3 - شانه و تراکم فرش

مقایسه شانه های فرش ماشینی

مقایسه شانه های فرش ماشینی

مقایسه شانه های فرش ماشینی ،یکی از مبحث های مهم درفرش ماشینی شانه وتراکم درفرش است ازلحاظ شانه و تراکم فرش؛ فرش‌های ماشینی دارای تنوع زیادی هستند و هرکدام مزیت‌ها و تفاوت‌های خاص خود را دارند.

 

فرش‌های ماشینی شامل دسته‌های فرش ۵۰۰ شانه، فرش ۷۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ شانه، فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه می‌شود که هرکدام دارای تراکم‌های مربوط به خود هستند.

 

تراکم‌های فرش نیز عبارت‌اند از تراکم ۱۵۰۰، تراکم ۲۵۵۰، تراکم ۳۰۰۰، تراکم ۳۶۰۰ و تراکم ۴۵۰۰ گره در یک متر. آگاهی از تفاوت‌ها و مزیت‌های میان شانه و تراکم فرش، باعث می‌شود که انتخاب دقیق‌تر و صحیح‌تری در خرید فرش ماشینی انجام دهید.

 

فرش جدید

شانه در فرش ماشینی

در دستگاه‌ها وماشین‌آلات بافندگی فرش بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که به تعداد گره‌ای که در یک متر از عرض فرش بافته می‌شود، گفته می‌شود.

 

به طور مثال اگر می‌گوییم که یک فرش ۱۵۰۰ شانه است بدان معناست که در هر متر از عرض فرش ماشینی بافته شده، تعداد ۱۵۰۰ گره وجود دارد. هرچه شانه و تراکم بالاتر باشد، به همان نسبت نمره نخ فرش هم بالاتر و نخ ظریف‌تر خواهد بود.

 

فرش افشان

تراکم فرش ماشینی

تراکم فرش ماشینی به تعداد گره‌هایی گفته می‌شود که در یک متر طول فرش بافت می‌گردد. هرچه تراکم یک فرش بیشتر باشد از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است و هرچه تعداد گره فرش بیشتر باشد، فرش ماشینی ریزنقش‌تر و شباهت بیشتری به فرش‌های دستبافت گونه خواهد داشت.

 

انواع شانه و تراکم فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی بسته به نوع شانه، دارای تراکم‌های استانداردی هستند. فرش‌های ۷۰۰ شانه دارای تراکم استاندارد ۲۵۵۰ گره، فرش‌های ۱۰۰۰ شانه دارای تراکم ۳۰۰۰ گره، فرش‌های ۱۲۰۰ شانه تراکم استاندارد ۳۶۰۰ و فرش‌های ۱۵۰۰ شانه دارای تراکم ۴۵۰۰ می‌باشند. گلیم‌های ماشینی ۳۲۰ شانه و تراکم ۷۵۰ و فرش‌های ماشینی وینتیج نیز دارای استاندارد ۵۰۰ شانه و تراکم ۱۴۰۰ می‌باشند.

 

فرش

چگونه شانه فرش را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص شانه فرش ما ساده ترین روش را برای شما در اینجا توضیح می هیم. با این راه به راحتی می توانید همیشه و هرجا شانه فرش ماشینی را حساب کنید. یا فرش با شانه تقلبی را از اصلی تشخیص دهید.

 

برای انجام این کار کافی است شما یک خط کش یا متر داشته باشید. بدین وسیله باید بتوانید نهایتا تا ۱۰ سانتی متر را با آن مشخص کنید. وقتی می گوییم یک فرش ۱۰۰۰ شانه است یعنی در یک متر عرض فرش ۱۰۰۰ گره وجود دارد.

 

 

چگونه شانه فرش را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص شانه فرش ما ساده ترین روش را برای شما در اینجا توضیح می هیم. با این راه به راحتی می توانید همیشه و هرجا شانه فرش ماشینی را حساب کنید. یا فرش با شانه تقلبی را از اصلی تشخیص دهید. برای انجام این کار کافی است شما یک خط کش یا متر داشته باشید. بدین وسیله باید بتوانید نهایتا تا ۱۰ سانتی متر را با آن مشخص کنید. وقتی می گوییم یک فرش ۱۰۰۰ شانه است یعنی در یک متر عرض فرش ۱۰۰۰ گره وجود دارد.

 

فرش ماشینی کاشان

راه تشخیص فرش اصلی از تقلبی از نظر شانه فرش

با یک محاسبه ریاضی ساده می توانیم نتیجه بگیریم که در ۱۰ سانتیمتر عرض فرش باید ۱۰۰ گره باشد. در ۵ سانتی متر عرض فرش نیز ۵۰ گره. در ۲.۵ سانتی متر عرض فرش هم باید ۲۵ گره وجود داشته باشد. پس شما به راحتی می توانید با یک خط کش و یا یک متر ۱۰ یا ۵ سانتی متری، پشت فرش را به صورت عرضی اندازه بگیرید. و سپس شانه ی آن را به دست آورید.

 

با توجه به این مطلب می توانیم به راحتی دریابیم که در یک متر عرض فرش ۴۴۰ شانه تنها ۴۴۰ گره وجود دارد. در یک متر فرش ۵۰۰ شانه هم تنها ۵۰۰ گره. در یک متر عرض فرش ۱۲۰۰ شانه نیز تنها ۱۲۰۰ گره وجود دارد.

 

بنابراین برای محاسبه تعداد گره های هر یک از این فرش ها در ۱۰ سانتی متر، عدد شانه را تقسیم بر ۱۰ می کنیم. برای محاسبه تعداد گره های موجود در ۵ سانتی متر عرض فرش، تعداد شانه را تقسیم بر ۲۰ می کنیم. با این کار به درستی یا نادرستی شانه درج شده روی فرش پی می بریم. اکنون شما باید بتوانید به راحتی بگویید که در ۵ سانتیمتر عرض فرش ۱۵۰۰ شانه چند گره وجود دارد؟ 

 

فرش جدید

چند نکته مهم برای محاسبه صحیح و دقیق شانه 

توجه داشته باشید که هیچ گاه برای محاسبه شانه فرش ماشینی و شمارش تعداد گره ها زیر ۲.۵ سانت را در نظر نگیرید. البته پیشنهاد ما این است که برای محاسبه دقیق تر حداقل ۵ سانتی متر را شمارش کنید. این امر به دلیل این است که ممکن است به دلیل خطای چشم یک گره شمارش نشود. اگر شما مثلا ۱ سانتی متر فرش ۱۰۰۰ را شمارش کنید شاید یک گره از چشم شما پنهان بماند. دراین صورت با خطای ۱۰ درصدی مواجه می شوید. در حالی که اگر در ۵ سانتی متر شمارش کنید درصد احتمال وقوع خطا در شمارش و محاسبه کاهش می یابد.

 

فرش

 

,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.