1 - راهنمای خرید فرش

فرش آکرلیک

فرش آکرلیک

فرش آکرلیک ؛ به احتمال زیاد برای تهیه ی فرش ماشینی راهی نمایشگاه ها و فروشگاه ها شده اید و در آن جا با اصطلاح هیت ست روبه رو می شوید ، یا اینکه قصد کرده اید که فرش ماشینی بخرید و با تحقیق و مشورت نتیجه گرفته اید که فرش اکریلیک هیت ست شده را خریداری نمایید . اما به صورت کلی نمی دانید فرش اکریلیک چیست و اصطلاح هیت ست فقط یک نام می باشد و یا مدل فرش است ، یا از مزیت های آن می باشد ؟

پس تا آخر نوشته با ما همراه باشید.

نکات مهم برای خرید فرش ماشینی

نخ اکریلیک چه نخی است؟

الیاف اکریلیک الیاف مصنوعی هستند که با مواد نفتی تهیه می شوند . این نوع از الیاف را با پلیمری که نامش پلی اکریلو نیتریل است و میانگین مولکولی حدود ۱۹۰۰ مونومر دارد ساخته می شود .

این نوع الیاف سبک است و حالتی شبیه به نخ پشمی که  طبیعی است دارد . الیاف اکریلیک گرم می باشد و برای بافت فرش بسیار مناسب است .

اگر الیاف اکریلیک را بر روی پایه کوتاه و اصلی دستگاه بریسند ، دارای خاصیتی شبیه  به پنبه می شود . نخ های اکریلیک را به چند روش می توان تولید کرد ، ۱-روشی که به صورت رنگدانه یا رنگی است تولید می کنند ۲-روشی که به کتان شسته نشده ،اکرو یا زرد آهویی . ۳-در غیر این صورت به صورت رنگ نشده و سفید خام و طبیعی تولید می شود .

از الیاف آکریلیک در تولید پارچه های تزیینی ، جوراب، روسری، دستکش، چادر  و ژاکت استفاده می شود . اکریلیک دارای خصوصیات بسیار عالی می باشد و همچنین قیمت مناسب تری نسبت به الیاف طبیعی داراد .

اکریلیک دارای رنگ پذیری بسیار خوبی است ، دارای قابلیت شست و شو است و به صورت کلی ضد حساسیت می باشد.

اکریلیک ها نسبت به بید و مواد شیمیای و روغن و تابش نور خورشید و چربی مقاوم است . ویژگی که ممکن است باعث شود که خریدارن نارضایتی از این محصول داشته باشند ، پرزدار بودن این نوع از الیاف است و زمانی که آن را به صورت فرش یا پارچه در می آورند ، باعث ایجاد مشکل می شود .

رنگ پرفروش سال

فرش اکریلیک یا پلی استر

از بهترین فرش های ماشینی موجود در بازار فرش های ازجنس اکریلیک است . که علت آن این است که ، دارای ویژگی هایی است که سایر فرش ها ی که از سایر نخ ها در آن ها استفاده شده است دارای این ویژگی ها نیستند و همچنین این نوع از فرش ها معایبی  که سایر فرش ها در دراز مدت به آن ها دچار می شوند را ندارند .

 برای شناخت یک فرش ۱۰۰ درصد اکریلیک ، باید به نکات زیر دقت کنید:

۱•    فرش های اکریلیک فرشی های هستند که نسبت به دیگر فرش ها از طول عمر بیشتری برخوردار بوده و همچنین دوام بالایی دارند .

۲•    از نظر آبرفتگی ، که در اثر استفاده زیاد و با توجه به مدت زمانی که مورد استفاده قرار گرفته است به وجود می آید بسیار ناچیز می باشد . تغییری که در طول آن بر اثر پاخوردن ممکن است ایجاد شود بسیار کم است . این در صورتی می باشد که در سایر فرش ها این مقدار دارای میزان قابل توجهی است و به چشم می آید . به طوری که بعد از گذشت مدت زمانی شاهد  کوتاه شدن قد و یا کج شدن فرش خواهید بود .

۳•    فرش هایی که از جنس اکریلیک هستند ، زمان شست و شو  تغییر نمی کنند و همچنین در برایر نور آفتاب ، مقاوم هستند و تغییری در رنگ آن رخ نمی دهد . این در صورتی می باشد که در فرش های که بی کیفیت هستند مانند بی سی اف، شاهد رنگ پریدگی ، سفت شدن و تخته شدن نخ خاب فرش خواهید بود .

۴•    از نظر گرما فرش های اکریلیک دارای مقاومت بالایی می باشند به صورتی که اگر در برابر گرمای مستقیم قرار داده شوند می توانند آن را به مدت ۵ دقیقه تحمل کنند برای مثال می توانند حرارت یک اتوی داغ را بدون تغییر رنگ و سوختگی تحمل کنند . اما اگر این عمل را بر روی سایر فرش های غیر اکرلیک انجام دهید باعث سوختگی ، فرو رفتگی و یا حتی سوراخ شدن فرش می شود .

۵•    با گذشت مدت زمان دچار خوردگی و سایش نمی شود . اما فرش های پلی استر با گذشت زمان دچار مشکل می شوند .

۶•    از نظر زیبایی باید ذکر کرد که این نوع از فرش ها قابل مقایسه با دیگر فرش ها نیستند . ولی مانند سایر فرش ها دارای مشکلاتی نیز می باشد که پرزدادن نخ خاب یکی از این مشکلات است . برای این مشکل نیز از فناوری هیت ست استفاده کرده اند .

پرفروش ترین رنگ فرش سال

تشخیص فرش اکریلیک از فرش های غیر اکریلیک

فرش های که در بازار موجود است به صورت کلی از جنس پلی پروپلین ، بی سی اف ، اکریلیک هیت ست ، پلی استر و اکریلیک است . از بین تمامی قالی هایی که در بزار فرش موجود است ،  شبیه ترین قالی به فرش دستباف بافت پشم ، فرش اکریلیک  می باشد . برای افرادی که داری تخصص نمی باشند تشخیص این نوع فرش از پلی پروپلین و سایر فرش ها که در بازار موجود است سخت می باشد .

فرش رنگ آبی

تفاوت های فرش های آکرلیک و سایر فرش ها

۱- فرش های اکریلیک نسبت به فرش های پلی استر لطیف تر و نرم تر است و همچنین روشن تر می باشد .

۲- زمانی که روی فرش های اکریلیک دست بکشید و آن ها را لمس کنید ، می توانید نخ خاب فرش را که زیر دستتان به صورت دانه دانه رد می شود بدون آن که  نخ های خاب سفت یا به هم چسبیده باشند احساس کنید .

۳- فرش ماشینی اکریلیک بدون بو هستند ، به این منظور که زمانی که فرش های اکریلیک را بو می کنید نباید دارای بوی مواد نفتی و مواد پلاستیکی باشند .

۴- هنگام دست کشیدن بر روی فرش های اکریلیک باید دستتان روی آن سر بخورد و نباید به فرش بچسبد .

فرش

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.