1 - راهنمای خرید فرش

مزایای فرش هیت ست شده

فرش شیک

مزایای فرش هیت ست شده 

مزایای فرش هیت ست شده ، به احتمال زیاد به‌هنگام خرید فرش تا کنون عبارت فرش هیت ست شده را شنیده‌اید و دیده‌اید که تعاریف زیادی از آن می‌شود و می‌گویند این نوع فرش مزایای زیادی دارد. اما شاید ندانید که فرش هیت ست شده واقعاً یعنی چه؟این مقاله به طور کامل به فرش هیت ست شده اختصاص دارد. در ادامه‌ خواهیم گفت که فرش هیت ست شده چیست و چه مزایا و چه معایبی دارد.

 

همین ابتدا عنوان کنیم که منظور از فرش هیت ست شده فرشی است که نخ‌های آن هیت‌ست‌شده هستند. علاوه بر این، باید روی این نکته هم تأکید کنیم که باوجودی‌که نخ‌های پلی‌استر، پلی‌آمید و پشم نیز هیت ست می‌شوند، عمدتاً نخ‌های اکریلیک قابلیت هیت ست شدن دارند.

 

در معنای ساده، اکریلیک هیت ست شده یعنی اکریلیکی که گرما دیده‌است. برای هیت ست کردن نخ‌ها ابتدا نخ‌ها را می‌ریسند و سپس به‌واسطه‌ی بخار و دمای زیاد تغییراتی در آن‌ها داده می‌شود. نخی که چنین فرآیندی را تجربه می‌کند اصطلاحاً هیت ست می‌شود. هیت ست کردن نخ‌ها به‌واسطه‌ی ماشین انجام می‌شود و بنابراین فقط فرش‌های ماشینی هستند که قابلیت هیت‌ست‌شدن دارند.

 

مزایا ومعایب فرش هیت شده 

اصطلاح «هیت ست شده» اساسا مربوط به نخهای به کار رفته در بافت فرش ماشینی میباشد و به فرایندی گفته میشود که طی آن نخ بعد از ریسیده شدن با بخار و دما تثبیت می‌شود. این فرایند موجب تغییرات زیادی در کیفیت نخ و به تبع آن کیفیت فرش میگردد که ما در اینجا برخی از ویژگی ها و مزایای آن به صورت خلاصه بیان میکنیم:

الف) نخست اینکه در فرشهایی که با نخ هیت ست شده بافته میشوند به علت بهبود کیفیّت الیاف، پرزدهی فرش به شدت کاهش می‌یابد و این امر میتواند باعث کاهش ایجاد بروز حساسیتهای احتمالی گردد.

ب) دومین ویژگی نخهای هیت ست شده این است که سرنخ‌ها در فرش بافت شده با این نخها کاملا به صورت دانه دانه مشخص است و اصطلاحا دانه اناری است PIN PAINT .

ج) سومین ویژگی و مشخصه ی فرش بافته شده با نخ هیت ست این است که زیردست نرم‌تری دارد و اصطلاحا پاخور فرش نرم‌تر خواهد بود .

د) چهارمین مشخصه و ویژگی نخ هیت‌ست شده این که این نخ حجیم یا به اصطلاح پفکی می‌گردد و در اصطلاح علمی بالک بیشتری پیدا می‌نماید. فرشهای بافته شده با نخ‌های هیت ست در شرایط یکسان بودن تراکم بافت و نمره نخ ، ‌پوشش بهتری داشته و پرتر به نظر می‌رسد.

هـ) فرایند هیت ست استحکام نخ را بالاتر میبرد و لذا پارگی نخ در فرایند بافت کاهش می‌یابد. که این امر میتواند باعث افزایش کیفیت و دوام محصول نهایی گردد.

و) نخهای هیت ست شده مقاومت بیشتری در مقابل جذب گرد و خاک و آلودگی نسبت به نخهای معمولی از خود نشان میدهند. مسلما این امر در سلامت و بهداشت فرش تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ز) در فرایند هیت ست شدن نخ، تاب نخ ثبات بالاتری پیدا می‌کند و لذا الیاف در ساختار نخ بیشتر درگیر میگردد. این امر با دوام و ماندگاری فرش رابطه مستقیم خواهد داشت.

ح) در فرشهایی که با نخ هیت شده بافته میشوند زیردست فرش یکنواخت‌ و یک دست تر می‌شود و نقش و طرح فرش بیتشر خودنمایی میکند.

و) در نخهای هیت ست قابلیت جذب رنگ افزایش یافته و به همین دلیل، احتمال کاهش رنگ پس از شستشو نیز به حداقل میرسد.

ز) نخهای هیست شده باعث میشوند که فرش پایداری بالاتری در مقابل حرارت از خود نشان دهد.

امیدواریم که در این مقاله کوتاه و مختصر توانسته باشیم مفهوم اصطلاح هیت ست شده و همچنین ویژگی های مزایای فرشهای هیت ست شده برای شما یاران همیشگی و علاقمندان به فرش ماشینی به خوبی آموزش داده و روشن نماییم.

,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.