1 - راهنمای خرید فرش

نکات خرید فرش ماشینی

فرش تندیس خاطره کویرکاشان

نکات خرید فرش ماشینی

به طور کلی باید بگوییم که علاوه بر آشنایی کامل با انواع فرش ماشینی، شما باید در زمان خرید و انتخاب فرش ماشینی مناسب خود نکات خرید این محصول را نیز مدنظر داشته باشید تا در نهایت بتوانید به انتخابی هوشمندانه و درست دست یابید.

 

یکی از مسائلی که باید در زمان خرید فرش ماشینی در نظر داشته باشید تعداد گره‌های فرش است. به طور کلی باید بگوییم که تعداد گره‌های فرش در هر متر را شانه می‌نامند. معمولاً هر فرشی دارای دو تراکم عرضی و طولی است. به طور کلی شانه‌هایی که در بازار موجود هستند از تنوع بالایی برخوردارند. چنانچه شما می‌توانید برای خرید فرش ماشینی خود با انواع شانه‌های ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰، ۳۸۰، ۴۰۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ و همین‌طور ۱۶۰۰ برخورد کنید.

 

مسئله دیگری که در زمان خرید فرش ماشینی اهمیت می‌یابد توجه به تراکم فرش است. به طور کلی تراکم فرش همان گره‌های طولی فرش ماشینی هستند که تنوع بسیار زیادی نیز دارند. معمولاً تراکم‌های فرش ماشینی در ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰، ۱۴۰۰۰، ۱۰۰۰، ۹۰۰، ۸۰۰، ۷۰۰، ۲۵۵۰، ۳۰۰۰، ۳۲۰۰ و همین‌طور ۴۵۰۰ رج خلاصه می‌شوند. طبیعی است که هرچه تراکم فرش ماشینی شما بالاتر باشد، فرش از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

برای خرید فرش ماشینی باید به فضایی که تصمیم به استفاده از فرش ماشینی خود دارید نیز توجه داشته باشید و بر اساس اولویت و هر ملاکی که در ذهن دارید، محصول مناسبی را خریداری نمایید. برای مثال شما می‌توانید به دنبال فرش ماشینی باشید که پرز نمی‌دهد و یا آنتی باکتریال باشد، لطافت بیشتری دارد، ضمانت و گارانتی دارد یا نه و…

 

فرش با رنگ نقره ای

 

علاوه بر این برخی از شرایط نیز می‌تواند در انتخاب فرش ماشینی شما مؤثر باشند. برای مثال توصیه‌ای که برایتان داریم این است که اگر در خانه خود فرزند کوچک و یا حتی حیوان خانگی دارید به دنبال فرش‌هایی بروید که بدون پرز و ضد حسایت یا آنتی باکتریال هستند و طرح‌های شلوغ‌تری دارند. با این کار اگر لکه و یا آلودگی بر روی فرش شما قرار بگیرد به همین راحتی‌ها به چشم نخواهد آمد!

 

علاوه بر این انتخاب فرش ماشینی می‌تواند با ابعاد موجود در خانه شما نیز ارتباط مستقیم داشته باشد. برای مثال اگر فضای خانه شما کوچک است و می‌خواهید که با کمک یک فرش ماشینی مناسب، فضای خانه را بزرگ‌تر نشان دهید، توصیه ما این است که به سراغ فرش‌های ماشینی با رنگ‌های روشن‌تر بروید تا بتوانید با کمک آن، خانه خود را روشن‌تر، دلبازتر و بزرگ‌تر نمایان کنید.

 

توصیه دیگری که برایتان این است که اگر به هر دلیلی فرشی ماشینی دارید که از آن استفاده نمی‌کنید بهتر است که آن را کاملاً لوله کرده و در گوشه‌ای از خانه خود قرار دهید. با این کار می‌توانید از سلامت و طول عمر فرش ماشینی خود محافظت کنید.

 

فرش کاشان زمینه آبی

فرش‌های پشمی 

فرش ماشینی پشمی، فرشی است که در تولید آن از نخ پشم (که معمولا از گوسفند به‌دست می‌آید)، استفاده می‌شود. از آنجایی‌که نخ پشم، طبیعی است، بادوام است. همچنین  گرد و خاک را به خود نمی‌گیرد. فرش‌های پشمی به دلیل اینکه نرم هستند، طرفداران بسیاری دارند.

 

این نوع فرش محکم است و گرما را به خود جذب می‌کند. به راحتی لک نمی‌شود و در صورت لک شدن، بدون دردسر تمیز می‌شوند. اگر اتاق‌تان در بخشی از خانه است که نسبت به قسمت‌های دیگر سرد است، از فرش پشمی برای آن استفاده کنید. البته به دلیل اینکه رطوبت را به خود جذب می‌کند، مناسب مکان‌های مرطوب نیست.

