1 - راهنمای خرید فرش

فرش ماشینی خوب چی بخرم؟

فرش سرمه ای جدید

فرش ماشینی خوب چی بخرم

جنس فرش ماشینی

یکی از مهم‌ترین نکات یک فرش خوب جنس الیاف نخ آن است؛ بنابراین در هنگام خرید باید انتخاب درستی داشته باشید. در زیر شما را با سه جنس مهم فرش ماشینی آشنا می‌کنیم.

 

فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی با جنس اکریلیک در بین باقی فرش‌ها محبوبیت بالایی دارد، در حقیقت بهترین جنس فرش ماشینی که در بازار وجود دارد فرش ماشینی اکریلیک است.

 

فرش‌ اکریلیک عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر الیاف دارند. نکته مهم دیگر، این است که آبرفت این جنس فرش ماشینی به نسبت باقی کم‌تر است.

 

علاوه بر این‌ها فرش‌ اکریلیک بعد از شستن تغییر رنگ نمی‌دهند و ماندگاری رنگ بالایی نیز دارند.

 

فرش‌های اکریلیک در برابر گرما نیز مقاومت زیادی دارند. یعنی اگر بر حسب تصادف نیز جسمی داغ مانند اتو بر روی فرش بگذارید، به راحتی آسیب نمی‌بیند

 

الیاف فرش‌های اکریلیک از جنس پشم است که نرم‌تر از باقی الیاف و دانه‌های آن به صورت جداگانه زیر دست لمس می‌شوند.

 

برای خانم‌ها خیلی مهم است که فرش خانه تمیز باشد، در فرش‌های اکریلیک، نگرانی وجود ندارد لکه‌ها راحت‌تر از باقی پاک می‌شوند.

 

بعضی از فرش‌ها را شاید دیده باشید به‌راحتی جای پایه مبل یا هر جسم دیگری روی آن می‌ماند، اما انعطاف‌پذیری اکریلیک بسیار بالاست یعنی در صورتی که اجسام سنگین روی آن قرار دهید سریع به حالت قبلی برمی‌گردد.

 

جذب رطوبت فرش ماشینی اکریلیک بسیار پایین است و این جزو ویژگی‌های مثبت آن است که به‌راحتی آب را به خود جذب نمی‌کند.

 

بنابراین اکریلیک رتبه اول را بین باقی الیاف فرش ماشینی دارد.

 

فرش ماشینی پلی استر

فرش‌هایی با جنس پلی استر مناسب برای افراد دوست دار طبیعت هستند. زیرا برعکس باقی به راحتی در طبیعت تجزیه می‌شود. الیاف پلی استر بافت بسیار محکمی دارند و جذب آب در آن‌ها صفر است.

 

برای افرادی که در خانه خود کودک دارند فرش‌های پلی استر مناسب است، زیرا اجناس پلی استر ضد حساسیت و بدون پرز هستند. اما فرش پلی استر در برابر نور آفتاب مقاومت کم‌تری دارد.

 

در ضمن فرش پلی استر انعطاف بالایی ندارد و در صورت قرار گرفتن در معرض تا یا فشار ساییده شود.

 

پروپیلن نسبت به سایر الیاف فرش عمر کمتری دارد و به همان نسبت هم قیمت پایین‌تری دارد. پروپیلن انعطاف پذیری پایینی نیز دارد که خود باعث ساییدگی آن می‌شود.

 

اما نسبت به رطوبت مقاومت زیادی دارد و در برابر کپک و آلودگی نیز مقاوم است.

 

نقش و رنگ فرش ماشینی

بعد از اینکه جنس فرش را انتخاب کردید نوبت به این می‌رسد که نقشه‌ را انتخاب کنید. در دنیای فرش تنوع نقشه فراوانی وجود دارد که با توجه به دکوراسیون و فضای خانه افراد می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از فرش‌ها نقشه شلوغ دارند و بعضی نه.

 

این که فرش ماشینی برای کدام شهر است نیز نقشه آن را تعیین می‌کند. طرح‌های مختلف فرش از جمله طرح شاه عباسی، طرح اسلیمی، طرح درختی، طرح خشتی، طرح گلدانی، طرح محرابی، طرح شکارگاهی، طرح ترکمن و … هر کدام نشانی از فرهنگ و قومیت شهری خاص دارد و برای ما ایرانی‌ها هویت محسوب می‌شود.

 

تعداد رنگ‌هایی که در فرش ماشینی به کار رفته بین ۵ تا ۱۲ رنگ است که می‌توانید هنگام خرید به این نکته هم توجه کنید. هر چه تعداد رنگ به کار رفته بیش‌تر باشد قیمت آن فرش نیز به نسبت بالاتر می‌رود.

 

اما در نهایت این شما هستید که تشخیص می‌دهید که چه نقشه‌ای برای شما و منزلتان مناسب است. با وجود به سلیقه‌های متفاوت، کامپیوتری شدن نقشه‌ها دست انتخاب برای همه باز است.

