1 - راهنمای خرید فرش

فرش طرح افشان چیست ؟

تاثیرفرش دردکوراسیون

فرش طرح افشان چیست ؟

فرش طرح افشان چیست؟ فرش های سبک افشان به فرشهایی گفته میشود که ترنج وسط نداشته باشند .این سبک از فرشهای ماشینی و دستباف در انواع مختلفی از نظر طراحی گلها کوچک یا بزرگ بودن گلها و نوع چینش گلها دارای تنوع زیادی هستند . فرش کاشان طرح افشان در فرش ماشینی دارای شانه های مختلفی از قبیل افشان ۷۰۰ شانه ، افشان ۱۰۰۰ شانه و افشان ۱۲۰۰ شانه هستند که با بالاتر رفتن تعداد گره ها یا همان تراکم فرش میزان ظرافت در فرش بیشتر میشود .

 

اگر به دنبال شناخت بهترین و زیباترین فرش طرح افشان کاشان هستید این مقاله را حتما مطالعه کنید! در این مقاله ضمن آشنایی با فرش طرح افشان کاشان، تعدادی از زیباترین و با کیفیت ترین فرش های افشان کاشان را به شما معرفی می کنیم. اگر نمی دانید فرش طرح افشان چیست یا دوست دارید با انواع مدل های فرش افشان آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

تاریخچه فرش طرح افشان کاشان

در میان انواع طرح فرش، طرح افشان یکی از قدیمی ترین، ریشه دارترین، زیباترین و پرطرفدارترین نقشه های قالی ایرانی و همچنین قالی کاشان به حساب می آید. در اکثر مواقع این طرح با نقوش طرح اسلیمی نیز ترکیب شده است. شاید بتوان به طور کلی طرح افشان را ترکیبی از طرح اسلیمی و طرح ختایی دانست. طرح ختایی را می توان نمادی از طرح بوته و گل دانست که البته مجموعه ای از بوته، گل، غنچه، جوانه و برگ را روی یک ساقه ی منحنی نمایش می دهد. اما اسلیمی نماد و نشاندهنده درخت است و تمامی شاخ و برگها و پیچ و خم آن را نمایش میدهد و به همین دلیل است که شاید کمی خشن تر از طرح ختایی به نظر برسد.

 

در زمان‌های گذشته مشهورترین طرحی که برای فرش و قالی ایرانی استفاده می‌شد ، طرح ترنج بود ؛ این طرح یک ترنج بزرگ بود که در مرکز فرش قرار می‌گرفت و اطراف آن نیز گل‌های ریزی قرار داشت و هنوز هم مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها است. در سال‌های بعد طراحان نقشه فرش و قالی دستباف ایرانی تصمیم به حذف ترنج از وسط فرش گرفتند و طرح و نقش افشان به وجود آمد که فرش از گل‌های به صورت پراکنده برخوردار بود و دیگر از ترنج مرکزی استفاده نمی‌شد.

 

فرش های طرح افشان به طور معمول فاقد لچک و ترنج هستند اما اخیرا توجه به تنوع ذائقه های مشتریان و نیاز بازار فرش و به ویژه فرش ماشینی، باعث شده است که برخی طرح افشان را با لچک و ترنج نیز طراحی و روانه بازار کنند.

 

علت نامگذاری فرش طرح افشان چیست؟

حذف ترنج وسط از نقشه فرش و خلق طرح افشان، چشم انداز متفاوت و جدیدی را پیش روی هنر و صنعت فرش ایرانی قرار داد. شاید برای درک بهتر محتوا و معنای طرح و نقشه این فرش بتوان به عنوان یک ویژگی به پیوستگی و انسجام طرح و نقشه افشان اشاره کرد. به گونه ای گفته می شود در طراحی این نقشه گویا طراح از ابتدا تا انتها قلم خود را از روی کاغذ بر نداشته است و طرح و نقش فرش و تصاویر گلها و برگ ها بر روی فرش افشانده شده است. و به همین دلیل طرح افشان، نامیده می شود.

 

به دلیل همین تفاوت و تمایز ساختاری و اساسی طرح افشان ، از همان ابتدای عرضه به بازار فرش، هواداران زیادی را به خود جذب کرد. ورود طرح افشان به بازار فرش را می توان نقطه عطفی در هنر فرش ایرانی دانست. چرا که فرش افشان، در مقابل دیگر طرح های فرش ترنج دار، شاخه ای دیگر از نقشه های فرش را به عنوان “فرش بدون ترنج” را به بازار عرضه کرده است. به گونه ای که در میان عامه مردم به جای طرح افشان بیشتر اصطلاح فرش بدون ترنج رواج دارد.

 

ویژگی و خصوصیات فرش طرح افشان چیست؟

۱- از جمله خصوصیات و ویژگی های طرح افشان همانگونه که در بالا نیز بدان اشاره شد، پیوستگی و انسجام طرح و نقشه این فرش است به گونه ای که انسان گمان میبرد، نقاش آن از ابتدا تا انتها، قلم خود را از روی کاغذ و بوم نقشه بر نداشته است.

 

۲- ویژگی دیگر طرح افشان که آن هم نشان از آشنایی زدایی و متفاوت بودن این طرح با طرح های پیش از خود دارد، عدم قرینگی بین طرح و نقشه گل ها برگ هاست. همانگونه که میدانید، قرینگی ویژگی بارز هنر فرش و معماری کلاسیک ایرانی است. به گونه ای که در بسیاری از طرح و نقشه های جدید فرش ماشینی و دستباف همچنان، این قرینه بودن به چشم می خورد. اما این قرینه بودن نصفه فرش با نصفه دیگر (قرینه بودن بالا و پایین و چپ و راست)، در طرح افشان وجود ندارد.

 

۳- سومین و مهمترین ویژگی طرح افشان که در قسمت “دکوراسیون” نیز به آن خواهیم پرداخت، این است که به دلیل نبودن لچک و ترنج، این طرح نقش مهمی در بزرگ نشان دادن فضا و محیط خانه، اتاق و یا حتی محل کار شما دارد.

 

 

,,,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.