1 - راهنمای خرید فرش

فرش طرح۷۰۰ شانه چیست؟

فرش سرمه ای کاشان

فرش طرح۷۰۰ شانه چیست؟

فرش طرح ۷۰۰ شانه چیست؟ فرش طرح۷۰۰ شانه در واقع همان فرش ۵۰۰ شانه می باشند که با تغییر بافت و ارتقا دستگاه فرش ماشینی ۵۰۰ شانه را با تراکمی بالاتر در حدود ۲۴۰۰ تولید می کنند. اما تفاوت آن با فرش پانصد شانه در چیست؟

دستگاه تولید فرش طرح هفتصد شانه سیستم کامپیوتری دارد و بر خلاف ماشین آلات CRT و CRX امکان بافت تمام طرح های فرش ۷۰۰ شانه را دارد. یکی دیگر از تفاوت های فرش پانصد شانه و طرح ۷۰۰ شانه در تعداد رنگ های آن می باشد که این عدد برای فرش ۵۰۰ شانه ۷ و برای فرش طرح ۷۰۰ شانه کاشان ۸ می باشد.

تا اینجا به فرق فرش ۷۰۰ شانه و طرح ۷۰۰ اشاره کردیم اما این دو محصول شباهت هایی نیز به هم دارند. الیاف اکریلیک و پلی استر در هر دو بافت کار می شود که نوع اکریلیک زیر پا نرم تر می باشد. امروزه تمام مدل های فرش هفتصد شانه به صورت طرح ۷۰۰ نیز تولید می شوند ولی تا به امروز امکان بافت فرش طرح هفتصد شانه ۱۰ رنگ وجود ندارد.

تفاوت ظاهری بین فرشهای طرح ۷۰۰ شانه با ۷۰۰ شانه واقعی

فرش طرح ۷۰۰شانه چیست؟فرش های ۷۰۰ شانه به دلیل داشتن تعداد گره های بیشتر کمی ریز بافت تر هستند و از پشت فرش گره ها ی متراکم تری قابل مشاهده است . 

ارتفاع نخ خاب در فرشهای طرح ۷۰۰ شانه بلندتر از فرشهای ۷۰۰ شانه است به عنوان مثال فرش ۷۰۰ شانه اصل دارای ۱۰.۵ میلیمتر ارتفاع خاب یا زیر دست فرش است ولی در فرشهای طرح ۷۰۰ شانه این مقدارد به ۱۲.۵ میلیمتر می رسد .

در فرشهای ۷۰۰ شانه اصیل ماشین بافت این امکان را برای تولید کننده فراهم میکند که مشخصات فنی فرش و همینطور لوگوی شرکت را قسمت پایین پشت فرش حکاکی کند .اما در ماشین  الات طرح ۷۰۰ شانه این امکان وجود ندارد .

تفاوت فرش اصل ۷۰۰ شانه با فرش طرح ۷۰۰

فرش طرح ۷۰۰شانه چیست؟قالی ماشینی اصل ۷۰۰ شانه با دو تراکم ۲۵۵۰ و ۲۷۰۰ بافته می شود و بسیار شبیه فرش دستباف اصل است . برای بافت فرش های هفتصد شانه اصل کاشان از نخ خاب صد در صد اکریلیک استفاده می شود تا فرش نرمی و ظرافت را در کنار دوام و زیبایی حفظ نماید .

در این محصولات از تعداد هشت و ده پالت رنگی استفاده می کنند . بافت فرش های ۷۰۰ شانه واقعی با دستگاه های مدرن اچ سی پی ۲ انجام می شود . در بافت این محصولات زیبا از رنگ های پر طرفدار سرمه ای ، گردویی و رنگ های جدید کرم  فیلی و آبی فیروزه ای استفاده می شود .

همان طور که می دانید میزان ارتفاع نخ خاب فرش به شانه فرش بستگی دارد از این رو فرش های ۷۰۰ شانه واقعی کاشان با ارتفاع ۸ الی ۱۰ میلیمتری مناسب انواع فضاهای خانه هستند .

قالی های طرح هفتصد شانه تنها با طرح قالی هفتصد شانه اصل بافته می شوند و در واقع فرش پانصد شانه هستند . این قالی های ماشینی کاشان به دلیل مقاومت بالا ، داوم مناسب و کیفیت مطلوب و قیمت ارزان و شباهت زیاد به فرش هفتصد شانه مورد استقبال خریداران زیادی قرار گرفته اند .

قالی طرح هفتصد شانه هشت رنگ است و با دستگاه ههای پیشرفته تر از فرش پانصد شانه بافته می شود . قالی های طرح هفتصد شانه با قیمت مناسب تر از فرش ۷۰۰ شانه اصل عرضه می گردند . این قالی بر خلاف فرش واقعی ۷۰۰ شانه با تراکم طولی برابر ۱۰۰۰ بافته می شوند .

تراکم پایین عرضی و طولی در فرش های طرح هفتصد شانه نشان دهنده کیفیت پایین تر این محصولات نسبت به فرش اصل ۷۰۰ شانه است . دستگاه های بافنده ی این نوع از فرش ماشینی دستگاه های کامپیوتری و به روز تری نسبت به فرش ۵۰۰ شانه هستند که بر خلاف ماشین آلات امکان بافت تمام طرح های فرش ۷۰۰ شانه را دارند.

فرش ۷۰۰ شانه واقعی

فرش طرح ۷۰۰شانه چیست؟فرش هفتصد شانه واقعی دارای ۷۰۰ گره در عرض فرش و ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره در طول فرش می باشد. از مهم ترین تراکم های به کار رفته در فرش ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ می باشد. مقدار شانه در فرش ۷۰۰ باعث ظرافت بالای این فرش ماشینی و  همچنین تراکم بالای ریشه در این فرش ماشینی علت لطافت بالای آن شده است.


فرش ۷۰۰ شانه اصل با تعداد رنگ ۸ و ۱۰ رنگ تولید می شود که این دو نمونه با تفاوت قیمتی اندک نسبت به فرش ۷۰۰ شانه درجه دو در بازار فرش عرضه می شود. تلفیق این تعداد بالا رنگ در این فرش ماشینی درجه یک دلیل بر زیبایی و جذابیت بیش از اندازه آن شده است.

تولید فرش ۷۰۰ شانه ۱۰ رنگ یا ۸ رنگ با استفاده از پالت های رنگی واقعی صورت می پذیرد که در برابر شستشو و نور مستقیم خورشید به هیچ عنوان از خود رنگ پس نمی دهد یا به نوعی از تثبیت رنگ بالایی برخوردار است.

فرش کاشان

, , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.