 

انواع رنگ فرش ماشینی :کرم، سورمه‌ای،آبی،دودی، نقره ای،مشکی، قرمز، بژ،سبز، طوسی، شکلاتی، سفید، بنفش، لاکی، گردوئی، فیروزه ای، پیازی، نسکافه‌ای، طلایی، موشی، فیلی ، متالیک

انواع فرش ماشینی

  • فرش شش متری
  • فرش چهار متری
  • فرش نه متری
  • فرش دوازده متری
  • فرش سه متری
  • فرش یک و نیم متری
  • فرش دولایه
  • فرش یک لایه
  • فرش پنج متری

 

فرش ماشینی چند شانه بخریم؟

به تعداد گره‌های موجود در یک متر فرش شانه می‌گویند. هر چه شانه‌های فرش بیش‌تر باشد، ارزش آن بیش‌تر می‌شود و قیمت آن هم به نسبت بالاتر می‌رود. به تعداد ردیف پود در طول یک متر فرش تراکم می‌گویند که تراکم استاندارد فرش ماشینی سه برابر تعداد شانه آن است. تراکم فرش هم باعث استحکام آن می‌شود.

 

فرش‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه از بهترین فرش‌های بازار هستند. هر چه شانه بالاتر برود بافت فرش ماشینی به دست‌بافت نزدیک‌تر می‌شود.

 

مهم است که بدانید چه استفاده‌ای از فرش می‌خواهید بکنید آیا برای نشستن یا در فضایی که مبلمان دارید صرفاً جنبه تزیینی دارد.

 

از کدام برند ایرانی فرش بخریم؟

می‌شود گفت هر شهری از ایران برای خود فرشی دارد. فرش جزو هنر ایرانیان است. انتخاب این قسمت سخت می‌شود که بخواهید بین دنیایی از برند و شهر انتخاب کنید.

 

بهترین برند فرش ماشینی

فرش ماشینی تندیس خاطره (کاشان)

  • فرش تندیس خاطره کاشان جزو برندهای مطرح ایران است که از سال ۸۴ در کاشان شروع به کار کرده است. فرش‌های تندیس خاطره کاشان از جنس اکریلیک و بسیار با کیفیت و پردوام است.

 

  • این برند با استفاده از تکنولوژی بالا در تولید تعداد بالای الیاف نخ اکریلیک به تولید انبوهی از فرش ماشینی دست زده و توانسته فرش‌هایی با کیفیت و علاوه بر آن با طرح و نقشه بی‌نظیر تولید کند.

 

  • شما می‌توانید از فرش‌های ۵۰۰ شانه تا ۱۵۰۰ شانه را در بین محصولات فرش تندیس خاطره کاشان پیدا کنید. در طرح‌ها و نقش‌های مختلف مناسب با سلیقه خود و خانواده یک انتخاب با کیفیت داشته باشید. همچنین فرش تندیس خاطره کاشان برند برتر فرش در سال ۹۰ شناخته شد.

 

فرش تندیس خاطره انتخاب مناسبی برای مشکل پسندان است.

 

نکات مهم در نگهداری فرش ماشینی

شما کل بازار را در پی بهترین فرش ماشینی گشتید و اکنون در منزل شما است؛ پس باید در حفظ و نگهداری آن بکوشید. تنها با رعایت چند نکته ساده می‌توانید به طول عمر این کالای رنگارنگ کمک کنید. برای مثال سعی کنید، فرش را در معرض نور مستقیم خورشید یا منابع حرارتی و آتش‌زا قرار ندهید. هیچگاه فرش را تا نکنید، چرا که موجب شکسته شدن آن می‌شود. برای جابه‌جایی فرش می‌توانید آن را رول کنید.

 

در صورتی که وسایل سنگینی همچون مبلمان را روی فرش قرار دادید؛ هر چند وقت یک‌بار، جای وسایل را عوض کنید تا الیاف در یک نقطه فشرده نشود. در نهایت در صورت بروز آسیب‌دیدگی یا لکه روی فرش، حتما از متخصصین این حوزه کمک بگیرید تا هزینه‌ای که برای بهترین فرش ماشینی خود کردید، هدر نرود.

 

 

سخن آخر

خانه‌های ایرانی را فرش معنی می‌دهد. فرش در خانه‌های ایرانی وسیله‌ای نیست که زیر پا بیفتد، برعکس فرش برای ما بسیار اهمیت دارد. برای ما فرش هنری چشم نواز است به طوری که نقش و نگار آن با روح ما بازی می‌کند.


با همه این توصیف‌ها، انتخاب فرش کار سختی می‌شود. جدای از انتخاب یک فرش با کیفیت و جنس خوب، مهم است که فرش برای‌ ما خوش نقشه و زیبا باشد.

 

 

, , , , , , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.