1 - راهنمای خرید فرش

فرش استوک

فرش استوک

فرش استوک یا فرشهای تخفیفی ،لغت استوک به معنای کالای ذخیره شده یا موجودی انبار می باشد ولی در ایران ما معمولا کالای دست دوم با کارکرد کم را با نام استوک می شناسیم که در ادامه این مقاله سعی کرده ایم همه چیز درباره فرش ماشینی استوک را برای شما که قصد خرید دارید قرار بدهیم .

فرش ماشینی کاشان را می‌توان در دسته‌های مختلف فرش ۵۰۰ شانه کاشان، فرش هفتصد شانه تراکم ۲۵۵۰، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه کاشان، فرش ۱۲۰۰ شانه نگین مشهد هلال، فرش ۱۵۰۰ شانه، فرش کهنه‌نما، گلیم فرش، گبه ماشینی و غیره تقسیم بندی کرد. برخی از فرش‌ها در دسته خاصی جای نمی‌گیرند، مانند فرش استوک یا فرش ته انباری. فرش استوک کارخانه به یک شانه و تراکم فرش ماشینی خاص تعلق ندارد و می‌توان آن را در هر شانه، تراکم، سایز، رنگ و غیره یافت؛ بنابراین در تمامی دسته‌ها جای می‌گیرد.

 

برای مثال، طرح یک فرش ۱۲۰۰ شانه گل برجسته دیگر بافت نمی‌شود و تعدادی از رنگ‌ها و سایزهای محدود آن طرح در انبار باقی‌مانده است که به آن‌ها فرش استوک می‌گویند و به‌عنوان فرش تخفیفی به فروش می‌رود. فرش‌های استوک، به فرش‌های ته‌انباری که دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند نیز معروف است. اگر به دنبال فرش ارزان‌قیمت با کیفیت هستید، بهترین گزینه فرش ته انباری می‌باشد.

 

برخی از مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند که منظور از فرش استوک، فرش ماشینی دست‌دوم و فرش معیوب می‌باشد. فرش‌های استوک ممکن است فرش‌هایی باشد که به دلیل فروخته نشدن یا تک شدن فرش ماشینی از فروشگاه به کارخانه عودت داده شده باشد و حتی ممکن است برخی از آن‌ها از بسته‌بندی خود خارج نشده باشند، ولی قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر از فرش ماشینی در حال تولید باشد.

 

انواع فرش‌های استوک

فرش‌های ته انباری مانند فرش‌های در حال تولید، از درجه‌بندی فرش ماشینی برخوردار می‌باشند:

  • فرش ته انباری درجه یک: مانند فرش نو ماشینی می‌باشند و از لحاظ ظاهری، سالم و بدون نقص هستند.
  • فرش ته انباری درجه دو: دارای ایرادات جزئی و قابل‌چشم‌پوشی است و نسبت به نوع درجه‌یک آن، از قیمت پائین‌تری برخوردار می‌باشد.

 

این‌که فرش ماشینی استوک از قیمت پائین‌تری نسبت به فرش‌های دیگر برخوردار است مطلب صحیحی می‌باشد، اما از لحاظ کیفیت و نوع بافت و نوع الیاف مصرفی تفاوتی با فرش ماشینی درجه‌یک ندارد؛ بنابراین هنگام خرید فرش ماشینی استوک دقت نمایید تا فرش ماشینی معیوب و درجه‌دار را به‌جای فرش ماشینی اکریلیک هیت ست شده و فرش سالم به شما نفروشند.

 

فرش ته انباری؛ اصولاً فرش ماشینی طرح قدیمی می‌باشد. با این اوصاف موردپسند آن دسته از عزیزانی که به دنبال مد و فرش طرح جدید ماشینی هستند، نمی‌باشد. این فرش‌ها پیشنهاد خوبی برای خانواده‌های کم‌درآمد و خانواده‌هایی است که به دنبال فرش ماشینی با کیفیت و با قیمت مناسب هستند.

 

 

 فرش ماشینی استوک یا تخفیفی

البته خوب است بدانیم لزوما یک کالای استوک مثل فرش استوک ، دست دوم و کارکرده نیست . چرا که از این اصطلاح ممکن است به شکل دیگری نیز استفاده شود . مثلا در بسیاری از فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای در اروپا یا آمریکا ، برای جذب مشتری روشهای خاصی بکار می برند . مثلا خریدار می تواند تا یکماه پس از بردن جنس بدون هیچ دلیل و یا به هر دلیلی جنس را پس داده و معادل آن کالای دیگری خرید کند و یا وجه اولیه را پس بگیرد . چنین کالایی به هیچ عنوان وارد فروشگاه نشده و مستقیم به انبار ارسال می شوند و پس از بازبینی و درجه بندی بصورت عمده و تحت عنوان کالای استوک به فروش می رسند . یعنی ممکن است کالایی را تحت عنوان ” استوک ” خریداری کنیم ولی کالا کاملا دست نخورده و در بسته بندی اولیه خودش باشد که جدا از بحث قیمت  ، آن کالا مثل فرش صددرصد درجه یک بوده و با اطمینان خاطر می توان استفاده کرد .

                                                                                                                                                                                                                              درجه بندی فرش استوک:                                                                                                                                                                           استوک درجه A : محصول استوک درجه A بدون خط و خش بوده و حتی گاهی با نو اصلا تفاوتی نداشته و در صورت کارکرد ، زمان کارکردش کمتر از ۶ ماه است .

 

فرش استوک درجه B : محصول این گروه خط یا ترک جزئی ریز و قابل چشم پوشی داشته ولی کاملا سالم و دارای عملکرد کامل بوده بعلاوه اینکه نسبت به رده A قیمت بسیار پایین تری دارد .

 

حسن فرش ماشینی استوک فقط قیمت آن است . چه بسا ممکن است قیمت یک کالای استوک با وجود کامل و سالم بودن تا یک دهم قیمت کالای اولیه باشد .این مطلب بسیار مهم را فراموش نکنید که کاربرد و مفهوم استوک در ایران و خارج از ایران کاملا متفاوت است .  درخصوص قالیماشینی ، محصول فرش ماشینی که توسط مشتری خرده یا عمده به کارخانه عودت داده می شود و قیمت آن تا یک پنجم قیمت اولیه آن است ، استوک گفته می شود . هرچند که این قالی ممکن است اصلا هیچ کجا پهن هم نشده باشد . البته گاهی فرشهایی که در تعداد کم و محدود و یا رنگها یا نقشه های بدون ادامه بافت ( بدون پشت ) در انبار مانده باشد و یا عیبهای جزئی داشته باشد که باعث کاهش قیمت شدید آن می شود ، فرش استوک گفته می شود .

,,,,,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.