1 - راهنمای خرید فرش

نحوه صحیح تازدن فرش

نحوه صحیح تا زدن فرش

نحوه صحیح تا زدن فرش ، فرش از جمله وسایل مهم و کاربردی در خانه است که ارزش هنری و مادی بالایی دارد و استفاده از آن در منازل، جلوه و زیبایی دکوراسیون را چندین برابر می کند. به همین دلیل مراقبت از فرش امری ضروری است. نحوه صحیح تا زدن، شستشو، حمل و نقل، جارو کردن، نگهداری اصولی از فرش و … از جمله مواردی  است که برای حفظ و نگهداری از فرش، باید با روش های صحیح انجام آن آشنا باشیم. در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح تازدن فرش برای حمل و نقل و انبار کردن را به شما آموزش دهیم تا فرش ماشینی یا دستبافت شما آسیب نبیند.

 

نحوه صحیح تا زدن فرش در سالم ماندن آن بسیار موثر است. فرش ها عنصری بسیار مهم در دکوراسیون خانه‌ها هستند و با رنگ‌ها ، طرح‌ها و نقش‌های زیبایشان به خانه‌ها گرما ، صمیمیت و انرژی می‌بخشند. شاید بارها تجربه کرده باشید که در پایان چیدمان خانه ، پهن کردن فرش های کوچک و بزرگ در جای‌جای آن چقدر به فضا رنگ ، جلا ، نور و زیبایی می‌بخشد.

 

هر فرشی با رنگ و طرح خاص خود گویا شخصیت ، اصالت و رمز و راز خود را دارد و آن‌قدر از هنر و ظرافت سرشار است که باید با آن به شیوه‌ای درست رفتار کرد ! نحوه صحیح تا زدن فرش یکی از مهمترین مواردی است که در رفتار با فرش ها باید بیاموزیم. نحوه‌ی درست شستشوی فرش ، جارو کردن ، جا به جایی و در کل نگهداری اصولی از فرش ها که کالاهای ارزشمندی هستند ، در افزایش طول عمر آنها به شدت موثر است.

 

نحوه صحیح تا زدن فرش برای حمل‌ونقل

نحوه صحیح تا کردن فرش مانع از آسیب رساندن به تاروپود فرش می‌شود. جمع‌کردن و تا زدن فرش به شکلی اشتباه تاروپود فرش شما را خواهد شکست و دیگر هرگز به شکل اولیه در نخواهد آمد. فرش های دستباف ایرانی یا ماشینی را برای حمل در چمدان و … باید با نحوه صحیح تا زدن فرش ، به کمترین حجم ممکن درآورید. شاید ویدیوهای زیادی از نحوه صحیح تا کردن فرش دیده باشید یا با افراد متخصص در این زمینه مشورت کرده باشید اما ما نکات جامعی را درباره‌ی نحوه صحیح تا کردن فرش ارائه می‌دهیم که به کمک آنها فرش‌های بزرگ شما به بسته‌هایی کوچک تبدیل خواهند شد :

 

  • ابتدا با دقت فرش را پشت‌ورو نمایید و کاملا صاف بر زمین پهن کنید.

 

  • فرش را به‌صورت طولی از یکی از لبه‌های راست یا چپ به‌اندازه‌ی یک سوم تا بزنید.

 

  • لبه‌ی دیگر را نیز جوری تا کنید تا یک سوم پاپانی فرش بر قسمت تا خورده قرار گیرد و فرش به مستطیلی بلند و باریک تبدیل شود.

 

  • فرش را صاف کنید و با لمس توسط دستان ، جهت خاب فرش را بیابید ؛ سپس برخلاف خاب فرش یک سوم آن را از عرض تا بزنید.

 

  • از روی فرش کنار بروید ؛ پشت قسمت تا خورده بر زانو بنشینید و یک سوم تا خورده را در دو مرحله تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیلی کوچک و حجم دار تبدیل شود.

 

  • با طنابی محکم فرش تا خورده را خوب ببندید تا در طول مسیر باز نشود.

 

فرش ماشینی

نکات دیگری در نگهداری فرش

علاوه بر نحوه تا زدن فرش ، عواملی دیگری نیز در حفظ فرش شما از آسیب مهم و ضروری هستند. پس‌ازآنکه فرش ماشینی یا دستباف خود را با نحوه صحیح تا زدن فرش جمع نمودید باید در مکانی مناسب قرار دهید که دمای آن برای انبار کردن فرش بیش‌ازحد نباشد ؛ بالا بودن دمای محیط کیفیت فرش شما را پایین خواهد آورد.

 

جایی که فرش را نگاه می‌دارید به هیچ وجه نباید نم و رطوبت داشته باشد زیرا رنگ و جلای فرشتان را از بین خواهد برد همچنین موریانه و بید که عاشق فضاهای نمناک هستند می‌توانند فرش دستباف شما را به کلی از بین ببرند. هرچند تابیدن نور خورشید در مکان نگهداری فرش حشرات را دور می‌کند اما تابش مستقیم آن به فرشتان می‌تواند آن را معیوب کند.

 

فرش کاشان

 

اهمیت نحوه صحیح تا زدن فرش دستباف

هرچند نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی مهم است اما فرش های دستباف به دلیل ارزش بالاتر ، ترمیم سخت‌تر و بافتن مشکل‌تر نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. بافندگان احساس ، هنر ، مهارت و نبوغ خود را در تاروپود فرش های دستباف می‌بافند و به این فرش ها معنا و ظرافت می‌بخشند. همین هنری که در فرش های دستباف موج می‌زند ، شما را وا می‌دارد که در مراقبت از آنها بیشتر بکوشید و درباره‌ی نحوه صحیح تا کردن فرش و مراقبت از آن آگاهی کامل را کسب نمایید. این صنایع‌دستی والا و ارزشمند که خانه‌ها را سرشار از انرژی ، هنر و جذابیت می‌کند ، نیاز به مراقبت و رسیدگی نیز دارد.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.