1 - راهنمای خرید فرش

فرش ماشینی بخریم یا فرش دستباف ؟

فرش ماشینی

فرش ماشینی بخریم یا فرش دستباف ؟

 

فرش ماشینی بخریم یا فرش دستبافت ؟فرش یکی از اساسی ترین نیاز های بشر است. چه در زمان گذشته چه اکنون فرش از جمله وسایلی بوده که قبل از هر چیزی برای خانه تامین می شده و تا این عنصر درون خانه قرار نگیرد، روح خانه تکمیل نمی شود. و پیشینه ی کشف این عنصر سبب چنین ادعایی شده است. گذشته و قدمت فرش به سالهای دور و زمان هخامنشیان و حتی قبل از آن بر می گردد.

 

شاید هم قبل از فرش دستباف گلیم بافته می شده. اما رسمی ترین مدرکی که در موزه ها مبنی بر اولین فرش موجود در جهان پیدا شده و شناخته و نگهداری می شود، فرش پازیریک است.

 

این فرش در دره ای در سیبری کشف شده است که قسمت های اعظمی از آن سالم باقی مانده است. و این فرش متعلق به ایران است زیرا طرح آن چنین می نماید، و عکس هایی از سربازان هخامنشی بر روی آن بافته شده که سندی است دال بر تعلق این فرش به ایران در زمان هخامنشیان.

 

انواع طرح فرش ماشینی و دستباف در بازار موجود است که باعث سردرگمی می شود که کدام را انتخاب کنیم؟ در ادامه سعی می کنیم تمام جوانب این دو محصول و تفاوت آن دو را بررسی کنیم، حال به ویژگی های فرش دستباف و فرش ماشینی می پردازیم.

 

فرش دستباف

فرش های دستباف از جمله با کیفیت ترین و مطمئن ترین محصولاتی است که با پرداخت پول بابت آن سرمایه ما هدر نرفته بلکه به اندازه ی بیشتر به ما بر می گردد. زیرا هر چه از عمر فرش های دستباف می گذرد، به قیمت و ارزش و کیفیت آن افزوده می شود.

 

علت این امر این است که فرش دستباف با الیاف طبیعی مثل پشم حیوانات بافته میشود. و پشم هر چه پا بخورد زنگ را بهتر نمایش می دهد. به همین دلیل است که فرش های دستباف نو را در بازار و حجره های فرش فروشی در گذر، زیر پای عابرین پیاده پهن می کنند تا از روی آن عبور کرده و باعث شوند که بیشتر جا افتاده و از نظر ظاهری و رنگ پخته تر شود و زیباتر به نظر برسد.

 

مورد دیگر که در رابطه با فرش دستباف وجود دارد این است که پشم به دلیل طبیعی بودش در زمستان گرم و در تابستان سرد است.

 

فرش دستباف در سه دسته اصلی طرح های ترنج ، خشتی و افشان بافته میشود، که یکی از این طرح ها که از قدیم الایام در میان بیشتر ایرانیان طرفدار داشته است ، طرح لچک و ترنج است. در واقع به فرش هایی که حاشیه ای پهن داشته و طرحی بیضی و یا دایره ای به نام ترنج در مرکز خود دارد و اطراف و چهار گوشه ی آن ، لچک وجود دارد، لچک و ترنج گویند.

 

در واقع این نوع طرح الهام گرفته شده از معماری ساختمان های سده آخر دوره اشکانیان می باشد. حیاط خانه ها در این دوره در مرکز خانه قرار داشت و اطراف آن با اتاق ها احاطه شده بود.

 

فرش کاشان

 

در وسط حوضی دایره ای، لوزی و یا مستطیل بود که ترنج فرش در واقع این حوض بوده و در اطراف آن باغچه هایی سبزی کاری وجود داشت که لچک های فرش از آن به وجود آمده است.

 

طرح افشان طرحی است که لچک و ترنج آن حذف شده و فقط حاشیه ای پهن اطراف فرش را مثل قاب پوشانده است و در مرکز آن گل ها با ساق و برگ پیچیده در دل هم پوشیده شده است.

 

طرح خشتی ، به طرحی گویند که در آن تمام سطوح داخلی فرش به مستطیل های مساوی تقسیم شده و در داخل هر یک نقشه ای بافته شده است. طرح خشتی مرغوب ، نشانه ای دارد که به شما عرض می شود، اگر طرح های درون هر یک از این خشت ها مجزا باشد، و تکراری نباشد نشانه ی مرغوبیت آن است.

