1 - راهنمای خرید فرش, 6 - فرش

چرا فرش پلی استر نخریم؟

فرش تندیس خاطره کویرکاشان

چرا فرش پلی استر نخریم؟

چرا فرش پلی استر نخریم؟در فرش‌هایی که برای صادرات می‌باشد، اکثراً از نخ پلی‌استر استفاده می‌شود. پلی‌استر در فرش جزو الیاف پلاستیکی است که دارای معایب و مزایای منحصربه‌فرد خود به شرح زیر می‌باشد:

 

  • فرش ماشینی بافته شده از پلی‌استر به دلیل جذب رطوبت و حرارت خوبی که دارد و مقاومت در برابر این دو مورد، بیشتر برای آشپزخانه به کار می‌رود. گلیم فرش برای آشپزخانه از الیاف پلی‌استر بافته شده است.

 

  • فرش ماشینی پلی‌استر بعد از مدتی استفاده و به‌اصطلاح پا خوردن تخته می‌شود و خاب خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل برای مکان‌های پر رفت‌وآمد توصیه نمی‌شود. در صورتی که استفاده طولانی‌ مدت از فرش ماشینی آکریلیک، این مشکل را به همراه نخواهد داشت.

 

  • مورد دیگری که از فرش پلی‌استر کاشان استقبال خوبی به‌عمل‌ آمده است، قیمت فرش ماشینی پلی‌استر نسبت به دیگر الیاف فرش می‌باشد که بسیار پائین‌تر است. پلی‌استر در فرش مانند آکریلیک هیت ست شده، فاقد حساسیت و پرزدهی می‌باشد.

 

  • به دلیل درخشندگی که در نخ پلی‌استر وجود دارد، الیاف پلی‌استر به ابریشم مصنوعی نیز شهرت دارند.

 

  • علاوه بر این معایب و مزایای فرش ماشینی پلی‌استر، مهم‌ترین عیبی که این‌گونه فرش‌ها دارند طول عمر کوتاه آن‌ها نسبت به فرش ماشینی آکریلیک می‌باشد.

 

  • فرش ماشینی پلی‌استر برخلاف فرش ماشینی آکریلیک توان شستشوی زیادی ندارد و در اثر شستشوی بیش از حد، جذابیت و شکل اولیه خود را از دست خواهد داد.

 

  • این نکته را به‌خاطر بسپارید که فرش ماشینی پلی‌استر به دلیل پلاستیک بودن نخ پلی‌استر، بعد از اولین قالیشویی و شستشو با آب داغ ممکن است فرش شما تخته و یا جمع شود.

 

  • فرش پلی‌استر؛ به دلیل خاب کمتر و مقاومت کمتری که نسبت به فشار دارد و برگشت‌پذیری بسیار پائین، برای استفاده در زیر پایه مبل و صندلی مناسب نمی‌باشد. در این فرش، فشردگی ایجاد شده ناشی از پایه‌ها روی فرش ماندگار می‌شود . علاوه بر نکات ذکر شده، فرش ماشینی یکی از وسایلی می باشد که به دلیل هزینه نسبتاً بالایی که دارد همگان امکان تعویض آن در طی دوره های کوتاه مدت را ندارند. بنابراین با خرید فرش آکریلیک هیت ست شده می توان از تکرار این هزینه جلوگیری کنید.

 

فرش کودک نه پلی استر، نه اکریلیک

چرا فرش پلی استر نخریم؟معمولاً برای پدر و مادرها فرزندانشان مهم‌ترین موجودات دنیا هستند و حاضرند برای آن‌ها هر کاری بکنند. شاید این حرف را خیلی از کارخانجات و تولیدکنندگان نپسندند، اما خواهش می‌کنیم تا جای ممکن برای فرش اتاق کودک از فرش‌های طبیعی استفاده کنید؛ یعنی فرش‌های دستباف و یا زیراندازهای پنبه و پشم.

همان‌طور که گفته شد اکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن مشتقات نفتی است و هرچند از نظر علمی، صددرصد مضربودن آن برای پوست و تنفس اثبات نشده اما همیشه با دید بدی به آنها نگاه می‌شود و در اغلب کشورهای پیشرفته و اروپایی کمپین‌های حذف این الیاف نفتی از خانه‌ها وجود دارد و به آن اتهاماتی از سرطان‌ زا‌ بودن تا ایجاد حساسیت‌های پوستی وارد است.

 

شانه بالاتر، کاربرد کمتر

از قدیم گفته‌اند هرکه بامش بیش برفش بیشتر، هرچه شانه بالاتر می‌رود فرش زیباتر و ظریف‌تر می‌شود؛ اما در درجه اول باید پول بیشتری برای خرید آن بدهید، دوماً باید خیلی مراقب آن باشید چون ظریف‌تر و آسیب‌پذیرتر است، سوماً در شستشو و نگهداری حساس‌تر است و چهارماً باید حداقل ۷، ۸ سال برایتان کار کند؛ چراکه پول زیادی بابت آن پرداخت می‌کنید و احتمالاً دلتان نمی‌آید زودتر آن را عوض کنید. شاید بتوان گفت بهترین شانه‌ها برای استفاده کاربردی در منزل فرش ماشینی ۷۰۰ شانه و فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه باشد.

فرش  پلی استر ۷۰۰ شانه در مقابل حرارت غیر مستقیم مانند: اتو داغ و قابلمه داغ مقاومتی از خود نشان نمی دهند و به سرعت دچار تغییر شکل می شوند . و فرش هایی مثل: گلیم فرش، فرش بلژیکی، شگی، متال و شنل جزو این دسته از فرش ها هستند . اما ویژگی که در فرش پلی استر و فرش اکریلیک یکسان است ثبات رنگی است اما فرش های پلی استر به مواد شوینده الکل دار حساس بوده و در اثر شستشو مداوم به مرور زمان رنگ خود را از دست می دهند.و همچنین فرش های پلی استر ۷۰۰ شانه را نمی توان زیاد شست زیرا حالت اصلی خود را از دست می دهند.و چون الیاف پلی استر ظرافت بیشتری نسبت به الیاف اکریلیک دارند فرش های بافته شده از این الیاف طول عمر کمتری نسبت به دیگر فرش ها دارند و آخرین عیبی که فرش پلی استر دارد این که مقاومت پایین تری دارد و قرار گرفتن وسایلی مثل پایه مبل و صندلی و شی هایی که سطح کمی دارند باعث می شوند که درآن نقطه فرو رفتگی ایجاد شود و اثر آن روی فرش باقی بماند.در نتیجه هر کدام از این الیاف  دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و شما بهتر است قبل از خرید فرش به همه آنها توجه کنید.

 

 

فرش کاشان

, , , , , , , , , ,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.