1 - راهنمای خرید فرش

برچسب پشت فرش

فرش ماشینی

برچسب پشت فرش 

برچسب پشت فرش ،باید قبل از خرید فرش ماشینی اطلاعات لازم را در مورد آن ها داشته باشیم .و به خوبی نخ ، شانه و تراکم آن ها را بشناسیم و در هنگام خرید باید به مشخصات پشت فرش دقت کنید .و از اینکه قالی با مشخصات پشت آن یکسان باشد ، مطمئن شوید .

زیرا بعضی از افراد سودجو از اینکه مردم اطلاعات کافی ندارد ، سوء استفاده می کنند و برچسب را تعویض می کنند .و مشخصات قالی با

شانه و تراکم بالاتری را نصب می کنند .

مثلا مشخصات پشت فرش ۵۰۰ شانه را با ۷۰۰ شانه تعویض می کنند .یا اینکه بعضی افراد برچسب را تعویض و با اسمی جدید برای کارخانه های معتبر ، با قیمتی بالاتر به فروش می رسانند .مثلا باید گفت که برای قالی های مشهد پیشوند یا پسوند هایی اضافه می کنند و با قیمت بالا می فروشند. زیرا می دانند که بعضی از مردم به دنبال کارخانه های معتبر می باشند و از این موقعیت سوء استفاده می کنند.

اما باید گفت که فرش مشهد اصل به اسم های فرش مشهد ، نگین مشهد و زمرد مشهد می باشد .اگر غیر از این اسم ها چیز دیگری باشد ، برچسب تقلبی می باشد پس بهتر است مشخصات پشت فرش را با فرش چک کنید .

پس از خرید فرش ماشینی هنگامی که آن را دریافت می کنید متوجه برچسبی در پشت فرش خواهید شد که اطلاعاتی در آن درج شده است. برخی از افراد این پرسش را مطرح می کنند که این اتیکت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

برچسب پشت فرش ماشینی

 

شناسنامه فرش چیست؟

در ابتدا باید با اصطلاحات معروف آشنا شویم. لیبل، اتیکت، برچسب یا شناسنامه فرش هر چهار مورد عناوینی هستند که مشخصات فنی فرش ماشینی را توسط آن نمایش می دهند. در واقع همان طور که هر انسانی دارای شناسنامه است و مشخصات وی در آن درج گردیده، به هنگام تولید فرش نیز تمامی مشخصات قالی را در یک برچسب چاپ کرده و آن را توسط حرارت به پشت فرش ماشینی می چسبانند.

 

در این لیبل که به شناسنامه فرش نیز معروف است، نام و نشان تجاری و هر آنچه که مورد نیاز است نوشته می شود. بنابراین از این طریق به راحتی اطلاعات مورد نیاز در دسترس مشتری قرار گرفته و با توجه به آن می تواند خرید صحیح و مطمئنی را داشته باشد.

 

اطلاعات فنی در برچسب پشت فرش ماشینی چه مواردی هستند؟

در شناسنامه فرش ماشینی اطلاعات مختلفی درج می شود که به طور کلی موارد زیر در اغلب برچسب ها درج می شود:

 

۱) تراکم شانه در متر

به هنگامی که در یک متر از عرض فرش تعداد گره های موجود را شمارش نماییم، به شانه فرش که تراکم عرضی نیز نام دارد پی می بریم. برای نمونه فرش ۱۰۰۰ شانه واقعی در یک متر دارای هزار گره است.

 

۲) تراکم پود در متر

این اصطلاح در میان افراد عامه و فروشندگان رواج یافته است. اما در واقع نحوه محاسبه تراکم پود یا تراکم طولی بسته به این است که در هر ردیف چه تعداد پود مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر دستگاه های بافندگی از ۳ پود استفاده می کنند. بنابراین تراکم پودی از حاصل ضرب شانه در تعداد پود به دست می آید.

به عنوان مثال برای بدست آوردن تراکم پودی فرش ۱۰۰۰ شانه، باید عدد ۱۰۰۰ را در تعداد پود که در این مثال ۳ می باشد، ضرب نمود و حاصل ۳۰۰۰ می شود.

 

۳) نخ خاب

نخ خاب نخ U شکلی است که به دور نخ تار و پود بافته می شود. جنس این نخ تاثیر به سزایی در کیفیت و استحکام و هم چنین قیمت دارد. بنابراین جنس نخ خاب را نیز در این قسمت چاپ می کنند.

 

 

۴) ارتفاع نخ خاب

میزان نرمی و لطافت یک فرش تا حد زیادی وابسته به ارتفاع نخ خاب می باشد. به همین جهت ارتفاع آن را نیز در شناسنامه فرش می نویسند.

 

۵) نخ پود

نخ پود نیز از دیگر نخ های کاربردی است که جنس آن در کیفیت قالی موثر است. معمولا از الیاف پنبه و یا ترکیبی از نخ های مختلف استفاده می شود و نام آن را در اتیکت فرش درج می کنند.

 

۶) نخ تار

کیفیت نخ تار نیز اهمیت دارد. به همین جهت از جمله مواردی است که در لیبل فرش از جنس آن نام می برند. جنس این نخ نیز در قیمت موثر می باشد.

 

۷) رنگ زمینه

فرش های ماشینی در انواع رنگ های مختلف گردویی، سرمه ای، فیلی و … بافته می شوند. هر طرحی ممکن است دارای چندین رنگ مختلف باشد و از این رو باید رنگ زمینه نیز در شناسنامه فرش مشخص شود.

