج می شود.

 

ویژگی فرش های نازک

ویژگی فرش های نازک :

۱) زیبایی و درخشندگی طرح و نقش این در ضخامت فرش کم قابل مقایسه با دیگر فرش های ماشینی نیست.

 

 

۲) به دلیل فشردگی و تراکم بالای فرش از الیاف بسیار نازک و ظریف استفاده می شود.

 

 

۳) این نوع فرش ها بیشتر مناسب فضاهای لوکس و مجلل می باشند و همانند فرش های دستباف جلوه و زیبایی خاصی دارند.

 

 

۴) خاص ترین ویژگی فرش نازک (۱۲۰۰،۱۵۰۰) شانه، تراکم بالای فرش است که از ورود گرد و غبار و هر نوع چیز دیگری به داخل فرش جلوگیری می کند.

 

ویژگی فرش های ضخیم

ویژگی فرش های ضخیم :

۱) فرش هایی که داری ضخامت بیشتری می باشند مورد پسند افرادی است که در خانه خود، نشستن بر روی زمین را بیشتر از نشستن روی مبل می پسندند.

 

 

۲) قیمت فرش‌های ۷۰۰ شانه واقعی نسبت به فرش‌های با تعداد شانه و تراکم بالا بسیار مناسب تر است.

 

 

۳) به دلیل کم بودن تعداد شانه و تراکم در فرش های (۷۰۰،۱۰۰۰) شانه دوام و استحکام این نوع فرش ها زیاد است.

 

 

۴) فرش های ضخیم ضخامت و مقاومت بالای داشته و به لحاظ  توانایی مناسبی در برابر پاخوردگی و فشار و سایش دارند و مناسب مکان های پر رفت و آمد و شلوغ هستند.

 

فرش ضخیم یا فرش نازک

فرش ضخیم یا فرش نازک، خرید کدام یک بهتر است ؟

فرش ضخیم یا فرش نازک؟ در خرید فرش ماشینی مشخصا ضخامت فرش موردی مهم و قابل توجه است. اما در مورد ضخامت فرش موارد زیادی وجود دارد که باید به آن ها نیز دقت کرد.

 

 

مهم ترین عاملی که در ضخامت فرش تاثیر گذار است، شانه و تراکم فرش است. شانه و تراکم فرش بیشترین تاثیر را در ضخامت و زیبایی فرش دارند. در این جا بهتر است توضیح کوتاهی در مورد شانه و تراکم فرش بدهیم.

 

 

شانه فرش به تعداد گره های موجود در یک متر از عرض بافت فرش گفته می شود. این تعداد گره را می توان با یک خط کش اندازه کیری کرد.

 

 

تعداد گره های موجود در یک متر از طول فرش نیز که معمولا با مضرب ۳ در نظر گرفته می شود، تراکم فرش نامیده می شود.

 

 

پس می توان گفت شانه و تراکم به تعداد گره هایی که در بافت فرش وجود دارد اشاره می کند. برای مثال یک فرش ۷۰۰ شانه دارای ۷۰۰ گره در یک متر از عرض فرش خواهد بود. شانه و تراکم های شناخته شده را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • فرش ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰
  • فرش ۱۰۰۰ شانه تراکم ۳۰۰۰
  • فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰
  • فرش ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰

 

فرش کاشان

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.