1 - راهنمای خرید فرش

فرش ماشینی یا دستبافت

فرش ماشینی

فرش ماشینی یا دستبافت 

فرش ماشینی یا دستبافت ،فرش یکی از اساسی ترین نیاز های بشر است. چه در زمان گذشته چه اکنون فرش از جمله وسایلی بوده که قبل از هر چیزی برای خانه تامین می شده و تا این عنصر درون خانه قرار نگیرد، روح خانه تکمیل نمی شود. و پیشینه ی کشف این عنصر سبب چنین ادعایی شده است. گذشته و قدمت فرش به سالهای دور و زمان هخامنشیان و حتی قبل از آن بر می گردد.

شاید هم قبل از فرش دستباف گلیم بافته می شده. اما رسمی ترین مدرکی که در موزه ها مبنی بر اولین فرش موجود در جهان پیدا شده و شناخته و نگهداری می شود، فرش پازیریک است.

این فرش در دره ای در سیبری کشف شده است که قسمت های اعظمی از آن سالم باقی مانده است. و این فرش متعلق به ایران است زیرا طرح آن چنین می نماید، و عکس هایی از سربازان هخامنشی بر روی آن بافته شده که سندی است دال بر تعلق این فرش به ایران در زمان هخامنشیان.

انواع طرح فرش ماشینی و دستباف در بازار موجود است که باعث سردرگمی می شود که کدام را انتخاب کنیم؟ در ادامه سعی می کنیم تمام جوانب این دو محصول و تفاوت آن دو را بررسی کنیم، حال به ویژگی های فرش دستباف و فرش ماشینی می پردازیم.

فرش ماشینی بخریم یا فرش دستباف

فرش از اولین وسایلی است که باعث بالارفتن جذابیت خانه و دکوراسیون می شود که از ضروری ترین وسایل به حساب می آید. اگر قصد خرید فرش ماشینی را دارید و نمی دانید فرش دستباف یا فرش ماشینی بخرید مطالب زیر را دنبال کنید.در ادامه مطالب به مقایسه فرش ماشینی و فرش دستباف می پردازیم. اگر نگاهی به گذشته کنیم بیشتر پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در خانه هایشان از فرش دستباف استفاده می کردند و آن را بسیار با ارزش تر از فرش ماشینی می دانستند. امروزه فرش های مدرن و ماشینی جدیدی وارد بازار شده است که به دلیل زیبایی خاص خود و قیمت پایین تر نسبت به فرش دستباف مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است به طوری که در بیشتر خانه های امروزی فرش ماشینی پهن شده است.

 

فرش 1200شانه

فرش ماشینی بهتر است یا فرش دستباف

فرش های دستبافت از الیاف طبیعی و فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی بافته می شوند. فرش دستباف اگر تمیز نگه داشته شود هیچ مشکلی برای سلامتی افراد خانه ایجاد نمی کند اما فرش های ماشینی به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی و پلاستیکی پرز دهی دارند که همین کار باعث به وجود آمدن حساسیت های تنفسی می شود توجه داشته باشید فرش دستباف نیز پرز دهی دارد اما نه به اندازه فرش ماشینی. نا گفته نماند که فرش های ماشینی امروزی از جنس فرش اکریلیک هیت ست بافته می شوند که به دلیل پرز دهی بسیار کم به فرش بدون پرز یا فرش ضد حساسیت می گویند.

 

فرش های دستباف از دور و نزدیک جلوه زیبایی دارند اما فرش های ماشینی تنها از دور نمایی جذاب و دیدنی دارند که توجه داشته باشید تمامی فرش های ماشینی دارای این ویژگی نیستند زیرا فرش های ماشینی با طرح و رنگ متفاوتی بافته می شوند. فرش دستباف در تابستان سرد و در زمستان گرم می ماند که دلیل آن الیاف طبیعی به کار رفته در فرش دستباف است اما فرش ماشینی دارای این ویژگی نمی باشد. با گذشت زمان از ارزش فرش های ماشینی کاسته می شود اما فرش دستباف ارزش پیدا می کند. با گذشت زمان از جلوه فرش های ماشینی کاسته می شود اما در فرش دستبافت بالعکس ، زمان باعث جلا دادن به سطح فرش دستباف می شود.

امروزه در بیشتر خانه ها فرش ماشینی پهن شده است زیرا فرش های دستباف همان طور که دوام بیشتری دارند قیمت بالایی هم دارند و هر کسی توان خرید فرش دستباف را ندارد اما فرش های ماشینی به دلیل تنوع در طرح و رنگ و قیمت فرش بسیار پایین نسبت به فرش دستباف متقاضی بیشتری دارد.

فرش ماشینی

 

,,,,,

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.