1 - راهنمای خرید فرش

فرش ماشینی خوب چی بخرم ؟؟؟

فرش ماشینی خوب چی بخرم ؟؟؟

فرش ماشینی خوب چی بخرم ؟؟؟

فرش ماشینی خوب چی بخرم ؟یکی از سوالات مهمی که دراین مقاله به آن پاسخ میدهیم .مهمترین عامل در کیفیت فرش ماشینی جنس نخ خاب فرش  است. نخ خاب، که همان ریشه‌های فرش محسوب می‌شود؛ بنیان و اساس فرش ماشینی به شمار می‌رود. اگر جنس نخ خاب از الیاف درجه یک نباشد، فرش ماشینی نیز به اصطلاح خوب نخواهد بود. در نتیجه ماندگاری زیادی نخواهد داشت. حتی اگر نگاه اقتصادی به قضیه داشته باشیم باز به صرفه است که فرشی تهیه کنیم که ماندگاری بهتری داشته باشد. از بُعد اقتصادی مهمتر، بُعد سلامتی افراد است. اگر فرش خوب انتخاب نکرده باشیم سلامتی خود و خانواده‌مان را در معرض انواع بیماری‌ها قرار داده‌ایم. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با عوامل موثر در کیفیت فرش‌های ماشینی آشنا کنیم.

عوامل موثر در کیفیت فرش‌های ماشینی

  • الیاف فرش

بهترین نوع الیاف برای نخ خاب، الیاف پشم است. الیاف پشم، الیاف طبیعی است که تنها در فرش دست بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین الیافی که از نظر خواص به الیاف پشم نزدیک است، الیاف آکریلیک هیت ست شده می‌باشد. به دلیل خواصی که دارد در قیاس با سایر الیاف‌ها مورد استفاده در بافت فرش‌های ماشینی، بهترین الیاف به شمار می‌رود.

 

  • تراکم و شانه فرش

عامل دیگری که در تعریف فرش ماشینی خوب موثر است این است که فرش شانه و تراکم بالایی داشته باشد.

انواع فرش ماشینی بر اساس شانه وتراکم :

۱)فرش ماشینی ۱۵۰۰شانه با تراکم ۴۵۰۰

۲)فرش ماشینی ۱۲۰۰شانه با تراکم ۳۶۰۰

۳)فرش ماشینی ۱۰۰۰شانه با تراکم ۳۰۰۰

۴)فرش ماشینی ۷۰۰شانه با تراکم ۲۷۰۰

 

در بین تمامی فرش‌هایی که گفته شد، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه و فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه طرفداران زیادی دارد. فرش ماشینی ۱۰۰۰شانه در بین فرش‌های ماشینی که شانه و تراکم بالایی دارد، چون قیمت مناسب تری دارد طرفدار زیادی دارد. در واقع کیفت وظرافت وبه همراه قیمت مناسب دارد. فرش ماشینی ۱۵۰۰شانه به دلیل اینکه قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارد و از طرفی نازک تر از سایر فرش‌ها است طرفدار کمتری دارد، هرچند که زیبایی بیشتری دارد. فرش ماشینی ۷۰۰شانه نیز قیمت پایین تری نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دارد اما به دلیل اینکه کیفیت و ظرافت پایین‌تری نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی دارد طرفدار کمتری دارد؛ البته ناگفته نماند که تنوع محصولات بالایی نیز دارد. فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه بهترین گزینه برای کسانی است که تمایل دارند که همه ویژگی‌ها در کنار هم باشد. بنابراین باتوجه به مطالب گفته شده در میابیم که هر چه شانه و تراکم فرش بالاتری باشد کیفیت و ظرافت بیشتری دارد و در نتیجه فرش ماشینی خوب به شمار می‌رود.

