1 - راهنمای خرید فرش

فرش قدیمی

فرش ماشینی

فرش قدیمی 

فرش قدیمی ، فرش یکی از کالاهای صادراتی و جهانی ایرانی می‌باشد، به همین دلیل است که در نقاط مختلف جهان افراد زیادی به دنبال فرش‌های عتیقه و قدیمی ایران می‌باشند. فرش‌های عتیقه به فرش‌هایی قدیمی که قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارند گفته می‌شود. بعضی از فرش‌های قدیمی ایران بسیار نفیس می‌باشند در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. قدمت فرش، عمر فرش، شیوهٔ تولید و بافت فرش آن می‌تواند ۱ فرش را قدیمی یا عتیقه جلوه دهد.

 

قدیمی‌ترین فرش جهان

یکی از قدیمی‌ترین فرش‌های دستباف جهان، فرش پازیریک می‌باشد که در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی (۱۹۴۹ میلادی) ۱ باستان‌شناس روسی آن را در دره‌های کشور مغولستان، مقبره یخی یکی از پادشاهان پیداکرده است. این فرش قدیمی در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می‌شود که قدمتش به ۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. فرش اردبیل یکی از فرش‌های قدیمی و عتیقه دنیا می‌باشد که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود که یکی از پرارزش‌ترین فرش‌ها بوده و نمی‌توان قیمت خاصی برای این فرش در نظر گرفت.

 

روش های تشخیص فرش عتیقه

فرش‌هایی جز گروه فرش‌های عتیقه قرار می‌گیرند که علاوه بر عمر آن‌ها، ویژگی‌هایی چون کیفیت بالای طرح، تکنیک بافت عالی و مواد تشکیل‌دهنده خوب و اصالت فرهنگی آن مدنظر قرار گیرد.

 

در زیر به نکات اساسی و مهم برای تشخیص فرش عتیقه اشاره می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

چند نکته درباره مشخصات فرش قدیمی و عتیقه

اصیل بودن طرح

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید اصالت طرح‌ها و نقوش فرش موردتوجه قرار دهید معمولاً طرح‌های فرش‌های قدیمی و عتیقه دارای طرح‌های ساده و اولیه می‌باشند و مربوط به اقوام خاصی می‌باشند.

 

 جنس الیاف

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید به جنس الیاف استفاده‌شده آن توجه کنید که از چه جنسی می‌باشد معمولاً فرش‌های قدیمی بیشتر از جنس پشم یا ابریشم طبیعی استفاده کرده‌اند.

تنوع رنگ

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید به تنوع رنگی آن توجه کنید، این‌گونه فرش‌ها دارای تنوع رنگی زیادی نیستند ولی فرش‌های دیگر دارای تنوع بی‌شماری می‌باشند.

ظرافت فرش

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید به ظرافت فرش توجه کنید که به نوع گره فرش بستگی دارد که معمولاً در فرش‌های قدیمی معمولاً از گره‌های ترکی استفاده‌شده است.

 

پرزهای فرش

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید به پرزهای آن توجه کنید، پرزها این‌گونه فرش‌ها معمولاً ضخیم و بادوام، درخشان و انعطاف‌پذیر می‌باشند. پرز دادن بیش‌ازحد ۱ فرش نشان از فرش معمولی بودن آن می‌باشد و عتیقه نمی‌باشد.

 

ثابت بودن رنگ فرش

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید رنگ فرش را از زاویه‌های مختلف زیر نور طبیعی مشاهده کنید تا ثابت باشد. اگر فرش را در جهت خواب قرار دهید باید تیره‌تر از رنگ آن در جهت دیگر باشد و خطوط طرح در جهت دیگر خواب به‌خوبی مشخص باشد و با مالیدن ۱ تکه پارچه بر روی فرش، رنگ آن پخش نشود.

 

تکنیک بافت فرش

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید توجه کنید که در تولید فرش، فرش‌باف از چه تکنیک فرش‌بافی برای بافیدن آن فرش استفاده کرده است.

بافت خامه نخ‌ریسی فرش

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید به بافت خامه نخ‌ریسی فرش توجه کنید اگر نامنظم باشد به‌صورت دستی انجام‌شده است و جلوه هنری خاصی دارد. این اعتبار فرش را زیاد می‌کند ولی اگر با دستگاه نخ‌ریسی شده باشد بافت خامهٔ نخ‌ریسی به‌صورت منظم خواهد بود و این ۱ فرش معمولی به‌حساب می‌آید.

 

دورنگی فرش

در خرید فرش‌های دستبافت عتیقه باید توجه کنید که قسمتی از فرش در مقایسه با بقیه قسمت‌های فرش ازلحاظ رنگ متفاوت نباشد و یعنی به‌اصطلاح معمول رنگ آن رفته نباشد و یا رنگ آن با قسمت‌های دیگر فرش ترکیب نشده باشد.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.