 

۸) تعداد رنگ

فرش های ماشینی در تعداد رنگ های استاندارد تولید می شوند که عموما ۶ ، ۸ ، ۱۰ و بعضا ۱۲ یا ۱۴ رنگ دارند. این تعدد رنگی در نرخ قالی موثر است و باید تعداد آن ذکر شود.

 

۹) ابعاد فرش

ابعاد فرش نیز مانند رنگ دارای استانداردهای مشخصی است که در این بین فرش ماشینی ۱۲ ، ۹ و ۶ متر رواج بیشتری در بین افراد دارد. از دیگر سایزهای مرسوم می توان ابعاد ۲.۲۵*۱.۵ ، ۱.۵*۱ ، ۱*۱ و ۸۰*۵۰ نیز نام برد. هم چنین بافت قالی به صورت سفارشی و در ابعاد دلخواه را نیز برخی از شرکت ها انجام می دهند.

 

۱۰) نام/ کد طرح

برخی از فروشگاه ها نام یا کد فرش و برخی نیز هر دو را در شناسنامه فرش قید می کنند. لازم به ذکر است که این کد و نام در هر تولیدی می تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است عنوان یک فرش در یک فروشگاه پیچک و در فروشگاه دیگر سروین باشد.

 

۱۱) نحوه شست و شو

از آن جایی که در فرش های ماشینی الیاف و نخ های مختلفی به کار می رود و جنس هر یک متفاوت است، از این رو در نحوه شست و شوی فرش نیز موثر است. بنابراین بهتر است این نکته را خریداران مد نظر قرار دهند تا ماندگاری فرش افزایش یابد.

 

۱۲) برند یا مارک

کارخانجات تولیدی و یا فروشگاه ها دارای نام، لوگو ویا مارک متمایزی هستند که با آن معرفی و شناخته می شوند. به عبارتی مارک یا برند نشان از نام تجاری برند شرکت تولید کننده دارد. این مورد نیز به جهت شناسایی فروشگاه یا کارخانه علاوه بر برچسب فرش معمولا بر روی کاور فرش نیز درج می گردد.

 

۱۳) درجه کیفی

در فرش های ماشینی، درجه فرش بیانگر کیفیت و مرغوبیت آن می باشد. بنابراین فرش درجه یک با کیفیت ترین قالی است. فرش درجه یک و نیم، فرش درجه دو و فرش ماشینی درجه سه به ترتیب ممکن است دارای کاستی های بسیار اندکی باشند. اما این مورد در فرش درجه یک به هیچ عنوان نیست. پس به هنگام دریافت فرش حتما این مورد را از طریق شناسنامه فرش ماشینی کنترل نمایید.

 

۱۴) دستگاه بافت

با توجه به توانایی هر دستگاه، انواع فرش ماشینی با شانه و تراکم های مختلف را تولید می نمایند. نام دستگاه نیز از دیگر مواردی است که ذکر می شود.

 

۱۵) علامت استاندارد

استاندارد فرش علامتی مشخص با ۱۰ کاراکتر که ۹ کاراکتر آن اعداد و یک کاراکتر آن حروف فارسی است و علامت آن در برچسب پشت فرش درج می شود.

مشخصات فرش خوب چیست؟

خصوصیات یک قالی عالی و ممتاز از نظر زیبایی ، عمر و کیفیت به شانه و تراکم ، جنس نخ و … بستگی دارد .و یک فرش خوب باید دارای شانه و تراکم مناسب باشد ، جنسی عالی و تار و پود قوی داشته باشد .فرش هایی که در شانه و تراکم بالایی بافته می شوند ، زیبایی ، ظرافت و جذابیت بسیار بالایی دارند .

اما دارای عمر و ماندگاری کمتر و قیمت بالاتری هستند ، اما قالی هایی که دارای شانه و تراکم بسیار پایینی هستند .زیبایی و جذابیت بسیار کمتری دارند اما عمر و ماندگاری بیشتری دارند .اما باید گفت که بهترین فرش ماشینی ، قالی است که دارای شانه و تراکم استانداردی با جنسی عالی باشد .اما همان طور که گفتیم بهترین قالی ماشینی ، ۷۰۰ شانه با جنسی عالی می باشد .و به خاطر نخ ضخیم با جنسی عالی که دارد ، دارای عمر و ماندگاری بالایی است .

بهترین نخ ، نخ صد درصد آکریلیک هیت ست شده می باشد .که دارای خاصیت ضد حساسیت می باشد و در مقابل نور خورشید ، مواد شیمیایی ، بید خوردگی ، روغن ، چربی و … مقاوم می باشد .زیبایی معمولی دارد اما تنوع رنگ ها در آن بسیار زیاد است اما اگر قیمت و عمر و ماندگاری برایتان مهم نیست .و فقط زیبایی و ظرافت برایتان مهم است ما به شما فرش های دستباف گونه را پیشنهاد می کنیم .

۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه از زیباترین قالی های ماشینی محسوب می شوند .

در پشت این فرش ها چله آن ها مشخص نیست و این یکی از ویژگی های دستباف های ابریشمی محسوب می شود ، به همین دلیل به قالی های دستباف گونه معروف می باشند .شما با انتخاب این فرش ها می توانید دکوراسیون بسیار زیبا و جذابی را برای خانه تان فراهم کنید در هنگام خرید شما می توانید مشخصات پشت فرش را مشاهده کنید و شانه ، تراکم و جنس نخ آن را متوجه شوید .

با ما در ارتباط باشید:

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.