 

 

طرح فرش

طرح فرش را می‌توان به عنوان یکی از عوامل موثر در فرش ماشینی خوب و با کیفیت درنظر گرفت. انتخاب طرح موضوعی کاملا سلیقه‌ای است. در حال حاضر طرح اصیل، طرح فانتزی، طرح‌های مدرن وجود دارند. برخی افراد تک بودن طرح برایشان اهمیت دارد. برخی طرح‌ها هستند که مختص شرکت فرش خاص یا فقط آن را در شانه و تراکمی خاصی می‌بافند. یکی از مهمترین عواملی که سبب می‌شود فرش ماشینی خوب جلوه کند این است که مطابق با مکانی که قرار است در آن پهن کرد، انتخاب شود. اگر قرار است در اتاق خواب پهن شود مطابق همان جا فرش تهیه کنید،‌ اگر قرار است در سالن پذیرایی خانه شما یا در آشپزخانه پهن شود متفاوت است. پس انتخاب فرش متناسب با مکانی که قرار است فرش در آنجا پهن شود.

رنگ فرش

انتخاب رنگ فرش از آن دسته عواملی است که به طور غیر مستقیم در خوب بودن فرش موثر است. چرا رنگ فرش در خوب بودن فرش موثر است؟  در پاسخ باید گفت که همه رنگ‌ها برای خانه شما مناسب نیستند؛ نورگیر و نورپردازی خانه شما در این انتخاب موثر است. (نور گیر: نور طبیعی که از بیرون وارد خانه می‌شود. و نورپردازی: منظور روشنایی‌های داخل خانه می‌باشد.) اگر خانه شما نورگیر کافی ندارد، بهتر است فرش ماشینی با رنگ روشن خریداری کنید. از طرفی اگر خانه شما دارای متراژ پایین است، رنگ‌های روشن می‌توانند خانه را بزرگتر نشان دهند.

 

ابعاد فرش

بسیاری از زوج‌های جوان قبل از ورود به خانه با این سوال رو به رو می‌شوند، که فرش چند متری بخریم؟ برای پاسخ بدین سوال باید به صورت جزئی تر آن را بررسی کنیم.

یکی دیگر ازعوامل موثر در خرید فرش ماشینی خوب، تعیین ابعاد و اندازه‌های فرش است؛ که لازم است قبل از خرید فرش، ابعاد و مکان مورد نظر فرش در خانه مشخص شود. بعضی از افراد اطلاعات صحیحی از ابعاد فرش در اختیار ندارند یا ممکن است تصورغلطی از سایزها در ذهن خود داشته باشند؛ به عنوان مثال سایز فرش ۹ متری، که به غلط سایز آن را ۳*۳ می‌دانند. که ما در تصویر رو به رو ابعاد استانداردی که برای تولید فرش توسط شرکت فرش تندیس خاطره کاشان انجام می‌گیرد را به نمایش گذاشته‌ایم.

 

 

نکات ضروری برای خرید فرش ماشینی خوب

۱. در قدم اول برای خرید فرش، باید مشخص شود که فرش را برای چه قستی از فضای خانه درنظر دارید. به عنوان مثال فرشی که برای پذیرایی در نظر گرفته‌اید با فرش اتاق خواب از لحاظ طرح و رنگ و جنس کاملا متفاوت است.

 

۲. در قدم دوم برای خرید فرش، حتما سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر کودکی یا حیوانات خانگی در منزل نگهداری می‌کنید؛ بهتر است فرش را با طرح‌های شلوغ و تیره رنگ انتخاب کنید. بدین گونه کثیفی‌ها به راحتی قابل مشاهده نیست.

 

۳. در قدم سوم جهت خرید فرش، حتما فضای خانه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر فضای منزلتان کوچک است؛ بهتر است فرش‌هایی به رنگ روشن را انتخاب کنید تا فضای خانه را بزرگتر و وسیع‌تر نشان دهد.

 

۴. در قدم چهارم برای خرید فرش، حتما به فروشگاه‌هایی معتبر مراجعه کنید و در مورد موادی که در تولید فرش استفاده می‌کنند، اطلاعاتی را به دست آورید.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.