 

در زمره ی فرش های دستباف طرح های گبه و ترکمن نیز وجود دارد که در شهرهای مختلف ایران بافته می شوند.

 

اما چرا با وجود این همه مزیت فرش دستباف از نظر ظاهری ، سرمایه گذاری و طبیعی بودن الیاف آن و خواص طبیعی درمانی آن، فروش فرش ماشینی در بازار ایران و جهان بسیار زیاد است و مردم برای خرید فرش به سراغ فرش ماشینی می روند ؟ آیا فرش ماشینی بد است؟

 

خیر. اول از همه اینکه فرش دستباف بسیار گران است و همه ی اقشار جامعه توان تهیه آن را ندارند. و منزل تنها با یک تخته فرش پوشیده نمی شود و برای تهیه ی چند تخته فرش برای منزل باید هزینه ی زیادی کرد.

 

به همین دلیل افراد به خرید فرش ماشینی روی آورده اند. و هزینه ی تمام شده ی فرش ماشینی از هزینه ی تمام شده ی فرش دستباف کمتر بوده و در نتیجه با قیمت مناسب در بازار عرضه می شود.

 

و این تنها ویژگی آن نیست که باعث جذابیت آن برای افراد شده.

 

فرش ماشینی اگر چه نسبت به فرش دستباف از قیمت پایین تری برخوردار است، اما یک کالای لوکس محسوب می شود. و طرفداران خاص خود را در سرتاسر دنیا دارد.

 

یکی از قابل توجه ترین ویژگی آن طرح های بی نظیر سنتی ، مدرن و کلاسیک و فانتزی آن است که در انواع رنگ ها و تم ها تولید و عرضه می شود و شما به راحتی میتوانید متناسب با منزل خود فرشی با تم رنگی مناسب پیدا کنید.

 

فرش ماشینی اکریلیک

این جنس از فرش ، بسیار شبیه پشم است و ماندگاری و قابلیت پاخوردنی شبیه به پشم دارد و مرغوب ترین جنس فرش است. البته این جنس مصنوعی است و پشم جنسی طبیعی دارد.

 

فرش ماشینی اکریلیک از نظر رنگ، درخشندگی آن ، مقاومت در برابر گرما و حرارت مستقیم کیفیت قابل قبولی دارد. و بیشتر فرش هاش موجود در بازار از این جنس است و قیمت بالاتری از سایر اجناس فرش دارد.

 

نتیجه گیری

امروزه هر کس با توجه به توان مالی خود اقدام به خرید می کند و کسانی که توانایی تهیه فرش دستباف را دارند ، ترجیح می دهند سرمایه ی خود را در این زمینه سرمایه گزاری کنند ، و کسانی که نمی توانند و یا سرمایه ی کافی برای تهیه ی این محصول را در کنار سایر لوازم منزل خود را ندارند، میتوانند فرش ماشینی که کیفیت قابل قبولی دارد را تهیه کنند.

 

فرش ماشینی کاشان از جمله کالاهایی است که در سرتاسر دنیا شناخته شده است و امتحان خود را پس داده . و کاشان اعتباری بر فرش ماشینی است .و افراد فرش ماشینی را به اعتبار نام کاشان تهیه کرده و مثل سوغات هر شهر که بومی شده است و ان شهر را با نام ان محصول می شناسند و اگر بخواهند ان جنس را تهیه کنند ترجیح می دهند که از آن شهر با توجه به فراوانی ان محصول و جنس اعلای آن تهیه کنند.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “فرش ماشینی بخریم یا فرش دستباف ؟

  1. شمیم گفت:

    قدیمی ها رو خدا رحمت شون کنه، همیشه می گفتند فرش دستباف مثل سرمایه می مونه… اما خب دیگه کسی اونقدر قوی نیست که بتونه فرش های دستباف رو حمل کنه… فرش های دستباف خیلی سنگین و لاشه دار بودند

  2. حسن گفت:

    من فرش های شما رو خیلی دوست داشتم و دلم می خواد اگر خواستم فرش بخرم بیام کارخونه تون حتما یه سر فرش هاتون رو ببینم. آیا امکان مراجعه حضوری وجود داره؟؟؟

    1. شرکت تندیس خاطره گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله امکان خرید حضوری هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.