 

از آنجایی‌که این فرش بادوام است، به درد اتاق‌های پررفت‌وآمد مانند اتاق نشیمن یا غذاخوری می‌خورد. بیشتر فرش‌های پشمی، از نخ صددرصد پشمی تولید می‌شوند. اما در برخی از این فرش‌ها، ناخالصی وجود دارد. یعنی ۸۰ درصد از پشم و ۲۰ درصد نایلون یا پلی‌پروپلین هستند که به فرش پشمی ترکیبی معروف‌اند.

 

خرید فرش ماشینی درجه یک

۲. فرش‌های پلی‌پروپلین

۳۰ درصد از بازار فرش، به فرش‌هایی اختصاص دارد که با نخ از جنس پلی‌پروپلین که با نام الفین (Olefin) هم معروف است، تولید شده‌اند. این نوع فرش در برابر رطوبت و کپک، بسیار مقاوم است و مناسب خانه‌هایی است که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند.

 

از آنجایی که این نوع فرش ماشینی از دوام خوبی برخوردار است، به خود لکه نمی‌گیرد و همچنین راحت شسته می‌شود، مناسب اتاق‌های پررفت و آمد، به ویژه اتاق کودکان است. درضمن به دلیل اینکه این نوع فرش‌ها بسیار نرم هستند، از آنها برای اتاق خواب هم می‌توان استفاده کرد.

 

 

۳. فرش‌های پلی‌استر

الیاف پلی‌استر، به دلیل ظاهر براق و درخشنده‌ای که دارند، یکی از محبوب‌ترین نخ‌ها برای بافت فرش‌اند. در واقع با وجود این نوع الیاف، می‌توان فرش‌های رنگی متنوعی تولید کرد. یکی دیگر از دلایلی که فرش‌های پلی‌استر را محبوب کرده است، ضدلک بودن آنهاست. الیاف پلی‌استر، دارای سلول‌های بسته هستند. یعنی هیچ منفذی ندارند که لکه‌ها به آنها نفوذ کرده و درون فرش باقی بمانند.

 

البته این نوع فرش ماشینی نباید در معرض گرد و خاک قرار گیرد، زیرا گرد و غبار به راحتی به روی آن می‌نشیند و از ظاهر خوب آن، کم می‌کند. البته فرش‌های پلی‌استر، به اندازه فرش‌های دیگر مانند نایلونی بادوام نیستند و به درد اتاق‌های پررفت و آمد نمی‌خورند. فرش‌های پلی‌استری در سبک و کیفیت‌های گوناگون و با هر بودجه‌ای در دسترس است.

 

 

فرش 1200شانه کاشان

۴. فرش‌های آکریلیک

اگرچه نمی‌توان فرش ماشینی با الیاف ۱۰۰درصد آکریلیک، پیدا کرد، این نوع نخ با انواع نخ‌های دیگر مانند پشم، ترکیب شده و برای بافت فرش به کار می‌رود. به همین دلیل ظاهر آنها شبیه فرش‌های پشمی است و البته مانند آن نرم و محکم است و به راحتی لکه به خود نمی‌گیرد و شستن آن سخت نیست.  فرش‌‌های از جنس آکریلیک  در برابر رطوبت، کپک و رنگ‌پریدگی مقاوم هستند. اما آنها در برابر مواد شیمیایی قلیایی بسیار حساس‌اند و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.

 

۵. فرش‌های نایلون

تقریبا دو سوم الیاف فرش‌های ماشینی از نایلون هستند. این الیاف در برابر گردو خاک و کپک، مقاوم هستند. در ضمن سنگینی وسایل خانه، مانند مبلمان را هم به خوبی، تحمل می‌کنند. فرش‌های نایلونی در رنگ‌های مختلف و زیبا تولید می‌شوند. این نوع فرش، دوام بسیار بالایی دارد.

 

البته رنگ فرش‌های نایلونی در مدت زمان کمی کم می‌شود و رنگ‌پریده به نظر می‌آیند. فرش نایلونی از نظر قیمت،‌ گران‌ترین الیاف مصنوعی است. بنابراین این فرش، نسبت به فرش‌های دارای الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، گران‌تر است.

 

شانه و تراکم فرش فرش ماشینی

به تعداد ریشه‌ها یا همان گره‌ها در واحد عرضی فرش – که معمولا یک متر عرض سنجیده می‌شود-  شانه فرش گفته می‌شود و به تعداد گره‌ها یا ریشه‌ها، در یک متر از طول فرش را تراکم فرش می‌گویند. فرش ۵۰۰ شانه‌ یعنی در هر متر از عرض آن ۵۰۰ گره بافته شده و فرش با تراکم ۷۰۰، یعنی در هر متر از طول آن ۷۰۰ گره بافته شده است.

 

هر چه تعداد شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، بافت فرش ماشینی ظریف‌تر خواهد بود. اما از نظر کیفیت، نمی‌توان گفت شانه و تراکم بیشتر، فرش را باکیفیت می‌کند. زیرا برخی از فرش‌ها را با نخ‌های بی‌کیفیت می‌بافند و با وجود سنگین بودن، بی‌دوام هستند. بنابراین اگر می‌خواهید فرش‌تان، بافت ظریفی داشته باشد، به تعداد شانه و تراکم آن توجه کنید.

 

فرش

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.