1 - راهنمای خرید فرش

فرش۱۲متری بخریم یا ۹متری؟

تاثیرفرش دردکوراسیون

فرش۱۲متری بخریم یا ۹متری؟

فرش12متری بخریم یا 9متری؟

فرش۱۲متری بخریم یا ۹متری؟

در فرآیند خرید فرش مؤلفه‌های زیادی را باید مد نظر قرار داد. همه این مؤلفه‌ها دست به دست هم می‌دهند تا شما بهترین خرید ممکن را داشته باشید. اندازه فرشی که انتخاب و خرید می‌کنید از مهم‌ترین این عوامل است. فرش‌ها در اندازه‌های مختلفی بافته می‌شوند. هر اندازه‌ای برای یک اتاق و فضا مناسب است. وجود یک فرش با اندازه مناسب می‌تواند نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه شما داشته باشد. اینکه اندازه‌ مناسب فرش را بر چه اساس انتخاب کنیم؟ چه اندازه فرشی برای چه فضایی مناسب است؟ از جمله پرسش‌هایی هستند که در ادامه سعی خواهیم کرد به آن‌ها پاسخ دهیم.

 

چرا اندازه فرش مهم است؟

می‌توان گفت که پدران و مادران ما در زمان‌های قدیم استفاده‌های دیگری از فرش‌ها می‌کرده‌اند. فرش‌ها در زمان قدیم، مهم‌تر از زیبایی خانه، نقش مهمی در گرم کردن خانه ایفا می‌کردند. از این رو در خانه‌ها قدیم، سرتاسر کف خانه با فرش‌های کوچک و بزرگ پوشانده می‌شد.

 

در دنیای امروز، موارد استفاده از فرش با حفظ ارزش‌های گذشته خود مقداری تغییر کرده است. امروز نقش زیبایی و تأثیر فرش در دکوراسیون داخلی خانه بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. اندازه فرش نیز در این زیبایی بی‌تأثیر نخواهد بود. بیاید با یک مثال قضیه را بهتر روشن کنیم. فرش بزرگی را تصور کنید که در فضایی پهن شده است. فرش تا لبه گُل، زیر مبل سه نفره وسط پذیرایی قرار گرفته است. حتی فکر این چیدمان اشتباه هم حس بی‌نظمی را انتقال می‌دهد.

 

پس می‌توان نتیجه گرفت که اندازه فرش از مؤلفه‌های مهم در خرید است و هیچ فرقی نمی‌کند فرش ۶ متری است یا ۱۲ متر؛ اما اینکه چه اندازه از فرش را در چه فضایی استفاده کنیم، موضوعی است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

اندازه‌ مناسب فرش را بر چه اساس انتخاب کنیم؟

فرش۱۲متری بخریم یا ۹متری؟ برای پاسخ به این سوال باید به نوع کاربری فضا نیز دقت داشته باشید. قاعدتاً نحوه قرار گرفتن فرش در یک اتاق خواب ۹ متری با یک پذیرایی ۴۰ متری باید متفاوت باشد. اتاق خواب‌ها بیشتر از هر جای دیگری از خانه به پوشاندن کف نیاز دارند اما پذیرایی را اغلب به گونه‌ای با فرش تزئین می‌کنند که بخش‌های زیادی از آن لخت هستند.

 

مورد دیگری که در انتخاب اندازه فرش باید به آن توجه داشته باشید، طرح و سبک فرش است. طرح‌های سنتی که از یک حاشیه و گُل وسط تشکیل شده‌اند، نباید زیاد زیر مبلمان قرار بگیرند زیرا باعث شلخته به نظر رسیدن فضا می‌شوند. قضیه در مورد فرش‌های فانتزی، مدرن و ساده متفاوت است. فرش‌های مدرن به‌ویژه آن‌هایی را که طرح‌های تکراری و ساده دارند، می‌توان تا اندازه‌ای زیر مبل قرار داد.

 

در انتخاب فرش با اندازه مناسب به نحوه چیدمان و المان‌های مهم در دکوراسیون داخلی خود نیز توجه کنید. مسلماً فرش‌ها یک ابزار بسیار مناسب برای فضاسازی در پذیرایی‌ها هستند. از این طریق می‌توان بخش ناهارخوری را از بخش پذیرایی جدا کرد. فرش‌ها در بخش پذیرایی باید به‌گونه‌ای باشند که بتوانند همه مبلمان شما را پوشش دهند. اتاق خوابی را با یک تخت دونفره در نظر بگیرید. فرش انتخابی باید به‌اندازه‌ای باشد که بتواند همه اطراف تخت خواب را پوشش دهد و شما بعد از بیدار شدن لزومی به فرار از سطح سرد سرامیک نداشته باشید.

 

به طور خلاصه مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در انتخاب اندازه مناسب از فرش‌ها را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • مساحت فضا و اتاق موردنظر
  • شکل و هندسه فضا
  • کاربری فضای موردنظر
  • نوع مبلمان و چیدمان آن‌ها
  • طرح و سبک فرش

اندازه فرش مناسب پذیرایی کوچک

استفاده از فرش بزرگ در پذیرایی‌های کوچک تصمیم کاملاً اشتباهی است؛ زیرا در این صورت فضا کوچک‌تر از قبل به نظر خواهد رسید. در پذیرایی‌های کوچک سعی کنید با استفاده از فرش‌های کوچک فضای موردنظر خود را به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنید. اگر از فرش های فانتزی و مدرن با طرح‌های ساده و تکراری استفاده می‌کنید.

اندازه فرش مناسب پذیرایی بزرگ

قاعده کلی انتخاب اندازه مناسب برای فرش در پذیرایی‌های کوچک در خصوص پذیرایی‌های بزرگ‌تر هم صدق می‌کند. منتهی باید از فرش‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. در پذیرایی‌های بزرگ سعی کنید بیشتر از مساحت فضا به نوع و چیدمان مبلمان و سایر المان‌هایی که قرار است اطراف فرش قرار بگیرند توجه کنید.

سایزهای رایج فرش در بازار

خانه شما هر اندازه‌ای و به هر شکلی که باشد، مطمئناً انتخاب‌های شما به چند اندازه رایج از فرش در بازار ایران محدود خواهد شد. فرش‌های رایج در ایران در طیف نیم تا ۱۲ متری با ابعاد مختلف قرار می‌گیرند. هنر شما این است که بهترین اندازه و ابعاد فرش متناسب با خانه خودتان را پیدا کنید.

فرش مناسب تنها محدود به طرح و رنگ و حتی کیفیت نمی‌شود. اندازه یک فرش هم تأثیر زیادی بر کاربری فرش دارد. در انتخاب اندازه مناسب فرش باید مؤلفه‌هایی را در نظر گرفت که در بالا به مواردی از آن‌ها اشاره کردیم. هر بخشی از خانه ابعاد و هندسه متفاوتی دارد؛ پس باید فرش متناسب با آن را انتخاب کرد.

 

 

,,,,,

 

با ما در ارتباط باشید:

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.