1 - راهنمای خرید فرش

فرش ماشینی گل برجسته

فرش رنگ سیلور 12متری

فرش ماشینی گل برجسته 

فرش ماشینی گل برجسته ،با رونق گرفتن فرش‌های ماشینی هرروز شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم . فرشها با شانه و تراکم بالا ، فرشهای کلاریس یا چایی ، فرشهای سفارشی ، انواع تابلو فرش ها و همچنین تولید فرشهای گل برجسته از پیشرفته‌ترین تولیداتی است که با بالاترین کیفیت در ایران تولید و به سراسر دنیا ارسال می شود . پیشرفت های ایجاد شده در صنعت فرش و قالی بیشتر در راستای زیباسازی دکوراسیون و تاثیر مثبت بر روند رشد معماری ها بوده است . به گونه ای که کاربرد پوشانندگی در بافت ها به سبک قبل حفظ شده است اما روز به روز بر جذابیت ، زیبایی ، ظرافت ، خلاقیت و رنگ و آب تولیدات افزوده می شود. محصولات در صنعت فرش ماشینی در چند سال اخیر علاوه بر پیشرفت در ماشین آلات و دستگاهها به تغییرات نقشه و نگاره هم مربوط می شود . 

فرشهای ماشینی گل برجسته از مهمترین دستاوردهای زیبا در صنعت فرش هستند که تعداد کمی از تولید کنندگان جهانی از جمله تولیدکنندگان کشور عزیزمان توانایی تولید آن را به دست آورده و با وجود نوپا بودن این محصولات بازار فروش خوبی به خود گرفته اند دراین مقاله با ارائه ویژگی ها و نحوه تولید فرش ماشینی گل برجسته سعی شده است مطالبی مفیدی برای شما ارائه شود .

ویژگی فرش گل برجسته

شاید تصور بر این باشد که فرشهای ماشینی  گل برجسته ماشین آلات مخصوص به خود را دارند اما باید بدانیم که چنین تصوری غلط است و تفاوت فرش‌های ماشینی  گل برجسته با نوع ساده آن در نخ خاب بکار گرفته شده در بافت است . در بافت فرش گل برجسته از دو نوع نخ خاب با نام های آکریلیک هیت ست و هایبالک هیت ست استفاده شده است و قرار گرفتن این دو نوع نخ به علت ویژگی های متفاوتی که دارند در مرحله پرداخت موجب بوجود آمدن پشتی و بلندی در سطح فرش خواهد شد .

فرشهای ماشینی گل برجسته به علت شانه و تراکم بالایی که دارند نازک بوده و در قسمت‌های برجسته ضخامتی حدود ۷ تا ۹ میلی‌متر دارند که کمتر از بافته های ۷۰۰ یا ۵۰۰ شانه است . به دلیل اینکه اکثر مشتریان فرشهای گل برجسته محصول انتخابی را صرفا برای زیباسازی دکور و استفاده در قیمت پذیرایی خریداری می کنند ، به قطر و ضخامت فرش کمتر از زیبایی اهمیت می دهند .

طرح هایی که در فرشهای ماشینی گل برجسته استفاده می شود شامل انواع طرح های سنتی ، مدرن و تلفیقی از این دو نوع سبک خواهد بود اما مشتریان سبک های سنتی به علت زیبایی و اصالت طرح بیشتر از طرح های مدرن و فانتزی هستند .

بطور کلی می توان ویژگیهای فرشهای ماشینی گل برجسته را به صورت موردی این چنین بیان کرد:

دستگاه تولید این محصولات همان ماشین بافت وندوایل HCI است که انواع دیگر فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه را هم تولید می کند دستگاهی پیشرفته و مردن که برای بافت محصولاتی با تراکم ۳۶۰۰ مورد استفاده قرار می گیرد . فرش های گل برجسته از الیاف هیت ست شده ، تهیه شده اند که الیاف در فرایند هیت ست خاصیت ضد حساسیت ، مقاومت در برابر حرارت و شست و شو ، درخشندگی و غیره به خود می گیرند . فرش ماشینی سه بعدی یا گل برجسته قطعا بی نظیرترین هنر در فرش دستبافت است. تفاوت فرش دستبافت سه بعدی با فرشهای دستبافت ساده در نحوه چله کشی آن ست . هنرمندان کشور توانسته اند با تغییر ساختار هندسی دار قالی و ایجاد خلاقیت در این زمینه تحولی زیبا خلق نمایند. جهت ایجاد طرح سه بعدی خبرگان این حرفه علاوه بر حفظ حالت سنتی دار و چله کشی قالی با ادغام، ایجاد تغییرات و استفاده از ۵ دار چله کشی با در نظر گرفتن زوایای مناسب و محاسبات دقیق ریاضی نسبت به بنای یک چله کشی متحد اقدام می نمایند .

