1 - راهنمای خرید فرش

چرا فرش ۱۲۰۰شانه نخریم؟

فرش رنگ آبی

چرا فرش ۱۲۰۰شانه نخریم؟

چرا فرش ۱۲۰۰شانه نخریم؟ فرش ۱۲۰۰شانه به دلیل دارای بودن تراکم و شانه بالا ، زمینه ای توپر و متراکم دارند . به همین سبب در بافت این فرش ارتفاع نخ خاب باید کوتاه باشد تا نقش و نگار فرش بهتر دیده شود .

 

ارتفاع نخ خاب فرش ۱۲۰۰ شانه ( ۷±۱ میلی متر ) که در مقایسه با فرش ۷۰۰ شانه این مقدار ( ۱۰±۱ میلی متر ) است . استاندارد نخ خاب فرش ماشینی بین ۸ تا ۱۰ میلی متر است که هرچه از این مقدار بالاتر یا کمتر باشد ، فرش تولید شده از کیفیت چندان خوبی برخوردار نخواهد بود .

 

فرش ۷۰۰بهتراست یا۱۲۰۰؟

بدیهی است که فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه با داشتن نخ خابی بلند تر از نرمی و لطافت بالاتری نسبت به فرش های ۱۲۰۰ شانه برخوردارند . همچنین ارتفاع نخ خاب استاندارد در فرش ماشینی سبب می شود فرش تولید شده دارای مقاومت بیشتری در برابر پاخور پذیری ، فشار ، سایش و … داشته باشد که همین ویژگی باعث بالارفتن طول عمر فرش خواهد شد .

 

در نتیجه فرش های ۱۲۰۰ شانه انتخابی مناسب برای مکان های پر رفت و آمد نیست و بهترین گزینه در خرید فرش ماشینی ، فرش ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه است.

 

فرش جدید

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه

منظور از شانه فرش ماشینی در اصطلاحات فرش ماشینی به ریشه یا گره هایی گفته می شود که در یک متر از قسمت عرض فرش وجود دارد . به عنوان مثال یک فرش ۶ متری ۱۲۰۰ شانه که از ابعاد ۲متر در ۳ مترتشکیل شده ،‌ در عرض فرش یعنی ۲ متر ، در هر متر ۱۲۰۰ گره زده شده است .

 

تراکم نیز به دو برابر تعداد گره هایی که در یک متر از طول فرش وجود دارد به عنوان مثال یک فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰  در هر یک متر از طول فرش ۱۸۰۰ گره وجود دارد .

 

فرش ماشینی کاشان

 

الیاف فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه

نخی خابی که برای فرش ۱۲۰۰ شانه استفاده می شود از مرغوب ترین الیاف می باشد . برای نخ خاب فرش ۱۲۰۰ شانه از سه نوع نخ استفاده می شود : آکرلیک هیت ست شده ، برایت و نخ ترک است .

 

نخ آکریلیک هیت ست شده فوق العاده لطیف و مقاوم است پس اگر فرشی با این الیاف بافته شود هم بسیار لطیف است و هم می تواند عمر طولانی داشته باشد .

 

نخ برایت که همان نخ اکریلیک هیت ست شده است با فرایندی تبدیل به نخی براق تر و لطیف تر می شود اما نسبت به اکریلیک عمر کمتری دارد .

 

نخ ترک نیز اکریلیکی است که دو بار هیت ست شده و خاصیت آن دو برابر شده است .

 

نوعی از فرش های ۱۲۰۰ شانه وجود دارند که به صورت گل برجسته هستند . در این نوع فرش ها از الیافی به نام هایبالک استفاده می شود که وقتی فرش را به آهار می برند ،‌ به وسیله حرارتی که به فرش داده می شود نخ هایبالک منقبض می شود  . بدین صورت فرش گل برجسته به وجود می آید .

 

فرش افشان

مشخصات و ویژگی های فرش ۱۲۰۰ شانه

زمانی که گفته می شود فرشی ۱۲۰۰ شانه و تراکم ۳۶۰۰ است یعنی هر یک متر از عرض فرش ۱۲۰۰ گره بافته شده و هر یک متر از طول فرش ۱۸۰۰ گره قرار گرفته است .

 

لذا برای اینکه این حجم از تعداد گره در یک قالی قرار گیرد باید از نخی که نازک  و ظریف باشد استفاده شود .  با افزایش شانه و تراکم فرش ،‌ خاب فرش کاهش می یابد و کلا هر چه که شانه و تراکم فرش بیشتر شود ،‌ ارتفاع خاب فرش کمتر می شود .

 

در فرش های ۱۲۰۰ شانه ارتفاع خاب فرش ماشینی ،‌ حدود ۸ میلی متر است و ممکن است  در برخی موارد یک میلی متر کمتر و یا بیشتر باشد . زمانی که ارتفاع خاب فرش کمتر باشد ، یعنی ضخامت فرش کمتر است . به همین خاطر فرش نازک و وزن کمتری خواهد داشت .

 

فرش کاشان

معایب فرش ۱۲۰۰ شانه

با اینکه فرش ۱۲۰۰ شانه از مزایای زیاد ی برخوردار است اما معایبی هم دارد که برای شما شرح می دهیم :

 

۱-قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه در مقایسه با دیگر فرش های ماشینی از قیمت بالاتری برخوردار است . علت آن هم استفاده از الیاف بیشتر در بافت فرش ماشینی به دلیل گره های بیشتر و نوع الیاف که با دیگر الیاف های فرش ها متفاوت تر است .

 

۲-همانطور که در ویژگی های فرش ۱۲۰۰ شانه ذکر کردیم ،‌ فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ از خاب کمتری برخوردار است بنابراین فرش ۱۲۰۰ شانه ضخامت کمتری دارد . پس برای نشستن روی فرش مکان های پر رفت و آمد مناسب نیست و بیشتر جنبه زیبایی و دکوری دارد 

 

۳-به دلیل ضخامت کم فرش ۱۲۰۰ شانه ،‌ شستشوی فرش نیاز به افراد خبره و متخصص در این زمینه دارد . بهتر است در صورت کثیف شدن ،‌ فرش را به افراد متخصص بسپارید .

 

۴-به دلیل ضخامت کم فرش های ۱۲۰۰ شانه ، کفپوش مناسبی برای گرم نگه داشتن نمی باشد و نمی تواند به طور کامل از سرمای کف سالن جلوگیری کند .

 

فرش

نتیجه گیری

در این مقاله درمورد فرش ۱۲۰۰ شانه و کلیه مشخصات فرش ۱۲۰۰شانه پرداختیم واینکه چرا فرش ۱۲۰۰شانه نخریم ؟ به طور کلی می توان گفت مزایا و معایب فرش ۱۲۰۰ شانه بستگی به هدف ما از خرید فرش و نحوه استفاده ما از فرش دارد .  به عنوان مثال ما فرشی میخواهیم که برای مکانی پر رفت و آمد مناسب باشد لذا باید به سراغ فرش هایی که شانه کمتری دارند مانند فرش ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه برویم . در این صورت اگر فرش ۱۲۰۰ شانه خریده شود ،‌ کار اشتباهی است .

 

اگر هنوز دچار سردرگمی هستید و نمیدانید که چه فرشی مناسب خانه تان است با مشاورین شرکت فرش تندیس خاطره کاشان تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید .

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.