جدیدترین محصول گل برجسته موجود در بازار فروش دنیا ، فرش گل برجسته ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰هایبالک هیت ست شده تولید ایران است .

هایبالک نام دیگر فرشهای ماشینی گل برجسته است که تفاوت ارتفاع قسمت های برجسته فرش و قسمت فرورفته فرش در آن حدود یک میلی متر است .

همین کوتاهی وبلندی برخی بافت ها هست که موجب تمایز محصول با سایر فرشها شده و در شانه و تراکم بالا جلوه خاص وزیبایی دارد .

معایب فرش ماشینی گل برجسته

هر محصول جدیدی که تولید می شود تا در مرحله آزمون و خطا قرار نگیرد ممکن است دارای اشکالاتی باشد . فرش ماشینی گل برجسته هم از این قاعده مستثنی نیست که این قسمت از معایب فرش ماشینی گل برجسته ثبت می شود . مهم‌ترین ایراد سطح ناهمسان فرش است که موجب تمیزی دشوار و ماندن آلودگی در زمینه و عمق بافت می شود . در موقع نظافت به‌ سختی انجام خواهد گرفت و ماندن مواد غذایی و گردوغبار در فرورفتگی‌های فرش در طولانی مدت باعث پوسیدگی ، کپک و رشد انواع باکتری و قارچ در گره های فرش می‌شود . با اینکه روز به‌ روز تولید فرش ماشینی گل برجسته رو به فزونی است اما باید دانست که به علت ماندن آلودگی در فرش ، عدم ارتجاع پذیری الیاف ، عدم مقاومت در برابر فشار و غیره نمی توانند در محیط های پررفت و آمد قرار بگیرند از همین رو نسبت با سایر هم نوعان خود عمر کمتری داشته و نیازمند مراقبت ویژه هستند .

روش تولید فرش گل برجسته

ماشین‌های بافت فرش ماشینی گل برجسته تفاوت چندانی با سایر ماشین‌های تولید فرش ندارند اما برجستگی گل‌ها به دلیل استفاده از نوع نخ خاب خواهد بود . برای ایجاد برجستگی در بافت از چند نوع نخ آکریلیک و هایبالک استفاده می‌شود تا ایجاد برجستگی و فرو رفتگی نماید . پس از خروج فرش از ماشین هیچ برجستگی در آن مشاهده نمی‌شود و برای ایجاد تغییرات به مرحله آهار یا پردازش می‌رود. در قسمت آهار فرش حرارت دیده و نخ هایبالک به‌کار رفته در بافت براثر حرارت و ذوب شدن سطحی فرورفته ایجاد می‌کنند . بدین‌صورت هر رنگ ، بافت و گلی که با نخ هایبالک بافته‌شده باشد قسمت فرورفته را تشکیل خواهد داد . ابعاد ۶ ، ۹ و ۱۲ متر به‌ عنوان حد استاندارد برای تولید این نوع محصول شناخته‌ شده است و بیشتر در قالب ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه و با تراکم ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰ بافته می‌شوند .

با توجه به پراهمیت شدن دکوراسیون منازل و نقش فرش و کفپوش در این حیطه ، نمی‌توان از زیبایی خاصی که فرش گل برجسته در دکور دارد غافل ماند . عرضه و تقاضای فرش گل برجسته حدود ۵۰‌درصد بازار فرش را در اختیار گرفته و تمایل به خرید آن رو به افزایش است . شرکت تولیدی هانی فرش از جمله برندهای معروف ایرانی است که در زمینه تولیدات داخلی و خارجی به خوبی عمل کرده است .

قیمت فرش ماشینی گل برجسته

قیمت فرش ماشینی گل برجسته به ویژگیهای زیادی بستگی دارد اما عموما به خاطر الیاف خاصی که در آن بکار گرفته می شود ، شانه و تراکم بالا که به ظرافت و ریزبافی کمک می کند ، طرح و نقوش روز بازار و غیره گران قیمت تر از سایر فرشها هستند .

با این حال می توان انواع فرشهای گل برجسته با قیمت مناسبتر را به روشهای مختلفی تهیه کرد ، برای مثال خرید از کارخانه و عدم وجود دلالان و واسطه ها به کمتر تمام شدن قیمت نهایی کمک می کند همچنین اغلب تولیدکنندگان در جشنواره های مختلف مانند فروش ویژه نوروز تخفیفاتی بر محصولات خود وضع نموده که قیمت ها را شکسته و مناسب تر خواهد کرد.در ادامه با ارائه ویژگی ها و نحوه تولید فرش گل برجسته سعی شده است مطالبی مفید در این رابطه ارائه شود .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.